Huvudmeny

En ny gyllene drake

Startat av Fredrik Gelin, 28 juni 2009, 13:09:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 28 juni 2009, 15:46:31 PM
Då finns det sju stycken King Long i trafik nu?

Följande bolag vet iallafall jag har:

Delfinbuss
Stensöbuss
Dacke Buss
Tomas Buss
Silverstrands trafik
Axelssons Turisttrafik
Kolmårdens Buss

Finns det fler?

Silverstrands har två King Long, en stor och en liten. Såg den lilla i Lidköping i tisdags och föraren var mycket nöjd med både denna och den stora. Dessutom finns en hos Frötuna Buss & Taxi, Gräddö. Så minst nio finns i Sverige nu. Fler lär vara på gång.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 28 juni 2009, 13:09:39 PM
Jag stötte på denna då jag å jobbets vägnar befann mig vid Slottsbacken:


Enligt CBR är bussen tagen i trafik 13/5 i år, innebär det att detta är den senast levererade Kinglongen?
//Fredrik

Det var värst, Kolmården skaffar nytt.
Trodde man bara körde omkring med gammalt..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Citat från: Bussmicke skrivet 28 juni 2009, 23:26:24 PM
Det var värst, Kolmården skaffar nytt.
Trodde man bara körde omkring med gammalt..

Precis så tänkte jag när någon i BS la ut en bild på deras nya Setra.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Yujin Zhang

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 28 juni 2009, 23:36:05 PM
Precis så tänkte jag när någon i BS la ut en bild på deras nya Setra.

Denna? :)


Martin Maltkvist

Citat från: Yujin Zhang skrivet 28 juni 2009, 23:48:12 PM
Denna? :)


Ja precis den var det, tack så mycket. Vad är det svarta kring hjulhuset och sidoluckan?
Jobbade nämligen i Katrineholm i höstas och det luktade inte direkt blomsteräng kring avgaserna från deras bussar...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Yujin Zhang

CitatJa precis den var det, tack så mycket. Vad är det svarta kring hjulhuset och sidoluckan?
Jobbade nämligen i Katrineholm i höstas och det luktade inte direkt blomsteräng kring avgaserna från deras bussar...

Skrapmärke...close contact :P

Martin Maltkvist

Citat från: Yujin Zhang skrivet 28 juni 2009, 23:59:54 PM
Skrapmärke...close contact :P
Om det stått Taxi Nyberg på sidan hade bussen aldrig fått komma ut i trafik förrän den blivit lagad.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ulf Rådeström

Hej!
Nu kan jag inte riktigt låta bli o kommentera.

För det första fungerar det inte o köra omkring i turistbuss och vara klädd som en slashas, vilket verkar fungera alldeles utmärkt bland många förare som sitter och kör linjetrafik.

Jo - det är ett snäpp högre att köra turistbuss i uppförande, klädsel, finish, kunduppträdande etc - det kan vi faktiskt inte komma ifrån. Det är skillnad att köra "amerikanska kryssningsgäster" och en "vanlig" svensson på linje 4 - även om alla skall ha samma service förståss - men det är i nuläget en helt annan diskussion.

Att föraren på bilden har kepa kan man tycka vad man vill om - men han ser i allmänhet inte slafsigt klädd ut. Dock har jag inte undersökt om han har några fläckar på byxorna etc, eftersom det är lite svårt på bilden ;-)

På många företag så får man ut tillräckligt med som Verspieder linjetrafikmässigt kallar det - "uniformspersedlar" (f.ö. ett gammalt SJ-uttryck från 1800-talet  ;D) - och då har man ingen anledning att se slafsig ut.

I mindre företag finns inte alltid samma tillgång på uniformskläder med totalavtal med Skoglunds eller vem det nu kan vara - liksom att många är timanställda och jobbar på flera företag. I det första fallet får man göra så bra som möjligt efter ett eget intresse och inte bara vänta på att andra skall skaffa allt på silverfat till en - och i det andra fallet kan man fråga vem som skall betala - vilket blir en själv i slutändan om inte skjortor eller slips med företagets logga finns.

Sedan gällande uniform på större trafikföretag - så kanske det inte finns samma känsla och/eller kontroll från förare och företag att uniformen sitter på föraren under arbetstid (och inte på fritid vilket en del tycks tro är okej). Att köra i gamla SL-skjortor eller liknande som jag härom dagen såg är helt förkastligt, inte speciellt representativt och framför allt inte det minsta fräscht (tror Busslink tex fick egen uniform 2000  :P)

//Uffe

Martin Maltkvist

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 29 juni 2009, 16:56:42 PM
Hej!
Nu kan jag inte riktigt låta bli o kommentera.
Klipp klipp...
Jo - det är ett snäpp högre att köra turistbuss i uppförande, klädsel, finish, kunduppträdande etc - det kan vi faktiskt inte komma ifrån. Det är skillnad att köra "amerikanska kryssningsgäster" och en "vanlig" svensson på linje 4 - även om alla skall ha samma service förståss - men det är i nuläget en helt annan diskussion.

