Busspegel blir fall för arbetsmiljöverket

Startat av JB, 09 mars 2009, 12:16:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JB


Walter

Tar inte sida i detta fall men jag känner igen problemet från Malmö. Står man ute på trottoaren nära kanten så får man vara beredd om man är lite längre. Har varit nära att få speglarna från båda MAN och Vo 7700 i huvudet och då är jag "bara" 188.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

OSkar000

Om man står så nära trottoarkanten tycker jag man ska vara glad att det bara är en backspegel man får i huvudet. Finns det ingen självbevarelsedrift hos folk längre? Även om det bara ska vara långsamt körande bussar som ska passera så vet man aldrig vad som dyker upp och då vill i alla fall jag ha nån halvmeter tillgodo för i alla fall ha en chans att reagera om något kommer farande alldeles för fort och för nära.

På de flesta perronger är det uppmärkt ett spärrområde på ungefär 50cm från kanten, det kanske är dags att införa det på busshållplatser också? Det är ju inte bara backspeglar som sticker ut, utan även bakdelar som sveper ut när bussen åker iväg.

76

Men vem är det som rört sig i det här fallet? Bussen eller fotgängaren.

Walter

Citat från: OSkar000 skrivet 09 mars 2009, 12:54:19 PM
Om man står så nära trottoarkanten tycker jag man ska vara glad att det bara är en backspegel man får i huvudet. Finns det ingen självbevarelsedrift hos folk längre? Även om det bara ska vara långsamt körande bussar som ska passera så vet man aldrig vad som dyker upp och då vill i alla fall jag ha nån halvmeter tillgodo för i alla fall ha en chans att reagera om något kommer farande alldeles för fort och för nära.

På de flesta perronger är det uppmärkt ett spärrområde på ungefär 50cm från kanten, det kanske är dags att införa det på busshållplatser också? Det är ju inte bara backspeglar som sticker ut, utan även bakdelar som sveper ut när bussen åker iväg.

Visst och ibland är det så trångt att det inte finns mycket plats att stå på. Dock ska förarna ha en eloge för de verkar vara medvetna om risken. Tyvärr tror jag rent lagligt (obs spekulation) så står man på trottoaren så bör man inte riskera att få något i huvudet. De flesta vagnar med svepande bakdel är väl spärrade från svepning i låga hastigheter? Dessutom är det mer ett problem efter att man lastat på folket vid hållplatsen då man kör där ifrån.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

RoTe

Citat från: Walter skrivet 09 mars 2009, 13:28:19 PM
De flesta vagnar med svepande bakdel är väl spärrade från svepning i låga hastigheter?

Vad jag vet är det bara "SL" som har det i sina nya boggievagnar. Det är just vid låga farter man behöver styrning bak så det vore lite korkat att spärra... "SL" spärrar styrning efter att dörrarna varit öppna.

Jag skriver "SL" för jag inte vet vilken av alla femtioelva företagen som äger bussarna...

För att återgå till ämnet. Jag anser att människor behöver lära sig hyfs! Ni som kört skolelever någon gång vet att dom försöker välta bussen innan man ens stannat, så hårt pressar dom mot framdörren för att komma in... Detta fortsätter tyvärr upp i åldrarna och jag har varit med allt för många vuxna som fått gummilisten på dörren mot näsan för dom har så bråttom in.

OSkar000

Citat från: Walter skrivet 09 mars 2009, 13:28:19 PM
Visst och ibland är det så trångt att det inte finns mycket plats att stå på. Dock ska förarna ha en eloge för de verkar vara medvetna om risken. Tyvärr tror jag rent lagligt (obs spekulation) så står man på trottoaren så bör man inte riskera att få något i huvudet. De flesta vagnar med svepande bakdel är väl spärrade från svepning i låga hastigheter? Dessutom är det mer ett problem efter att man lastat på folket vid hållplatsen då man kör där ifrån.

Nu sa jag inte att det var någon universallösning som går att tillämpa överallt. Men där det finns gott om plats (vilket det sällan gör numera) och det är många passagerare i rörelse borde det kunna vara ett sätt att öka säkerheten en aning.

