Huvudmeny

En ny gyllene drake

Startat av Fredrik Gelin, 28 juni 2009, 13:09:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Jag stötte på denna då jag å jobbets vägnar befann mig vid Slottsbacken:


Enligt CBR är bussen tagen i trafik 13/5 i år, innebär det att detta är den senast levererade Kinglongen?
//Fredrik

737

Basebollskeps och slips. Vilken vacker kombination. NOT.

Martin Maltkvist

Citat från: 737 skrivet 28 juni 2009, 13:15:09 PM
Basebollskeps och slips. Vilken vacker kombination. NOT.
Utan att snacka skit vill jag påstå att inte många av det bolagets förare vet att klä sig.
Skräckexemplet var när en chaffis bar kortbyxor och t-shirt, det finns ett förvisso ett par förare som klär sig hyfsat fräscht men trots det inte en enda som ser presentabel ut. Åtminstone slips och skjorta bör det vara samt endera väst eller slipover, nu vet jag att det finns fler exempel men en propert ekiperad förare ska inte se som om han/hon kommer direkt från vardagsrummet. Dagens ros till bussföraren på bild, kepan möjligen... men han bär åtminstone grundstenarna i min beskrivning ovan.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

737

Jag kan faktiskt köpa shorts och t-shirt bättre än den osmakliga kombinationen baseballkeps och slips.

Men jag tycker att det ska vara kostymsbyxor och skjorta och slips som är standard. Sen lägger man på eller drar ifrån, men håller sig inom kostymsbaserad klädsel. Jag är en varm motståndare till allt vad benficksbyxkor, pikétröjor, skinnväst, röda skjortor, parkas och sånt heter. Visst kan man behöva varma kläder utanför bussen. Men i bussen, vid förarplatsen ska det vara sådan temperatur att man utan att dö av svett kan använda kostymsbyxor och skjorta. Kostymsväst eller tröja kan man visst ha också, om det behövs.

Ersa

#4
Så förarna får inte kombinera ett eventuellt slipstvång med den enda huvudbonad som arbetsgivaren tillhandahåller?
Jag skulle vilja skylla på uniformsutbudet då, hellre än på förarnas smak.

737

Jag har inte skyllt på någon, bara sagt vad jag tycker.

Ersa

Men undertonen i tråden låter mera som: "Förarna klär sig illa nuförtiden" istället för "Företagen har konstiga uniformspersedlar nuförtiden".
Många är de mindre arbetsgivare som bara tillhandahåller vita skjortor till överkroppen, en keps till huvudet samt byxor i två längder.

Bussmicke

Citat från: Verspieder skrivet 28 juni 2009, 15:36:31 PM
Många är de mindre arbetsgivare som bara tillhandahåller vita skjortor till överkroppen, en keps till huvudet samt byxor i två längder.

Ja det räcker gott och väl.
Slips känns bara onödigt och fånigt.-
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Då finns det sju stycken King Long i trafik nu?

Följande bolag vet iallafall jag har:

Delfinbuss
Stensöbuss
Dacke Buss
Tomas Buss
Silverstrands trafik
Axelssons Turisttrafik
Kolmårdens Buss

Finns det fler?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

GDG

Skillanden mellan en turistbuss och linjebuss är oftast komforten för resenären (stolar/benutrymme/toalett/bagageutrymme) är avsevärt bättre, sen finns en annan skillnad, det man får på köpet på dessa bussar är, att man har möjlighet att få en stor framruta, vilken då ger passagerarna bättre sikt framåt. Dock det ger nackdelen att den som framför fordonet (föraren), har den starka solen i ansiktet när fordonet framförs i den ordinarie trafikmiljön, detta i synnerhet på sin fördestinerade plats, längst fram till vänster. Om man då förser föraren med ett fordonsmonterat solskydd, så ser inte passagerarna ut, för att han då skall överleva i "växthuset" samt att för att han överhuvudtaget skall se och framföra detta stora fordon på ett trafiksäkert sätt, är den nedvärderade "baseball kepsen" ett förvånansvärt praktiskt attribut trots det något udda utseendet i förhållande till vit skjorta och slips. Det kan vara anledningen att föraren på bilden har detta attribut längst upp på sin kropp.

Mattias Andersson

#10
Jag har följt debatten ang uniformen..

GS,som för övrigt har en ny kollektion beställd,som förhoppningsvis
kommer börja användas i sep-okt.

Märkbara skillnaden blir att vi kommer ha vita skjortor med en blå slips,och att
den sk midjejackan utgår,och ersätts med en goretex jacka..Den ser nästan ut som
postens jackor,fast vi har lite mörkare blått i vår jacka.

Personligen tycker jag det blir snyggt.

Sen det här med och bära slips eller ej...Jag vill gärna representera mitt företag jag jobbar för,
fullt ut,och f.ö gillar jag och va "helklädd",så slipsen hänger med mig året runt,oavsett väder 8

Kort och gott så skall det se ordentligt ut när man jobbar,så jag är FÖR slipstvång :)

Peter Elmheden

Många som skriver här verkar inte ha någon vana vid att köra stora fordon?

Kör man en buss som t.ex. KingLongen så har man hela solen rakt i plåten och har då att välja på
två möjligheter.
1. Ta på en kepa och låta kunderna/gästerna ha ett fritt seende ut.
2. Rulla ner solgardinerna och.. ja ni fattar?

Blue

Citat från: Peter Elmheden skrivet 28 juni 2009, 16:18:44 PM
Många som skriver här verkar inte ha någon vana vid att köra stora fordon?

Kör man en buss som t.ex. KingLongen så har man hela solen rakt i plåten och har då att välja på
två möjligheter.
1. Ta på en kepa och låta kunderna/gästerna ha ett fritt seende ut.
2. Rulla ner solgardinerna och.. ja ni fattar?

Man får helt enkelt väga utseende mot bekvämlighet!
Själv har jag aldrig använt keps, jag använder aldrig solskydden om inte gästerna ber mig om det.
Solen stör mig inte så mycket, ett par bra solglasögon räcker långt. Värmen får man hoppas att kliman kan ta hand om.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Peter Elmheden

Citat från: Blue skrivet 28 juni 2009, 16:23:48 PM
Man får helt enkelt väga utseende mot bekvämlighet!
Själv har jag aldrig använt keps, jag använder aldrig solskydden om inte gästerna ber mig om det.
Solen stör mig inte så mycket, ett par bra solglasögon räcker långt. Värmen får man hoppas att kliman kan ta hand om.

Tack för det, resonerar precis som du.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 28 juni 2009, 15:38:21 PM
Ja det räcker gott och väl.
Slips känns bara onödigt och fånigt.-

Fast slipsen skulle egentligen stå med i listan också, alltså:
Många är de mindre arbetsgivare som bara tillhandahåller vita skjortor till överkroppen, slips, byxor i två längder samt en keps till huvudet.