Huvudmeny

En ny gyllene drake

Startat av Fredrik Gelin, 28 juni 2009, 13:09:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Lövgren

kommer med en kommentar ang klädseln. Använder själv keps ibland när man inte har möjlighet att använda solskyddet.
men kepsen åker bara på när jag har solen i stort sett på mig framifrån. annars har jag den liggande antingen i väskan eller vid sidofönstret. sen tycker jag att det tillhör att vara ordentligt klädd. vit skjorta, slips, mörka byxor, snygga skor (inte gympadojor eller tofflor)
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

MrX

Citat från: lil-sis skrivet 29 juni 2009, 19:37:32 PM
Hm det MÅSTE ha varit samma buss som jag såg när vi skulle ut på Safarituren i lördags, just på Kolmårdens djurpark. Då tror jag inte att jag såg någon keps på föraren iaf.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juni 2009, 22:16:32 PM
Silverstrands har två King Long, en stor och en liten. Såg den lilla i Lidköping i tisdags och föraren var mycket nöjd med både denna och den stora. Dessutom finns en hos Frötuna Buss & Taxi, Gräddö. Så minst nio finns i Sverige nu. Fler lär vara på gång.

De har flera likadana bussar från Kolmården buss, jag har sett två stående på Tyresö. Så det rör sig om minst tio King-Long. Så det behöver inte nödvändigtvis ha varit denna lil-sis såg. Men chansen är stor.

Diskussionen om uniform är intressant. Jag får väl lov att hålla med om skillnaderna i turist och linjetrafik och kraven på korrekt uniform därmed är olika. Sedan så får jag nog tillstå att även mina åsikter redan är vädrade så jag besparar er från ytterligare åsikter ;)

Mattias Andersson


Sen ang det här med slipsen igen..

Jag lyssnade på P4 idag,och dem hade ett reportage om just det här med
och vara prydligt klädd även på jobbet.

Dem intervjuade en chef på ett företag eller lager i Årsta utanför Stockholm,
och dem skulle visst börja med detta nu efter semestern.

Röd skjorta,gröna finbyxor,och en vit slips (icke säkerhetsslips,för det kostade lite
för mycket per persedel,så blir till och knyta varje dag.

Skulle vara intressant och se denna uniformen sen när den kommit.


michael k

själv förknippar jag slips med kriminella politiker :(
sedan undrar jag hur en del kan se så välstrukna ut
själv tycker jag skortan blir skrynklig på nolltid

Bussubbe


Nu kommer 10 000 kr frågan. Vad föredrar Ni ?

1. Du sitter i en buss. Chauffören har SOLEN i ansiktet och ser inte så bra framåt. Han drar då ned solgardinerna fram, vilket gör att INTE EN KOTTE i bussen ser något ut framåt. Har Du då betalat x antal kr för att se vackra Stockholm, blir Du INTE glad.

2. Du sitter i en buss och har betalat x antal kr för att se vackra Stockholm. Chauffören RESPEKTERAR detta, men för att kunna framföra bussen på säkrast möjliga sätt, så sätter han på sig en keps för att kunna se allt som händer framför och på sidorna av bussen. Den gör också att chauffören inte blir onödigt varm, vilket också är ett plus för säkerheten.

3. Du sitter i en buss. Chauffören sätter på sig en keps som Du tycker är urful och inte alls passar på en chaufför. Du ber han ta av sig den, vilket han gör och ojsanhejsan, Ni krockade visst för att han fick solen i ögonen. Men vad då, han dog ju reglementsenligt i skjorta och slips, inte med någon ful keps på...


Det finns alltså en tanke bakom att ha en keps på sig.

Mvh

en som arbetar i branschen, har gjort det i över 20 år, som alltid tänker på säkerheten och som ALLTID har keps för att kunna se i soligt väder. Trevlig sommar !

Martin Maltkvist

Citat från: Bussubbe skrivet 30 juni 2009, 20:27:29 PM
Nu kommer 10 000 kr frågan. Vad föredrar Ni ?

1. Du sitter i en buss. Chauffören har SOLEN i ansiktet och ser inte så bra framåt. Han drar då ned solgardinerna fram, vilket gör att INTE EN KOTTE i bussen ser något ut framåt. Har Du då betalat x antal kr för att se vackra Stockholm, blir Du INTE glad.

2. Du sitter i en buss och har betalat x antal kr för att se vackra Stockholm. Chauffören RESPEKTERAR detta, men för att kunna framföra bussen på säkrast möjliga sätt, så sätter han på sig en keps för att kunna se allt som händer framför och på sidorna av bussen. Den gör också att chauffören inte blir onödigt varm, vilket också är ett plus för säkerheten.