Jag har hittills aldrig lyckats slå huvudet i några bussar.. däremot så brukar klantigt placerade staket och skyltar kunna vara en fara för mig när jag tittar mer i sökaren på kameran än på omgivningen :)

yngrot

Det är ju upp till var och en som vistas ute att se upp var man är och inte stå för nära kanten... Det kan komma annat än en buss som knockar dig. Tydligen hade personen i detta fall först gått på spegeln och därefter slagit sönder spegeln klart GUB vill ha betalt då..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mathias Rickman

när jag läste det tänkte jag mässt på var när han tycker att GUB ska märka backspeglarna men det vet jag att gör tit som tät men sedan är det där berömda "tvättmonstret" som äter upp det där.

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 mars 2009, 13:46:38 PM
Detta är ju solklart inget fall för arbetsmiljöverket, denna instans handhar inte ärenden mellan kunder/privatpersoner och företag ;)

Såvida det inte är avlösarna som också riskerar få spegeln i huvudet :)   Sedan skulle ju hög olycksrisk kunna vara ett arbetsmiljöproblem även om det inte är föraren som skadas. Så inblandnigen av arbetsmiljöverket kanske är korrekt dock torde inte arbetsmiljöverket vara intresserade av att utreda vem som ska ersätta personskador och skador på speglar när passagerare slår i huvudet som det står i artiklen.


Men det torde ju i detta fall vara ganska självklart att det är fordonets trafikförsäkring som täcker fotgängarens eventuella skador. Om sedan fotgängaren som antyds bland kommentarerna i detta fall i efterhand slagit sönder spegeln torde det ju då vara att beteckna som skadegörelse.

Blue

Det hände ganska ofta att folk sprang in i speglarna när man körde HDS.
Dom brukade se ut ungefär som dom man ibland ser som springer in i lyktstolpar, jävligt snopna.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Jonas

#11
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-AV_ID=877403,00.html

Man upphör aldrig att förvånas över hur många som lämpar över allt ansvar på andra än sig själv (de kanske ser förmycket på amerikansk TV  :D).

RoTe

Nu klagar dom på att vi kör för nära trottoaren på kungsgatan också! Folk har noll förståelse för att bussar tar plats! Inte minst dom som planerar gatorna i staden... Det märks verkligen att Uppsala är akademikernas stad. Gnäll gnäll gnäll kaos kaos gnäll.

Ersa

CitatTrafikreglerna verkar inte gälla UL och när Uppsalas bussar kommer farande är det bäst att se upp. Helt fantastiskt att UL ska ha skadestånd för att de kör på någon.
CitatHur kommer det sig att andra resebolag lyckas anställa trevliga förare och konduktörer men inte UL?

Intressant att många tror att det är UL som äger bussarna, anställer förarna och bedriver trafiken.

CitatJag vågar inte längre gå i mitt på trottoaren utan håller mig så långt in som möjligt. Jag har flera gånger upplevt hur bussarnas backspegel susa förbi mig hög fart på avstånd mindre än 10 cm från huvudet. Det kan skrämma vem som helst.
CitatJag har sett en tjej som kom och gick på trottoaren på Drottninggatan, nära Stora Torget, en buss kom bakifrån och körde så nära trottoarkanten att hon fick bussens backspegel i bakhuvudet och segnade ner, bussen körde bara vidare.
CitatVarje gång man står på en hållplats riskerar man att bli nedmejad av en bussbackspegel.

Hur många meter in åt höger sträcker sig speglarna egentligen? Hur lyckas man? Folk måste ju gå längst ut på kanten om spegeln ens ska vara i närheten av dem. Jag har bara fått ett enda huvud insmällt i en spegel under 8 år som förare. Detta hände på Rimbo station medan bussen stod still. Resenären däremot var rörlig när han sprang rätt in i den.

En kollega här i Umeå fick däremot en utskällning av en gångtrafikant som gick in i spegeln på den parkerade bussen... ::)

jocke

Jag är fan 1.98, och är man så lång så vet man bättre än att gå allt för nära kanten. Både när bussen står still och den rör sig
Jag förändrar era liv med detta inlägg