En förhandstitt på Örebros nya stadsbussar

Startat av Ersa, 04 september 2009, 21:55:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


Ja... valet av färg lämnar nog ingen oberörd.


Svårt att fota under rampens tak, men ingen ansvarig hade lust att flytta på den och jag flyttar då inte en buss som jag inte fått klartecken att "leka med". Skulle just vara snyggt om nåt skulle hända den enda bussen man fått levererad! ::)


Bättre ljus bakifrån. Örebro stadsbuss verkar vara det officiella namnet på trafiken.


Snikversion utan dimstrålkastare! :( MAN:s dimstrålkastare med H4-lampor som avlastar livslängden på de ordinarie halvljusen är en bra idé, så det är synd att de saknas. Och man kunde väl ha satt in ännu en rejäl blinkerslampa istället för en vit platsbit, då stora blinkers är viktigt på en stadsbuss.
Bra med delad vindruta dock! :)


Ingen avancerad förarplats. Verkar enkel att lära sig.


Inget större fel på den ljusa kupén.


Samma smidiga inåtgående dörrar som på Solarisvagnarna som skapat debatt i Umeå. Bra sensor som öppnar dörren om man kommer för nära (förutsatt att framdörren är öppen). Mycket känsligare än på Mercedes Citaro där man nästan får gå in i glasrutan innan nåt händer.

Optimal

H4 i dimljus? Något måste du fått om bakfoten. H4 är den tjockaste glödlampan och den används inte i Dimljus. Däremot H1, H3, H7 används i dimljus

Bussmicke

Citat från: Verspieder skrivet 04 september 2009, 21:55:23 PM
Örebro stadsbuss verkar vara det officiella namnet på trafiken.

Givetvis Skåneinpirerat liksom färgen, du vet LT Malmöhus.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Ax

Ja hoppas dom e bättre än våra biogas MAN bussar.

MAN instrumentpaneler är för simpla tycker jag. Känns otroligt budget över det hela.

Dock snyggt med dela framruta som vi inte har.

Tommy E

Passagerarstolarna ser stenhårda ut. Provsatt du någon? :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Optimal

Citat från: Tommy E skrivet 04 september 2009, 23:23:16 PM
Passagerarstolarna ser stenhårda ut. Provsatt du någon? :P

Samma som Citaro antar jag. Helt stenhårda och obehagliga. Tvärbanan har någon liknande stol

Yujin Zhang

Var det krav på just det mönster på stolklädseln? Eller har Swebus bytt mönstret igen? :P

Christer K

Citat från: Tommy E skrivet 04 september 2009, 23:23:16 PM
Passagerarstolarna ser stenhårda ut. Provsatt du någon? :P

De är stenhårda, tur att min sitter för länge på dessa. Längre tid än 15 så får man träsmak i baken.
Provade en Man buss i Stockholm och de var inget vidare, så detta är säker en standard stol.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Optimal

Citat från: Christer K skrivet 04 september 2009, 23:45:27 PM
De är stenhårda, tur att min sitter för länge på dessa. Längre tid än 15 så får man träsmak i baken.
Provade en Man buss i Stockholm och de var inget vidare, så detta är säker en standard stol.

/ Christer K

Är du säker? För vad jag vet finns ingen MAN i stockholm med den stolen? Det kan ha vart en gammal Citaro du åkte, för dom är dom enda vagnarna som har den hårda stolen

Yujin Zhang

Citat från: Christer K skrivet 04 september 2009, 23:45:27 PM
De är stenhårda, tur att min sitter för länge på dessa. Längre tid än 15 så får man träsmak i baken.
Provade en Man buss i Stockholm och de var inget vidare, så detta är säker en standard stol.

/ Christer K

Men alla MAN bussar i Stockholm (såvitt jag vet) har ju Vogelstizes standardsäte (vissa med "förlängda" ryggstöd) Eller har jag missat nåt?

Ersa

Citat från: Optimal skrivet 04 september 2009, 22:57:04 PM
H4 i dimljus? Något måste du fått om bakfoten. H4 är den tjockaste glödlampan och den används inte i Dimljus. Däremot H1, H3, H7 används i dimljus

Nog har jag bytt tillräckligt med halogenlampor de senaste 15 åren för att känna igen en H4-lampa... ::) På en ny MAN Lions Coach är det faktiskt dubbeltrådiga H4 i dimstrålkastarna, just för att dessa även ska ska användas som extraljus vid helljusläge. Därmed får man totalt 6 st helljuslampor framåt, varav 2 st är xenon. :D
Notera hur ljuset tonas ner i dimstrålkastarna 10 sek in på det automatiska ljustestet. Först helljusläge och därefter dimljusläge:
http://www.youtube.com/watch?v=SrYQzCieW_I

På ljusströmbrytarens 0-läge körs en Lions Coach med parkeringsljus + dimstrålkastare, och först när man vrider till halvljusläget sliter man på xenonlampornas livslängd. Men jag antar att de lila tätortsbussarna klarar sig bra utan xenonljus och H4-dimljus. :)

jocke

Riktigt snygg lack alltså. Dom har faktiskt fått till de bra här.

Håller med, stolarna ser ut som betong.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Cyklisten

Tycker det ser häftigt ut med den svarta "gradient" under fönsterna. Lite nytänkande här

Fredde

Citat från: Christer K skrivet 04 september 2009, 23:45:27 PM
De är stenhårda, tur att min sitter för länge på dessa. Längre tid än 15 så får man träsmak i baken.
Provade en Man buss i Stockholm och de var inget vidare, så detta är säker en standard stol.

/ Christer K

Om vi jämför Busslinks boggi i innerstan så har dessa andra säten (sittdynan är mkt hårdare) än i Swebus Na/V 66-68 serien. Men vad sätena heter vet jag inte.

Vart i Sthlm åkte du med denna buss?


1896

Färgen ser ju nästan lite rosa ut....     ....Snyggt med det svarta....