3. Du sitter i en buss. Chauffören sätter på sig en keps som Du tycker är urful och inte alls passar på en chaufför. Du ber han ta av sig den, vilket han gör och ojsanhejsan, Ni krockade visst för att han fick solen i ögonen. Men vad då, han dog ju reglementsenligt i skjorta och slips, inte med någon ful keps på...


Det finns alltså en tanke bakom att ha en keps på sig.

Mvh

en som arbetar i branschen, har gjort det i över 20 år, som alltid tänker på säkerheten och som ALLTID har keps för att kunna se i soligt väder. Trevlig sommar !

Personligen skulle jag föredra solbrillor istället för keps.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussubbe

Då kanske Du klarar ögonen,men får solsting istället...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussubbe skrivet 03 juli 2009, 16:11:54 PM
Då kanske Du klarar ögonen,men får solsting istället...

Det är förstås en viktig synpunkt. I synnerhet för den som till skillnad från Martin och mig (än så länge i alla fall) börjat bli lite tunnhårig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

737

Citat från: Bussubbe skrivet 30 juni 2009, 20:27:29 PM
Nu kommer 10 000 kr frågan. Vad föredrar Ni ?

1. Du sitter i en buss. Chauffören har SOLEN i ansiktet och ser inte så bra framåt. Han drar då ned solgardinerna fram, vilket gör att INTE EN KOTTE i bussen ser något ut framåt. Har Du då betalat x antal kr för att se vackra Stockholm, blir Du INTE glad.

2. Du sitter i en buss och har betalat x antal kr för att se vackra Stockholm. Chauffören RESPEKTERAR detta, men för att kunna framföra bussen på säkrast möjliga sätt, så sätter han på sig en keps för att kunna se allt som händer framför och på sidorna av bussen. Den gör också att chauffören inte blir onödigt varm, vilket också är ett plus för säkerheten.

3. Du sitter i en buss. Chauffören sätter på sig en keps som Du tycker är urful och inte alls passar på en chaufför. Du ber han ta av sig den, vilket han gör och ojsanhejsan, Ni krockade visst för att han fick solen i ögonen. Men vad då, han dog ju reglementsenligt i skjorta och slips, inte med någon ful keps på...


Det finns alltså en tanke bakom att ha en keps på sig.

Mvh

en som arbetar i branschen, har gjort det i över 20 år, som alltid tänker på säkerheten och som ALLTID har keps för att kunna se i soligt väder. Trevlig sommar !


Jag har alltid låtit bli keps, men inte känt det som ett säkerhetsproblem.

Frågan du ställer tycker jag är lite oseriöst formulerad, men du ska få svar ändå.

Jag föredrar ett bussbolag som har vett nog att skaffa AC till chauffören så han inte behöver spöka ut sig i basebollskeps. För övrigt har jag aldrig sett ett foto på en pilot i basebollskeps. Och där kan du tala om motsol och därmed solsting.


Staffan Sävenfjord

Citat från: 737 skrivet 03 juli 2009, 17:02:38 PM
Jag föredrar ett bussbolag som har vett nog att skaffa AC till chauffören så han inte behöver spöka ut sig i basebollskeps. För övrigt har jag aldrig sett ett foto på en pilot i basebollskeps. Och där kan du tala om motsol och därmed solsting.



Nej, piloter använder skärmmössa i så fall. Men de har väl lite lättare att skärma av solen utan att passagerarnas sikt fördärvas.
Men visst är skärmmössa snyggare än keps.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussubbe


Självklart ska man tänka på vilken sorts kepa eller skärmmössa man har på skallen. En utan en massa reklam och gärna helsvart eller marinblå är ju att föredra.

Sen har jag ju ingen aning om hur piloterna fixar det här med solen, men vem har varit framme hos dem under en hel resa och kan svara på vad de har på skallen ? Vad de har efter eller före flygningen kanske man har sett, men som sagt, vi har ju ingen aning om vad de gör/har på sig där framme. Sen kör de väl på autopilot större delen av tiden, så det är ju lite skillnad...

AC funkar ju bra när den kommer i typ brösthöjd, men när solen står högt och skiner rakt på skallen, så hjälpen den föga. Även de reseledare som är lite smarta har en keps eller hatt på sig för att orka med en hel dag.

Huvudsaken är ju HUVUDsaken ! ;D