Några bilder från Malmö

Startat av Jonas Sandqvist, 21 augusti 2007, 20:03:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Kollektivtrafikentusiast skrivet 07 september 2007, 13:06:45 PM
Detta var inte svar på min fråga. Jag skrev i mitt inlägg, precis som du upprepar, att bokstavsskyltningarna används i samband med förlängningar av linjer, typ dem du nämner. Linje 5 har ingen sådan i Kvarnby, varför jag ställer mig undrande till skyltningen "5K".

För övrigt används aldrig "1F" på linje 1, den är skyltad "1 Jägersro". Sträckningen via Fosieby är nämligen ingen förlängning, utan enbart en ny linje som samma buss används till. En förlängning av linje 1 är endast möjlig i Kristineberg Syd (Oxie) alternativt Elinelund, och inte i en godtyckligt vald hållplats på vägen ex. Jägersro. Linje 2 däremot, skyltas "2F" då vi i det fallet talar om en förlängning.

Vi börjar komma väl OT, mod får gärna dela tråden om det behövs.

Jag gissar att 5K används då bussen går vidare till Kvarnby, det är ju ca varannan tur som gör det. K borde rimligen stå för Kvarnby.

Kan svära på att jag sett en buss skyltad 1F men det var inte igår. Vad menar du är skillnaden mellan de bussar som övergår från linje 1 resp 2 till 37? Att det sker vid 2:ans ändhållplats och mitt på linjen för linje 1? Tycker det borde finnas samma skäl i botten för en tydligare skyltning.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Kollektivtrafikentusiast

Citat från: Walter skrivet 07 september 2007, 13:41:23 PM
Vi börjar komma väl OT, mod får gärna dela tråden om det behövs.

Jag gissar att 5K används då bussen går vidare till Kvarnby, det är ju ca varannan tur som gör det. K borde rimligen stå för Kvarnby.

Kan svära på att jag sett en buss skyltad 1F men det var inte igår. Vad menar du är skillnaden mellan de bussar som övergår från linje 1 resp 2 till 37? Att det sker vid 2:ans ändhållplats och mitt på linjen för linje 1? Tycker det borde finnas samma skäl i botten för en tydligare skyltning.

Bokstavsskyltningar togs bort i samband med införandet av det nya linjenätet 2005. Se på linje 4, 6 och 7. Ingen av dessa linjer bokstavsskyltas, trots att de vänder "varannan tur" vid olika hållplatser. Det finns ingen poäng med att skylta en buss "5K Kvarnby via Rosengård" istället för (som det brukar vara) "5 Kvarnby via Rosengård" om syftet endast är att klargöra att bussens slutstation är Kvarnby. Det står ju redan.

Bokstavsskyltningar används i nuvarande nät e n b a r t vid förlängning av linje som övergår i ett nytt linjenummer. Sedan är jag beredd att hålla med dig om att man kan tydliggöra att det går att åka till Fosieby med linje 1 utan att byta buss, så ett F där skulle inte skada. Vad vi pratar om här är principer. Jag har sett en stor mängd felskyltningar på bussarna i Malmö på sista tiden, b la "1 Käglinge via Tingdammen" och undrade om "5K" också är ett exempel på slarvig felskyltning. Kanske finns inget annat svar än just det.