De senaste tillskotten i den skånska bussfloran.

Startat av Jeppe Hagelbäck, 21 december 2009, 23:00:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 22 december 2009, 01:46:57 AM
Och jag som hade respekt för Veolia som höll sig till svensk kvalitet. Iveco? Fast man slipper kanske I-shiftmotsvarighet i dessa? Nä, trodde inte det heller.

Slipper I-shiftvariant? Föredrar du att växla med ett långt trögt järnspett, eller en ryckig effektslukande automatlåda som leder till enhiskelig bränsleförbrukning? :o

Johan B

Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 22 december 2009, 15:35:05 PM
På den link som jeg har henvist til i denne tråd er der en klip hvordan det virker med lift i fordøren.



Klippet har jag tittat på men vad jag efterfrågade var hur det sedan fungerar inne i bussen med att vika undan stolar och placering av rullstolen.

Johan B

Citat från: Hans Melange skrivet 22 december 2009, 20:31:16 PM
Efter att ha sett klippet så kan jag konstatera att det är en klart imponerande anordning, men jag undrar dock... Vad är grejen? Det ser väldigt meckigt ut, och den tar stor plats i sidled. Finns det verkligen ingen smidigare lösning? Dessutom är summern vansinnigt irriterande.

Skulle väl i så fall vara en lift stående på sidan men dessa stjäl utrymme i trappan för "vanliga" resenärer och känns inte lika stabil. Lyftkapaciteten har jag dock för mig är densamma. Grejen med att ha lyften under trappsteget är ju att den är ur vägen när den inte används.

Svemicke

Citat från: Ersa skrivet 22 december 2009, 20:40:09 PM
Slipper I-shiftvariant? Föredrar du att växla med ett långt trögt järnspett, eller en ryckig effektslukande automatlåda som leder till enhiskelig bränsleförbrukning? :o
Jag föredrar det sistnämnda ja. Det är det bekvämaste. Om något så är väl ändå I-shiftlådan ryckig med allt sitt "frikopplande" och konstanta växlande?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

RoTe

Citat från: Svemicke skrivet 22 december 2009, 23:05:51 PM
Jag föredrar det sistnämnda ja. Det är det bekvämaste. Om något så är väl ändå I-shiftlådan ryckig med allt sitt "frikopplande" och konstanta växlande?

Håller med. De I-Shiftlådor jag kört i bussar har varit odugliga.
De jag kört i lastbilar har varit helt underbara.

Mustman

förare som inte kan köra I-shift KAN inte köra I-shift. Men jag har aldrig åkt med någon som inte behärskar en vanlig automat, därför föredrar jag att åka med dessa istället för en ryckig I-shift låda


 
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Svemicke

Citat från: Bussmicke skrivet 22 december 2009, 11:00:54 AM
Jag Åkte med Strömstad tanums motsvarighet och det gick hur bra som helst.. ;)
Det handlar inte om gången i dem utan hur förarplatsen är utformad ergonomiskt. De är säkert lika bra som många andra bussar vad gäller gången, men det är en arbetsplats och den skall vara ergonomisk. Men det är klart; jag kan hålla med herr Rådeström. Vet ju inte än hur de är, men man vet vad man får i Volvo och Scania.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 22 december 2009, 23:05:51 PM
Jag föredrar det sistnämnda ja. Det är det bekvämaste. Om något så är väl ändå I-shiftlådan ryckig med allt sitt "frikopplande" och konstanta växlande?

Citat från: RoTe skrivet 22 december 2009, 23:18:33 PM
Håller med. De I-Shiftlådor jag kört i bussar har varit odugliga.
De jag kört i lastbilar har varit helt underbara.

Vad har ni kört för måndagsexemplar egentligen? De 9700:or jag kört med I-shift har jag alltid upplevt som lika enkla att köra mjukt som de gamla slitna ZF-lådorna. I låga hastigheter ska ju lådan hoppa över många växlar om man kör i E-läget, och när man kommer upp i hastigheter över 60 får man en riktigt bra acceleration med P-läge eller helst manuellt.
Trots att jag är vän av Volvo måste jag erkänna att de "I-shiftliknande" lådorna i Neoplan och MAN även de växlar oerhört mjukt, på gränsen till mjukare än Volvon. Det går allt annat än snabbt för stortyskarna att reagera på gaspedalen samt växla, men det går väldigt mjukt.

Vi hade ju 8700:or med I-shift inlånade i Umeå stadstrafik också, och där var lådan inte helt optimal. Men lät man bara bli att gasa för mycket under accelerationen från 0-50 så gick det mest bara bra.

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 22 december 2009, 23:43:40 PM
Det handlar inte om gången i dem utan hur förarplatsen är utformad ergonomiskt. De är säkert lika bra som många andra bussar vad gäller gången, men det är en arbetsplats och den skall vara ergonomisk. Men det är klart; jag kan hålla med herr Rådeström. Vet ju inte än hur de är, men man vet vad man får i Volvo och Scania.

Det beror väl på hur man har specat bussen, oavsett om det är en Scania, Volvo eller något utländskt märke?

Ulf Rådeström

Citat från: Ersa skrivet 23 december 2009, 05:14:24 AM
Det beror väl på hur man har specat bussen, oavsett om det är en Scania, Volvo eller något utländskt märke?

Jodu Micke - man vet vad man får i Scania och Volvo - i Volvos fall en icke-fungerande gasbuss och en stadsbuss som inte tycks hålla måttet.
Scania har jag ingen egentlig uppfattning om dag.

