Ersättningsbussens dag: Bussar som ersätter spårvagnar

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 augusti 2007, 19:10:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Citat från: robbes skrivet 08 augusti 2007, 14:40:00 PM
Lars den lagen som jag glömt namnet på men är rättinsat i pga handikappad mor kom redan unde 90 talet om att tillgängligheten för handikappade och tillträde för dem så det omfattar redan denna bussen även om det är en förorts buss den är ju endast tre år gammal ju men som sagt var abra en fundering från min sida varför de ej köper bussar anpassade för rullstolshindrade som typ låggolvarna i skåne som var handikapp anpassade redan då jag körde för swebus där nere då vegorna kom

Nej det har faktiskt inte funnits krav på rullstolsbefordran i kollektivtrafiken i Göteborgsområdet förrän nyligen. Det är först under de senaste två-tre åren som bussar och spårvagnar har anpassats för befordran av rullstol, innan var det inte tillåtet att ta med oavsett låggolv eller ej om inte fordonet var besiktigat för rullstol vilket fordonen endast var på vissa linjer.

JDS

Nu är jag ute och cyklar, men att lagen har vissa bestämmelser om tillgänglighet innebär väl inte automatiskt att alla bussar måste vara rullstolsanpassade? Snarare är lagen ett stöd t ex då Vägverket utfärdar föreskrifter om utrustning i bussar eller utformning av busshållplatser och för trafikhuvudmännen vid beställning av trafik.

Lars eller andra: Hur går det till rent praktiskt att organisera "ännu icke helt funktionshinderanpassad trafik"; är det så att man tvingas bryta mot lagen utan risk att straffas, eller finns det en flexibilitet inbyggd i lagen genom övergångsbestämmelser e d?

robbes

faktiskt så är det så enkelt att det är lagen om diskriminering som gäller för detta undersökte de mer i dag och att det sedan juli 2003  är det förbjudet med diskriminering för funktionshindrade. Lagen säger att samhället skall vara tillgängligt för samtliga även funktionshindrade o det omfattar även kollektivtrafiken



Fredde

Då kan man fråga sig hur lång en kollektiv resa är...

/Fredde

JDS

Citat från: robbes skrivet 08 augusti 2007, 23:53:24 PM
faktiskt så är det så enkelt att det är lagen om diskriminering som gäller för detta undersökte de mer i dag och att det sedan juli 2003  är det förbjudet med diskriminering för funktionshindrade. Lagen säger att samhället skall vara tillgängligt för samtliga även funktionshindrade o det omfattar även kollektivtrafiken

Javisst, men om du i din teoretiska modell även tar med verkligheten som en parameter så blir det mindre enkelt. Att man har femtielva gamla bussar som är ute och åker på stan behöver inte med glasklar säkerhet betraktas som diskriminering, speciellt inte om man (i den takt ekonomin medger) låter byta ut dem mot nya som är anpassade för funktionshindrade. Ungefär samma sak gäller för byggnader - en ny norm från Boverket innebär normalt inte att hundratals gamla byggnader över en natt blir olagliga och måste rivas. (Och även om man skrotade alla oanpassade bussar nu i natt så tror jag inte att någon skulle bli gladare för det!)

robbes

fann tom en skrivelse från västra götaland dit rimligen dessa bussar hör o den är från 2002 dvs 2 år innan den bussen jag reagerade på bygdes  läs kraven på sidan 71

http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Handikappkommittén/Tillg%20trafiken.pdf

robbes

Citat från: JDS skrivet 09 augusti 2007, 00:00:26 AM
Javisst, men om du i din teoretiska modell även tar med verkligheten som en parameter så blir det mindre enkelt. Att man har femtielva gamla bussar som är ute och åker på stan behöver inte med glasklar säkerhet betraktas som diskriminering, speciellt inte om man (i den takt ekonomin medger) låter byta ut dem mot nya som är anpassade för funktionshindrade. Ungefär samma sak gäller för byggnader - en ny norm från Boverket innebär normalt inte att hundratals gamla byggnader över en natt blir olagliga och måste rivas. (Och även om man skrotade alla oanpassade bussar nu i natt så tror jag inte att någon skulle bli gladare för det!)

