Några bilder från Malmö

Startat av Jonas Sandqvist, 21 augusti 2007, 20:03:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Citat






Trevliga bilder allihop. Man får snart ta sig en Malmö Tripp igen
Den ovanstående var favoritbilden i detta svep

Jonas Sandqvist

Tack alla för er respons!! Visst hade vi en trevlig dag i Ma igår, Andreas! Vi rekommenderar verkligen ett besök  :).

Niklas Bygdestam

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 22 augusti 2007, 09:35:51 AM

Men nu tror jag att jag vet... Sverige-USA (träningslandskamp) spelar fotboll i kväll (onsdag) 20.30 ...


Är det i Malmö som den fotbollsmatchen kommer att vara?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 augusti 2007, 15:02:39 PM

Är det i Malmö som den fotbollsmatchen kommer att vara?

Nej Ullevi, Göteborg
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Rickardo

Tack för fina bilder både till dig o Andreas! :D
Mvh Rickardo

Fredrik Thurfjell

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 21 augusti 2007, 20:50:36 PM
Ja, varför hade alla bussar amerikansk flagga? Chaffisarna visste inte heller...

Tydligen något näringslivsarrangemang med amerikanska företag, enligt Skånetrafikens hemsida.

Zella

Citat från: Walter skrivet 22 augusti 2007, 15:18:20 PM
Nej Ullevi, Göteborg

Då borde väll VT-bussarna också ha usaflaggor  ::) ;)

Jonas Sandqvist

Citat från: Zella skrivet 22 augusti 2007, 19:25:22 PM
Då borde väll VT-bussarna också ha usaflaggor  ::) ;)

Det har dom ju! Kolla mina bilder igen...

Svemicke

Tur det inte finns backar i Malmö. Jag skulle inte vilja föreställa mig hastigheten upp för dessa med MAN-ledbuss driven av gas. Dessutom lär det nog bli oerhört ryckigt. En ledbuss måste väga mer än en boggibuss. Hur är det förresten med sittplatser? Det sades att boggibussar tar lika mycket folk som ledbussar, varför man övergår mer till boggibussar. Stämmer detta?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Kollektivtrafikentusiast

Noterar att bussen på linje 5 mot Kvarnby skyltas "5K". Någon som vet vad K:et markerar eller är det bara ytterligare en av alla felskyltningar som figurerat på stadens bussar det senaste halvåret? Såvitt jag vet har linje 5 ingen anslutning, förlängning eller dylikt som måste markeras (förutom en morgontur till Kvarnby By, som fortsätter dit efter Stenkällan och således i n t e torde skyltas Kvarnby).

Simon Bertilsson

#25
Glädjande att Arriva förtsätter investera i de här passagerarvänliga bussarna, till skillnad från Veolia Transport.
Jag provåkte en under festivalen, och är mycket nöjd. Precis samma bra komfort i ledbussarna som enkelbussarna.

Citat från: Bussmicke skrivet 21 augusti 2007, 20:22:26 PM
Jättekamera? Ser högst ordinär ut.
Min kamera är större.

Okay! Vi vet att du har köpt flaggskeppet bland Canons hus, men nu börjar det bli löjligt. Är det någon sorts "Vem har den största kameran"-tävling som pågår här på forumet?
För många är vilken systemkamera som helst jättestor. Allting är relativt, och det beror helt på vad man jämnför med.

Citat från: Svemicke skrivet 23 augusti 2007, 00:54:16 AMHur är det förresten med sittplatser? Det sades att boggibussar tar lika mycket folk som ledbussar, varför man övergår mer till boggibussar. Stämmer detta?

Jag förstår att det blir billigare med boggiebussar, men här bedrar väl ändå snålheten visheten? Jag skulle iaf inte vilja snirkla mig fram i en trång stad med en boggiebuss. Visst! Det går, men ledbussar är ju ett enormt lyft som bör användas om det går.

Walter

Citat från: Kollektivtrafikentusiast skrivet 06 september 2007, 20:12:38 PM
Noterar att bussen på linje 5 mot Kvarnby skyltas "5K". Någon som vet vad K:et markerar eller är det bara ytterligare en av alla felskyltningar som figurerat på stadens bussar det senaste halvåret? Såvitt jag vet har linje 5 ingen anslutning, förlängning eller dylikt som måste markeras (förutom en morgontur till Kvarnby By, som fortsätter dit efter Stenkällan och således i n t e torde skyltas Kvarnby).