Klipp klipp...
//Uffe
Något säger mig att jag och Uffe har en likartad ståndpunkt i frågan. :)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ulf Rådeström

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 juni 2009, 18:45:17 PM
Något säger mig att jag och Uffe har en likartad ståndpunkt i frågan. :)

Klart jag har - annars skulle jag inte kört turistbuss om jag inte hade tyckt så  :)

Därmed inte sagt att jag rackar ner på linjetrafikförarna för det - har ju själv kört linje i 15 år innan  :)

Kan tillägga - att hur man ser ut när man är ensam i bussen är väl också en skillnad mot när kunderna finns i bussen - vilket inte det ser ut att finnas några på bilden.
Kepan kanske åkte av precis innan han hämtade - det vet vi ju inte eller hur  :D

lil-sis

Hm det MÅSTE ha varit samma buss som jag såg när vi skulle ut på Safarituren i lördags, just på Kolmårdens djurpark. Då tror jag inte att jag såg någon keps på föraren iaf.

Och kläder på fritiden... till och från jobbet måste vara okej när det inte finns några omklädningsrum. Antar jag  ::) Men annars håller jag med om att man faktiskt borde se "hyffsad" ut på jobbet. Men när man sitter i en brödrost och det är 30 grader varm ute så tja... Nog SKULLE jag vilja sitta i BH (fast jag har ännu inte tagit av slipsen, får se hur det blir efter semestern, funktionspiké kanske).

(Mitt problem brukar inte vara värmen utan bristen på den. I vintras var det två lager långkalsonger, två underställströjor, en tight t-shirt, skjorta och tjocktröja ovanpå. Och så mössa, hela tiden. Ibland även fleece + jacka. Dvs typ alla uniformspersedlar man får ut  ;D Vår jacka är ett skämt på vintern. Skaljacka med fleecetröja. Ursäka svordomen men s***n vad jag fryser på vintern. Och jo vi har värme i de flesta bussarna  8) )

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 juni 2009, 01:09:29 AM
Om det stått Taxi Nyberg på sidan hade bussen aldrig fått komma ut i trafik förrän den blivit lagad.

Så om det inte finns tid hos lackeraren förrän sju dagar fram i tiden, så ställer man in alla körningar fram tills dess? ::)

Martin Maltkvist

#27
Citat från: Verspieder skrivet 29 juni 2009, 19:48:11 PM
Så om det inte finns tid hos lackeraren förrän sju dagar fram i tiden, så ställer man in alla körningar fram tills dess? ::)
Riktigt så går det nog inte till men jag har fått lära mig att bröderna Nyberg är hypernoga med sina bussar, inte en enda synlig plåtskada ute på fält och rena och fina är de allt som oftast.
Annat är det med vissa bussar i t.ex SL-trafiken och vi har ett tydligt exempel på Yin och Yang...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Blue

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 juni 2009, 22:00:56 PM
Riktigt så går det nog inte till men jag har fått lära mig att Nybergarna är hypernoga med sina bussar, inte en enda synlig plåtskada ute på fält och rena och fina är de allt som oftast.
Annat är det med vissa bussar i t.ex SL-trafiken och vi har ett tydligt exempel på Yin och Yang...
Två Taxi Nyberg bussar var i Vetlanda i måndags för en vecka sedan varav den ena nog fick lite plåt riktad då den inte hade någon lucka framför bakdörren.
Att ta en buss ur trafik för småskador kanske fungerar när det är lågsäsong men mitt i sommaren får iaf. våra bussar rulla vidare om dom får småskador, det kostar för mycket att stå stilla i verkstaden för småskador. Blir det inte försäkringssak av en skada så får man inte betalt för stillestånd och då blir det dyrt att låna/leja in andra bussar för planerade körningar.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

bjalle

Huvudsaken är väl att skadorna fixas och att inte bussarna rullar år efter år med samma skador.
Högsäsong ska ju allt rulla, annars är de nåt fel som är trasigt. Under lågsäsong finns ju chansen att laga skador etc utan några extra kostnader.

Sen är det en himla skillnad på linjebolag och turistbolag, både chaufförsmässigt och väntade krav man kan ställa på bussen. En linjebuss med lite repor och bulor är väl inte hela världen, en turistbuss är ju som sagt klassen högre och då kommer förstås även högre krav p utseende och skötsel