Dock tycker jag absolut att man skall vara öppen för ny teknik och nya lösningar liksom andra tillverkare.
Nu tror jag nog att du mellan raderna tycker man ska köpa svenskt och allt annat kanske är av ondo - men sånt sätt är förlegat i samma dag som Sovjetunionen upplöstes :-)

Uffe

yngrot

Håller med Uffe här.. men det tråkiga i dagens läge är att varken Volvo eller Scania är vad de varit förut...  Nya bussar är numera väldigt mycket plast och datorstyrt  och tyvärr förarplatsen blivit mindre som övriga Europa haft det förut... Man vill ju ha plats för sina kläder och prylar samt kunna vrida stolen för att fixa biljetter
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Ax

Citat från: RoTe skrivet 22 december 2009, 23:18:33 PM
Håller med. De I-Shiftlådor jag kört i bussar har varit odugliga.
De jag kört i lastbilar har varit helt underbara.

När swebus (Ja jag tänker aldrig kalla swebus för nobina) köpte in sina första bussar med I-shift så tyckte iaf jag dom var helt underbara. När man väl visste hur man skulle göra för att få bort tjut ljudena så. :P

Det enda som var lite jobbigt var när man körde 70. Kom man 1 km/h under 70 så skulle den växla ner för att sen växla upp igen så fort man nuddade 70-strecket. Det löstes ju enkelt genom att låsa lådan i den högre växeln när man körde 70.

Sundås

Citat från: Björn Ax skrivet 23 december 2009, 12:41:07 PM
När swebus (Ja jag tänker aldrig kalla swebus för nobina) köpte in sina första bussar med I-shift så tyckte iaf jag dom var helt underbara. När man väl visste hur man skulle göra för att få bort tjut ljudena så. :P

Det enda som var lite jobbigt var när man körde 70. Kom man 1 km/h under 70 så skulle den växla ner för att sen växla upp igen så fort man nuddade 70-strecket. Det löstes ju enkelt genom att låsa lådan i den högre växeln när man körde 70.

Du behöver inte kalla Swebus för Nobina i det här fallet. När de köptes in hette det Swebus, och då är ditt påstående helt korrekt. ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

RoTe

Citat från: Ersa skrivet 23 december 2009, 05:12:29 AM
Vad har ni kört för måndagsexemplar egentligen? De 9700:or jag kört med I-shift har jag alltid upplevt som lika enkla att köra mjukt som de gamla slitna ZF-lådorna. I låga hastigheter ska ju lådan hoppa över många växlar om man kör i E-läget, och när man kommer upp i hastigheter över 60 får man en riktigt bra acceleration med P-läge eller helst manuellt.
Trots att jag är vän av Volvo måste jag erkänna att de "I-shiftliknande" lådorna i Neoplan och MAN även de växlar oerhört mjukt, på gränsen till mjukare än Volvon. Det går allt annat än snabbt för stortyskarna att reagera på gaspedalen samt växla, men det går väldigt mjukt.

Vi hade ju 8700:or med I-shift inlånade i Umeå stadstrafik också, och där var lådan inte helt optimal. Men lät man bara bli att gasa för mycket under accelerationen från 0-50 så gick det mest bara bra.

Jag har kört både 8500, 8700, 9700 med I-Shift och den som var bäst var då KRs 8700.
Nobinas 8500 och 9700 har båda problem med krypkörning. Man kan inte ha lådan på automatläget när man ska finlira sig in på jävliga ställen. Lådan låter motorn sjunka till under tomgång och nödgasar sedan på samma växel vilket kan, om det vill sig illa, resultera i olycka. Detta löser man ju på 9700 genom att lägga i M och knappa ner, men den funktionen är borttagen i våra 8500. Dessa lådor klarar inte heller av att köra 0-90 utan att hoppa över växlar om man inte har gasen i botten. "Feg"kör man pga halt väglag väljer lådan att använda varenda växel vilket betyder växla växla växla växla växla växla växla växla...

I-Shift tillsammans med avgasbroms som enda hjälpbroms är också en styggelse. Det går helt enkelt inte! Avgasbromsen fick ständigt vara avstängd i bussarna, året om pga att passagerarna klagade annars.

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 23 december 2009, 18:51:40 PM
Jag har kört både 8500, 8700, 9700 med I-Shift och den som var bäst var då KRs 8700.
Nobinas 8500 och 9700 har båda problem med krypkörning. Man kan inte ha lådan på automatläget när man ska finlira sig in på jävliga ställen. Lådan låter motorn sjunka till under tomgång och nödgasar sedan på samma växel vilket kan, om det vill sig illa, resultera i olycka. Detta löser man ju på 9700 genom att lägga i M och knappa ner, men den funktionen är borttagen i våra 8500. Dessa lådor klarar inte heller av att köra 0-90 utan att hoppa över växlar om man inte har gasen i botten. "Feg"kör man pga halt väglag väljer lådan att använda varenda växel vilket betyder växla växla växla växla växla växla växla växla...

I-Shift tillsammans med avgasbroms som enda hjälpbroms är också en styggelse. Det går helt enkelt inte! Avgasbromsen fick ständigt vara avstängd i bussarna, året om pga att passagerarna klagade annars.

Vad var det sista om avgasbromsen?

Imorgon ska jag ut och köra FM(9) med I-Shift och VEB. Underbart! :)