Skånetrafiken har infört bokstäver på de linjer som har anslutningar, tex hette linje 5 till Kroksbäck förr 5B om den fortsatte som linje 36. Numera såg jag på hållplatsskyltarna att 5 numera har Bunkeflo som sluthållplats (delen Kroksbäck - Bunkeflo hette förr 36) men jag gissar att en del fortfarande vänder i Kroksbäck och inte fortsätter till Bunkeflo.
Linje 2 har ju ett F när den fortsätter som linje 37 från Lindängen via Fosie till Jägersro. I andra änden heter linje 1 också ett F för dom bussar som fortsätter till Lindängen via Fosie (utbyte av bussar mellan linje 1 och 2 via linje 37) 

Vid införandet av det nya linjenätet sa Skånetrafiken att en anledning var att få mer rena linjebeteckningar, men det höll ju bara på pappret. Sedan finns det ju en visnt för resenärerna som kan se direkt om anslutning finns.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

blubb

Citat från: Walter skrivet 07 september 2007, 10:03:47 AM
Skånetrafiken har infört bokstäver på de linjer som har anslutningar, tex hette linje 5 till Kroksbäck förr 5B om den fortsatte som linje 36. Numera såg jag på hållplatsskyltarna att 5 numera har Bunkeflo som sluthållplats (delen Kroksbäck - Bunkeflo hette förr 36) men jag gissar att en del fortfarande vänder i Kroksbäck och inte fortsätter till Bunkeflo.
Linje 2 har ju ett F när den fortsätter som linje 37 från Lindängen via Fosie till Jägersro. I andra änden heter linje 1 också ett F för dom bussar som fortsätter till Lindängen via Fosie (utbyte av bussar mellan linje 1 och 2 via linje 37) 

Vid införandet av det nya linjenätet sa Skånetrafiken att en anledning var att få mer rena linjebeteckningar, men det höll ju bara på pappret. Sedan finns det ju en visnt för resenärerna som kan se direkt om anslutning finns.

Även de olika linjenummret skulle renodlas, ensiffriga för stomlinjer och 30-linjer för plustrafiken. Sen kommer helt plöstligt linje 46.. skulle vara mer logiskt om den fick heta 38

Kollektivtrafikentusiast

Citat från: Walter skrivet 07 september 2007, 10:03:47 AM
Skånetrafiken har infört bokstäver på de linjer som har anslutningar, tex hette linje 5 till Kroksbäck förr 5B om den fortsatte som linje 36. Numera såg jag på hållplatsskyltarna att 5 numera har Bunkeflo som sluthållplats (delen Kroksbäck - Bunkeflo hette förr 36) men jag gissar att en del fortfarande vänder i Kroksbäck och inte fortsätter till Bunkeflo.
Linje 2 har ju ett F när den fortsätter som linje 37 från Lindängen via Fosie till Jägersro. I andra änden heter linje 1 också ett F för dom bussar som fortsätter till Lindängen via Fosie (utbyte av bussar mellan linje 1 och 2 via linje 37) 

Vid införandet av det nya linjenätet sa Skånetrafiken att en anledning var att få mer rena linjebeteckningar, men det höll ju bara på pappret. Sedan finns det ju en visnt för resenärerna som kan se direkt om anslutning finns.

Detta var inte svar på min fråga. Jag skrev i mitt inlägg, precis som du upprepar, att bokstavsskyltningarna används i samband med förlängningar av linjer, typ dem du nämner. Linje 5 har ingen sådan i Kvarnby, varför jag ställer mig undrande till skyltningen "5K".

För övrigt används aldrig "1F" på linje 1, den är skyltad "1 Jägersro". Sträckningen via Fosieby är nämligen ingen förlängning, utan enbart en ny linje som samma buss används till. En förlängning av linje 1 är endast möjlig i Kristineberg Syd (Oxie) alternativt Elinelund, och inte i en godtyckligt vald hållplats på vägen ex. Jägersro. Linje 2 däremot, skyltas "2F" då vi i det fallet talar om en förlängning.


Kollektivtrafikentusiast

Citat från: blubb skrivet 07 september 2007, 10:14:44 AM
Även de olika linjenummret skulle renodlas, ensiffriga för stomlinjer och 30-linjer för plustrafiken. Sen kommer helt plöstligt linje 46.. skulle vara mer logiskt om den fick heta 38

Linje 46 faller inte inom ramen för de principer som gäller vid planering av pluslinjer i Malmö. Dessa ska trafikeras måndag - söndag, helt eller delvis (notera t ex linje 31 och 34 som inte trafikerar hamnen mer än i rusningstrafik) från morgon till tidig, alternativt sen kväll. Linje 46 är en expresslinje som enbart trafikeras i rusning, och då endast i en riktning. Denna princip gäller varken för stomlinjer eller pluslinjer i Malmö.

Skånetrafiken har, vid linjeomläggningen i juni 2005, dömt ut de parallella expresslinjerna som ett misslyckande i satsningen på bra kollektivtrafik i Malmö. Det dröjde bara två år innan de blev tvungna att ändra sig. Det ska nu bli intressant att se om flera linjer av denna typ kan komma att införas. Jag föreslår någon typ av expresslinje som kan komplettera linje 7. Se bara på linjesträckningen i Kirseberg. Restiden från Valdemarsro till Triangeln är inte acceptabel.