JDS nu gällde detta en specifikbuss som jag reagerade på som är levererad 2004 till entreprenören


JDS

Citat från: robbes skrivet 09 augusti 2007, 00:02:55 AM
JDS nu gällde detta en specifikbuss som jag reagerade på som är levererad 2004 till entreprenören

Om det gick att köpa bussen 2004 så är den säkert laglig. Då återstår frågan om den uppfyller de krav som ställs av trafikbeställaren för de aktuella linjerna?

Neko

Citat från: CS skrivet 08 augusti 2007, 01:57:26 AM
Har fått det förklarat av en GS-förare som att vissa nyare KomFram har destination kopplat till linjenummer och att det inte gick att välja fritt av den anledningen. Dock verkar vissa förare föredra skyltningen Ersätter Spårvagn ändå, smaksak enligt mig. Orusttrafiken har Mobitec i bussarna där det går att välja hur som hellst.

På de nya Volvo som har AIC (Volvos egna komfram) är det som så att man bara kan välja vissa destinationer till linjenumret. Hur det funkar med ersättningsskyltning på såna bussar har jag tyvärr ingen erfarenhet av då våra volvobussar flyttades iväg . . .
I C90 som vi har i övriga bussar kan man skýlkta vilket linjenummer somhelst med vilken destination som helst, typ. O då alla Göteborgsdestinationer är i bokstavsordning så är det rätt så lätt att hitta det man behöver om man inte kommer ihåg koderna.

Staffan Sävenfjord

#25
Citat från: Axel skrivet 07 augusti 2007, 23:58:43 PM
Att skylta 10 Guldheden är väl inte helt fel, om man kör från City. Jag korrigerade gatunamnet åt dig. Men heter så det inte Guldhedsgatan egentligen? Eller är bilden tagen "under" Vasa sjukhus, mellan Chalmers och Kapellplatsen?

Men bussen på bilden kör i riktning mot City. Det torde väl framgå av bilden att den kör nerför backen. Bilden är tagen på Aschebergsgatan mellan Chalmers och Kapellplatsen. Gatan byter namn till Guldhedsgatan vid Chalmers enligt skyltning. När gator i Göteborg byter namn markeras det med en skylt som står vinkelrätt mot gatan.


Citat från: Axel skrivet 07 augusti 2007, 23:58:43 PM
Bussarna på linje 6 ersätter ju en spårvagn, M31, eller två vagnar av äldre modell. Spårvagnarna går ju två och två, varför skulle inte bussarna göra det? Fast lite underligt är det ju att V2 går före V1 ibland 8)
Någon trafikledare kanske gett de bägge turlista för samma tur kurs tåg?

Jag tror mer på den senare förklaringen. Annars skulle ju alla turer som kördes av tvåaxliga bussar ha utgjorts av två bussar. Men det var bara denna. Och det var definitivt inte påkallat av resandebehovet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Axel

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 augusti 2007, 19:35:10 PM
Men bussen på bilden kör i riktning mot City. Det torde väl framgå av bilden att den kör nerför backen. Bilden är tagen på Aschebergsgatan mellan Chalmers och Kapellplatsen. Gatan byter namn till Guldhedsgatan vid Chalmers enligt skyltning. När gator i Göteborg byter namn markeras det med en skylt som står vinkelrätt mot gatan.

Jag kan inte avgöra om det är uppför eller nerför.
Det som lurade mig var att det är mer berg bakom bussen på väg upp, ovanför Chalmers, på Guldhedsgatan och isåfall hade föraren skyltat rätt. Jag ville nämligen tro att det var rätt. har en obotlig tro på det rätta
Men nu ser jag på skuggorna att bilden är tagen åt öster. Och då har du Staffan haft rätt hela tiden.