Huvudmeny

En studie i B9S

Startat av Ersa, 20 februari 2009, 14:25:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonatan

Hej. Denna buss har jag kört några gånger i Tyresö och vill mest hålla med om det positiva i din studie.

Här en bild på bussen i Västerhaninge på paus mellan pendelersättningsturerna:


Vill även bidra till studien med en mindre genomtänkt detalj på den här modellen av B9S:


I Tyresö hade vi vissa problem med framdörren. Låsningen fungerade sådär, den höll inte tätt i motorvägsfart. Med den (eftermonterade, tror jag?) sprinten på bilden som låser dörren fungerade sådär. Blir en del glappande även med den sprinten som låser när man kommer upp i fart och släpper när det går långsamt. Hur fungerar det nu i Umeå när du kör i 90?


Svemicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 februari 2009, 22:05:58 PM
Trodde den styrde matrisskylten och de interna hållplatsskyltarna, men då hade jag fel. :)
Nej. Thoreb C90 styr även skyltning. Om funmktionen är inkopplad, vill säga.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Jonatan skrivet 20 februari 2009, 22:59:53 PM

Vill även bidra till studien med en mindre genomtänkt detalj på den här modellen av B9S:


I Tyresö hade vi vissa problem med framdörren. Låsningen fungerade sådär, den höll inte tätt i motorvägsfart. Med den (eftermonterade, tror jag?) sprinten på bilden som låser dörren fungerade sådär. Blir en del glappande även med den sprinten som låser när man kommer upp i fart och släpper när det går långsamt. Hur fungerar det nu i Umeå när du kör i 90?



Varför bygger man dörrar med denna konstruktionen fram? Det synes mig väldigt korkat just i och med risken att dörren flyger upp av vinddraget.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Kinslayer

Den konstruktionen är ju inte det bästa Volvo har gjort om man säger så..... ::)

Svemicke

Citat från: Stellan S skrivet 21 februari 2009, 10:14:43 AM
Den konstruktionen är ju inte det bästa Volvo har gjort om man säger så..... ::)
Nej, verkligen inte.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nico


Citat från: Verspieder skrivet 20 februari 2009, 14:25:09 PM

Rund stor "Nico-spegel", samt gott om skärmar. Småspeglarna på vänster arm kan dock vara små att se.
Jag gillar ironin att dekalen "skym ej förarens sikt" sitter på delen av det skyltskåp som... skymmer en del av förarens sikt! ;D

Javisst, så ska en innerspegel se ut istället för sådant där litet rektangulärt skräp. I den runda spegeln ser man ju nästan hela innanmätet rakt av från förarplats istället för att som med en fyrkantig vara tvungen att sitta och sträcka på sig hit och dit för att se något överhuvudtaget. Småspeglarna på insidan av armen håller jag däremot med om att de inte fyller någon större funktion när man i alla fall bara får dem skymda.  :D

Sen undrar jag lite över framdörrsproblemen. Nu kör inte Råsta sådär jättemycket motorväg, men vi har i alla fall runt 40 st. B9S varav i alla fall några av och till har en del motorväg på menyn. Trots det så verkar vi inte ha samma problem med dörrar som inte stänger och jag kan inte heller minnas mig ha hört det från annat håll på norrsidan. Snarare har våra 'dörrproblem' rört de nyaste Scania Omni (37, 39 och 47-serierna) där det börjar tjuta ordentligt i farter över 60 km/h då listerna verkar bryta luftströmmen på fel vis och inte heller sluta så tätt som man kan önska. På linjer som t.ex. 592 brukar därför B9S vara det som föredras när man inte längre kan få en B10MA.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JAB

Citat från: Verspieder skrivet 20 februari 2009, 22:17:14 PM
Vill och vill? Det kanske inte är tekniskt möjligt. Det nog knappast för skojs skull man satt in dubbla C90 i alla Jönköpingsvagnar + 6458. ;)

Det skulle ju kanske också kunna vara så att den C90 (KomFram eller som den numera kallas ITRadio) inte tillhör bussen eller bussbolaget - utan hör till den utrustning som tillhör länstrafikbolaget till skillnad från den C90 som heler ELSY (ELSYstem) som sköter det mesta av bussens karossel (belysning, dörrar, mm)

yngrot

Citat från: Nico skrivet 22 februari 2009, 04:05:25 AM
Javisst, så ska en innerspegel se ut istället för sådant där litet rektangulärt skräp. I den runda spegeln ser man ju nästan hela innanmätet rakt av från förarplats istället för att som med en fyrkantig vara tvungen att sitta och sträcka på sig hit och dit för att se något överhuvudtaget. Småspeglarna på insidan av armen håller jag däremot med om att de inte fyller någon större funktion när man i alla fall bara får dem skymda.  :D

Sen undrar jag lite över framdörrsproblemen. Nu kör inte Råsta sådär jättemycket motorväg, men vi har i alla fall runt 40 st. B9S varav i alla fall några av och till har en del motorväg på menyn. Trots det så verkar vi inte ha samma problem med dörrar som inte stänger och jag kan inte heller minnas mig ha hört det från annat håll på norrsidan. Snarare har våra 'dörrproblem' rört de nyaste Scania Omni (37, 39 och 47-serierna) där det börjar tjuta ordentligt i farter över 60 km/h då listerna verkar bryta luftströmmen på fel vis och inte heller sluta så tätt som man kan önska. På linjer som t.ex. 592 brukar därför B9S vara det som föredras när man inte längre kan få en B10MA.






