Nuvarande status GS överblivna bussar från Ale

Startat av Mattias Andersson, 21 juni 2009, 21:35:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Johan B

Citat från: Calle skrivet 23 juni 2009, 14:28:35 PM
Ber om ursäkt, och vill samtidigt rätta att den gick på linje 158, alltså finns denna "höggolvare" nu på Majorna. Lär då falla för åldersgränsen nästa år, 2010.

Man kör fortfarande med Carrus City L och Bova från -98 och det går utmärkt. Tror inte Majorna har strikt 10-årsgräns på sitt avtal.

Nupski

Citat från: Johan B skrivet 24 juni 2009, 16:53:27 PM
Man kör fortfarande med Carrus City L och Bova från -98 och det går utmärkt. Tror inte Majorna har strikt 10-årsgräns på sitt avtal.

Men undrar om det gör det efter den 31/12-2009 då skall alla bussar i Göteborgs stadstrafik vara handikappsanpassade och inneha lågt golv. Eller så är visionen riktad åt det hållet.

http://www.kolla.goteborg.se/

Mattias Andersson

Citat från: Tomas skrivet 26 juni 2009, 11:17:48 AM
Men undrar om det gör det efter den 31/12-2009 då skall alla bussar i Göteborgs stadstrafik vara handikappsanpassade och inneha lågt golv. Eller så är visionen riktad åt det hållet.

http://www.kolla.goteborg.se/

Jo detta fick jag höra på min bussutbildning sommaren 2007..

Men frågan är ju bara hur det blir med Orusttrafikens vagnpark på
orange express,och alla dessa expressbussar som kommer utifrån ???

Jonas Gustafsson

Kollade just på Transportstyrelsens fordonsfråga alla bussar i listan som ej rapporterats flyttade till Mölndal eller Majorna.
153 och 155 ställdes av 24/6, övriga anges fortfarande vara i trafik och ägda av GS Buss (utom 215, som hela tiden varit ett lån från Volvo Bussar).

//Jonas G

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Knallhatt

Citat från: Mattias Andersson skrivet 26 juni 2009, 22:07:11 PM
Jo detta fick jag höra på min bussutbildning sommaren 2007..

Men frågan är ju bara hur det blir med Orusttrafikens vagnpark på
orange express,och alla dessa expressbussar som kommer utifrån ???


Bussarna som körs på bland annat Röd Express, av Volvos fabrikat med högt golv, är handikappanpassade i forma av att de ha en rullstolshiss vid bakdörrarna. Jag har inte själv åkt Orange Express men det är samma busstyp som Röd Express så jag misstänker att det är samma lösning här.

Bohusexpressarna, som Buss i Väst kör, har samma lösning med en rullstolshiss vid bakdörrarna.

ch

174 såg jag parkerad på andra sidan staketet när jag åkte på Deltavägen idag.

Johan B

Citat från: Knallhatt skrivet 27 juni 2009, 09:43:28 AM
Bussarna som körs på bland annat Röd Express, av Volvos fabrikat med högt golv, är handikappanpassade i forma av att de ha en rullstolshiss vid bakdörrarna. Jag har inte själv åkt Orange Express men det är samma busstyp som Röd Express så jag misstänker att det är samma lösning här.

Bohusexpressarna, som Buss i Väst kör, har samma lösning med en rullstolshiss vid bakdörrarna.

Viist är det lyft även på Orangebussarna. För regiontrafiken finns ingen målsättning att utrota normalgolvarna, då hade man fått hänga på en släpkärra efter nämnda Bohusexpresser. Däremot skall alla nya normalgolvare ha rullstolslyft.

Mattias Andersson

Citat från: Johan B skrivet 28 juni 2009, 19:37:21 PM
Viist är det lyft även på Orangebussarna. För regiontrafiken finns ingen målsättning att utrota normalgolvarna, då hade man fått hänga på en släpkärra efter nämnda Bohusexpresser. Däremot skall alla nya normalgolvare ha rullstolslyft.


Nja...Vet inte riktigt här..

Vad Västtrafik har gått ut med,så skall samtliga bussar som angör Nisse terminalen ha lågentre
eller låggolvsutförande år 2010 eller 2012. Sistnämna låter jag va osagt.

Jonas Gustafsson

Citat från: Mats B skrivet 21 juni 2009, 22:34:29 PM
135  Mölndal
136  Mölndal
137  Mölndal
138  Mölndal
139  Mölndal

541  Majorna
543  Majorna

Känns bakvänt att man skickar korta Den Oudsten till Majorna och MAN till Mölndal. Med tanke på tidigare vagnpark hade det känts naturligare att göra tvärtom.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

som väntat kom resterande MAN till Mölndal, då gissade jag rätt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan B

Citat från: Mattias Andersson skrivet 28 juni 2009, 20:08:53 PM

Nja...Vet inte riktigt här..

Vad Västtrafik har gått ut med,så skall samtliga bussar som angör Nisse terminalen ha lågentre
eller låggolvsutförande år 2010 eller 2012. Sistnämna låter jag va osagt.

Hm, vad jag hört skall alla bussar vara handikappanpassade senast 2010 (vilket fö håller på att skita sig), dock inget sagt om att det MÅSTE vara lågentré. Finns ju som sagt en hel del linjer med mycket bagagehantering och Bussgods och det vet Västtrafik om. Man upphandlar ju fortfarande normalgolvare, nu senast till Lysekilstrafiken (går förvisso inte till Nisse, expresserna ligger på eget avtal) som startar på nytt avtal i augusti. Har någon sett till några nya bussar på tal om något helt annat?

Jan

Citat från: Johan B skrivet 29 juni 2009, 21:17:06 PM
Hm, vad jag hört skall alla bussar vara handikappanpassade senast 2010 (vilket fö håller på att skita sig), dock inget sagt om att det MÅSTE vara lågentré. Finns ju som sagt en hel del linjer med mycket bagagehantering och Bussgods och det vet Västtrafik om. Man upphandlar ju fortfarande normalgolvare, nu senast till Lysekilstrafiken (går förvisso inte till Nisse, expresserna ligger på eget avtal) som startar på nytt avtal i augusti. Har någon sett till några nya bussar på tal om något helt annat?

Det som godkänds är låggolv-entre eller normalgolv med lyft. Sedan kan LHM göra sitt val bland dessa.
I branschen 37 år

Brollan

Citat från: Mats B skrivet 21 juni 2009, 22:34:29 PM
Man hade 27 stycken.

Gör en lista som ni gärna får fylla på efterhand:
3     Mölndal
131  Mölndal
132  Mölndal
133  Mölndal
134  Mölndal
135  Mölndal
136  Mölndal
137  Mölndal
138  Mölndal
139  Mölndal
153  Till salu
154  Till salu
155  Till salu
156  Till salu
174  Till salu
215  Lånebuss,återlämnas Volvo
220  Till salu
353  Mölndal
354  Mölndal
360  Mölndal
361  Mölndal
362  Mölndal
363  Mölndal
364  Mölndal
368  Mölndal
370  Skrotas
541  Majorna
543  Majorna

Johan B

Jösses vad mycket bussar till Mölndal. Är det något som försvinner därifrån i sin tur?