Huvudmeny

GS Buss 207

Startat av Rikard, 08 januari 2010, 02:54:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rikard

Hittade lite bilder på hdd. Här GS 207 en Bova med Daf motor. Bilderna tagna runt 2002.


Salmered I Landvetter.

Inredning framifrån

Tahult Landvetter.

Tahult Landvetter

Bakre utgången med toalett

Inredning Bakifrån

Förarplats

Tahult Landvetter

Johan B

Trevligt. Uddavagnar, men det faktum att några fortfarande går i daglig linjetrafik säger kanske en del om kvaliteten på bygget.

Nupski

Grymt en röd Bova. Ja dessa är sköna att både åka i och köra. 207 tillhör en av dem som inte rullar mer. Under tiden de gick på röd express så fick de ju omsorg och såg bra ut men förfallet kom när de började hamna ute på Majorna och Kville.

yngrot

Lite underligt att G-s köpte såna udda bussar... förarplatsen är ju väldigt trång minns jag ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 12:36:28 PM
Lite underligt att G-s köpte såna udda bussar... förarplatsen är ju väldigt trång minns jag ...
Inte alls. GSab fick ett bra pris. Volvo var dyrare,ja mycket dyrare.
Flera lär stå avställda i (på?) Kville depån.
Observara att Bova började användas 1998 då GS tog över röd express och Linjebuss körde delen Landvetter-Rävlanda. Swebus körde tidigare hela vägen sedan aug 1992 till Landvetter. Den röda expressen spetsvände i Landvetter och hade anslutning till LB och linje 611.Dessutom anslutning med 613. Några av GS förare kom på att det blev bättre om GS tog över halva 613 vilket man gjorde juni 99. Den andra halvan av 613 gjordes om till 611. Så 611 förlångdes att gå Mölnlycke-Rävlanda. Samt att Landvetterbuss fick köra ett omlopp av linje 611 och även ett omlopp av röd express. Landvetterbuss köpte ny HDW734 (nuv VL 242) och övertog från GS fd Tjörn 63,GS 212.
Förarplatser jag. Har man anammat trångare platser eller har utomsvenska bussar anpassats. Minns att SJ en gång fick trånga van Hool som fick byggas om.

M

Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 12:36:28 PM
Lite underligt att G-s köpte såna udda bussar... förarplatsen är ju väldigt trång minns jag ...
Dåmåste ju du vara exeponellt stor. Kommer ihåg att du har gnytt på Volvos förarplatser.
Jag sitter med stolen i nästlängstbakertska läget och behöver inte knô

/M

Rikard

Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 12:36:28 PM
förarplatsen är ju väldigt trång minns jag ...

Minns jag rätt var det jobbigt o komma in på förarplatsen men när man väl kommit dit o fått ställt in stolen o ratten så satt man väldigt bra. Dock var det alltid ovanligt o köra dem då förarplatsen sitter närmare en meter längre fram jämfört med en volvo. Sträckte man ut armen framför sig så nådde man rutan utan att ryggen lämnade ryggstödet.
Rikard.

yngrot

#7
Citat från: M skrivet 08 januari 2010, 15:58:24 PM
Dåmåste ju du vara exeponellt stor. Kommer ihåg att du har gnytt på Volvos förarplatser.
Jag sitter med stolen i nästlängstbakertska läget och behöver inte knô

/M

Jag är 179cm lång och det är ju inte så långt... men  i Bovan när jag ställt in stolen så jag satt bra så var ryggstödet i väggen.. och en kollega som kör dessa så tyckte han lika.. Men G-S kanske har flyttat väggen efter en tid???  Grinden var väl oxå lite annorlunda har jag för mig den gick inte hela vägen ner mot golvet och inte hade den nått lås heller..


Sen tycker jag att man bör få plats med en jacka bakom stolen men det är inte så på alla bussar tyvärr.. Man vill väl ha rätt gott om plats vi sitter ju bakom ratten hela dagen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Rikard

Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 19:45:09 PM
 Grinden var väl oxå lite annorlunda har jag för mig den gick inte hela vägen ner mot golvet och inte hade den nått lås heller..

Sen tycker jag att man bör få plats med en jacka bakom stolen men det är inte så på alla bussar tyvärr.. Man vill väl ha rätt gott om plats vi sitter ju bakom ratten hela dagen..
Har för mig att det satt ett litet magnetlås på grinden bara dock var öppningsvinkeln rätt liten. och jackan var inte lätt att få plats med det håller jag med dig om. Sen om man öppnade sidofönstret så åkte en del av solgardinen på sidofönstret ut o man var tvungen o använda båda händerna för att få upp rutan igen samtidigt som man höll in gardinen om man körde  ;-)
Rikard.