Angående inner spegel så har undertecknad ;) en viss roll i att det blev rund spegel från Säffle  jag tyckte som du att den vanliga var värdelös i låggolvsbuss och Säffle införde den som standard efter önskemål från oss i Borås... vilket fler borde göra..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 februari 2009, 06:58:55 AM
Därför att designen inte medger vanlig inåtsvängande dörr utan alltför stora ingrepp
Säffle har ju kunnat förr och på de höggolvade 8500 går dörren inåt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Martin Maltkvist

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 februari 2009, 19:46:35 PM
Intressant att man i en buss av årsm 06 satt in den här instrumentbrädan. Det är samma som sitter i Volvos lastbilar FM och FH fram till och med årsm 01. Från 02 uppgraderade man bilarna och därmed instrumentbrädan. Varför höll bussidan på den här brädan så länge?
Samma sak är det med ratten. Även den byttes ut med årsm 02 för lastbilarna.


Personligen föredrar jag denna ratt, instrumentering och blinkersljudet framför den nyare varianten.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Nico


Kan bara instämma i att ovanstående förarmiljö är att föredra... medan de nyaste förarplatserna istället har för mycket krafs. T.ex. ö-panelerna är både i vägen för händerna och skymmer i vissa fall även annan instrumentering. Allt detta extra lull-lull i de nyare vagnarna innebär även flera saker som kan gå sönder och ställer till med en massa följdproblem helt i onödan enligt min mening.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Precis du har helt rätt Nico.. men nuförtiden är valspråket: gör det inte enkelt när du kan göra det dubbelt så svårt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Nico skrivet 24 februari 2009, 11:02:33 AM
Kan bara instämma i att ovanstående förarmiljö är att föredra... medan de nyaste förarplatserna istället har för mycket krafs. T.ex. ö-panelerna är både i vägen för händerna och skymmer i vissa fall även annan instrumentering. Allt detta extra lull-lull i de nyare vagnarna innebär även flera saker som kan gå sönder och ställer till med en massa följdproblem helt i onödan enligt min mening.

De bägge "ö-panelerna" gör dock att knapparna lätt går att nå utan att man behöver böja på ryggen, så jag gillar dem. Men måste jag välja mellan 1: dörrknappar på höger ö-panel eller 2: dörrvred på under vänster fönster, så blir valet enkelt: Det sistnämna.

Johan B

Citat från: Verspieder skrivet 24 februari 2009, 15:26:28 PM
De bägge "ö-panelerna" gör dock att knapparna lätt går att nå utan att man behöver böja på ryggen, så jag gillar dem. Men måste jag välja mellan 1: dörrknappar på höger ö-panel eller 2: dörrvred på under vänster fönster, så blir valet enkelt: Det sistnämna.

Kombinationen satelliter och dörrknappar på vänster sida under fönstret har jag sett på bussar utomlands så det går nog att få som speciallösning om beställaren nu skulle vara beredd att betala för det.

Patrik Henriksson

Citat från: Johan B skrivet 24 februari 2009, 17:18:35 PM
Kombinationen satelliter och dörrknappar på vänster sida under fönstret har jag sett på bussar utomlands så det går nog att få som speciallösning om beställaren nu skulle vara beredd att betala för det.

Så långt behöver du inte åka... våra 8700 och 9700 från 2005 har den nya panelen (förvisso har inte 9700 satelliter) med dörrknapparna precis där de ska vara. Frågan är vad som hände sedan eftersom allt från 2008 har knapparna till höger... I övrigt är jag för min del helnöjd med panelen. Man kunde dock önska att displayen disponerades lite bättre; det känns väldigt onödigt att behöva gissa varför summern går - dragen nödhammare, P-broms med växel i och grindsummer ger alla ljudsignal utan visuell indikering (visst finns det en liten, liten hammarsymbol som blinkar, men visste du inte var den satt innan hittar du den inte tack vare blinket), men på det stora hela tycker jag att man fått till det riktigt bra. Panelen har ju också väsentligt bättre utrymmen för eftermonterad utrustning än sin föregångare, där ofta både skyltning och FM-radio hamnade uppe i taket, halvt otillgängligt när bältet är på.