Bengt Jönsson

Citat från: S Svensson skrivet 08 januari 2010, 15:32:18 PM
Inte alls. GSab fick ett bra pris. Volvo var dyrare,ja mycket dyrare.
Flera lär stå avställda i (på?) Kville depån.
Observara att Bova började användas 1998 då GS tog över röd express och Linjebuss körde delen Landvetter-Rävlanda. Swebus körde tidigare hela vägen sedan aug 1992 till Landvetter. Den röda expressen spetsvände i Landvetter och hade anslutning till LB och linje 611.Dessutom anslutning med 613. Några av GS förare kom på att det blev bättre om GS tog över halva 613 vilket man gjorde juni 99. Den andra halvan av 613 gjordes om till 611. Så 611 förlångdes att gå Mölnlycke-Rävlanda. Samt att Landvetterbuss fick köra ett omlopp av linje 611 och även ett omlopp av röd express. Landvetterbuss köpte ny HDW734 (nuv VL 242) och övertog från GS fd Tjörn 63,GS 212.
Förarplatser jag. Har man anammat trångare platser eller har utomsvenska bussar anpassats. Minns att SJ en gång fick trånga van Hool som fick byggas om.

GL-Express RÖD gick tidigare innan pendeltågen kom1992 (Frillesås) - Kungsbacka - Göteborg -Stenungsund - (Henån) - (Uddevalla) och torde ha varit en mycket lång linje. 
I högtrafik på morgnar och eftermiddagar var det en buss var 15:e minut samt en "förstärkning" emellan Kungsbacka - Göteborg.

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 januari 2010, 10:01:23 AM
GL-Express RÖD gick tidigare innan pendeltågen kom1992 (Frillesås) - Kungsbacka - Göteborg -Stenungsund - (Henån) - (Uddevalla) och torde ha varit en mycket lång linje. 
/B

Några turer gick till och med till och från Varberg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CS

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 januari 2010, 10:01:23 AM
GL-Express RÖD gick tidigare innan pendeltågen kom1992 (Frillesås) - Kungsbacka - Göteborg -Stenungsund - (Henån) - (Uddevalla) och torde ha varit en mycket lång linje. 
I högtrafik på morgnar och eftermiddagar var det en buss var 15:e minut samt en "förstärkning" emellan Kungsbacka - Göteborg.

/B

Ingen som har en tidtabell från denna tiden? Hade varit kul att se!

Bengt Jönsson

Citat från: CS skrivet 09 januari 2010, 17:19:51 PM
Ingen som har en tidtabell från denna tiden? Hade varit kul att se!

Jag slängde tyvärr mina sparade tidtabeller över trafiken Kungsbacka - Göteborg från 1981 och framöver hela 80-talet i en "storröjning" för 1 år sedan..  :( :o :o ::)

/B

Brollan

Citat från: Johan B skrivet 08 januari 2010, 09:09:14 AM
Trevligt. Uddavagnar, men det faktum att några fortfarande går i daglig linjetrafik säger kanske en del om kvaliteten på bygget.

Nu är samtliga Bova-bussar (202-210) utom 201 avställda.
201 tillhör än så länge Beställningstrafiken.

S Svensson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 januari 2010, 10:01:23 AM
GL-Express RÖD gick tidigare innan pendeltågen kom1992 (Frillesås) - Kungsbacka - Göteborg -Stenungsund - (Henån) - (Uddevalla) och torde ha varit en mycket lång linje. 
I högtrafik på morgnar och eftermiddagar var det en buss var 15:e minut samt en "förstärkning" emellan Kungsbacka - Göteborg.

/B
Som sagt har jag inte skrivit att röd express startade 1992 utan att den gick till Rävlanda från aug-92.
Express Göteborg-Kungsbacka-Onsala startade redan 1988. Tre av bussarna som anskaffats sist till SJ Göteborg/tror det var 2887-2889/ hade en fast skyltning GL express Härryda .Dessa bussar fick en lös skylt som stod Kungsbacka på. Även de som kom i juni 87 ,2805-2807,fick en lös skylt och skulle kunna gå till Kungsbacka. 8 jan 90 gjordes det hela om helt och hållet och det blev en linje Varberg-Stråvalla-Göteborg-Henån-Uddevalla. Dessutom tillkom GL express blå och gul. Märk att GL express röd också var tursatta Varberg-Veddige på kvällen och mitt på dagen Varberg-Ullared-Varberg. Det handlade då om tjänstgöring som 2817 gjort tidigare. Varbergs hade en egen GLX men denna gick i omlopp. Dessutom fanns 3086 som var reserv.Av förstärkningsbussarna fanns från hösten 91 tvåaxliga Säffle,några boggie Säffle och några van Hool (fd 2585 och 2989)