Nyare än såhär blir det knappast... - på besök i Säffle!

Startat av virtual1, 17 februari 2009, 16:31:28 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

virtual1

Dessa två individer tillsammans med c:a 30? andra likadana hittade jag för en vecka sen i Säffle, synd att inte inventarienummer fanns på nån av dem... -
så nu vet vi hur X-trafiks nya design ser ut på bussarna med =)






Peter Öden

Hej !

Bussarna ska gå i trafik i Hälsingland från tabellskiftet juni.

Mvh Peter Ö

Ersa

#4
Nån med 971 på regskylten syns i bakgrunden.
Invnr verkar saknas, men hur många bussar fanns där och har du regnr på dem alla?
(Kanske dum fråga då du är mer tabellnörd än de flesta här)  ;)

Vi ser iaf att du har fått fyra på bild, med slutsiffror 210, 222, 223 och 226 i karossnr.
Kan de heta 080210 etc, eller 090210...

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 17 februari 2009, 18:33:57 PM
Nån med 971 på regskylten syns i bakgrunden.
Invnr verkar saknas, men hur många bussar fanns där och har du regnr på dem alla?
(Kanske dum fråga då du är mer tabellnörd än de flesta här)  ;)

Vi ser iaf att du har fått fyra på bild, med slutsiffror 210, 222, 223 och 226 i karossnr.
Kan de heta 080210 etc, eller 090210...

På tal om regskyltarna så reagerar jag på att det av någon anledning inte är EU-skyltar utan den gamla typen istället ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

homer

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 februari 2009, 18:46:16 PM
På tal om regskyltarna så reagerar jag på att det av någon anledning inte är EU-skyltar utan den gamla typen istället ???

man kan beställa vilken version man vill


själv undrar jag varför de sitter nån slags extra avstigningsbelysning strax bakom framdörren

Yujin Zhang

Citatsjälv undrar jag varför de sitter nån slags extra avstigningsbelysning strax bakom framdörren

Ev övervakningskamera?

Niklas Bygdestam

Citat från: homer skrivet 17 februari 2009, 18:50:05 PM
man kan beställa vilken version man vill


Jo jag vet att man kan beställa även den gamla versionen om man vill. Men jag förstår inte vad man har att vinna på det. Fordonet ger intryck av att vara äldre med den gamla sorten och dessutom har EU-skyltarna fördelen vid utrikes resor att visa vilket land fordonet tillhör. Till och med läns- och stadsbussar kan faktiskt rulla utrikes någon gång och det är inte alls alltid planerat vid inköp av fordonet
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

homer

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 februari 2009, 19:08:37 PM
Jo jag vet att man kan beställa även den gamla versionen om man vill. Men jag förstår inte vad man har att vinna på det. Fordonet ger intryck av att vara äldre med den gamla sorten och dessutom har EU-skyltarna fördelen vid utrikes resor att visa vilket land fordonet tillhör. Till och med läns- och stadsbussar kan faktiskt rulla utrikes någon gång och det är inte alls alltid planerat vid inköp av fordonet

så här brukar de stå på säffles linjevagnar "STÖLDSKYDD AV GODKÄND TYP SAKNAS. FORDONET FÅR ENDAST GODKÄNNAS I INRIKES LINJETRAFIK."
linjebussar är väl inte ens försäkrade för att köras utanför landet

förövrigt håller jag inte alls med dig, jag föredrar den här, mycket snyggare


Nicklas K

Citat från: homer skrivet 17 februari 2009, 18:50:05 PM

själv undrar jag varför de sitter nån slags extra avstigningsbelysning strax bakom framdörren

Det är en extra backlampa. Satt en likadan bakom föraren på vänster sida med, på en vagn jag kollade på idag i Hudiksvall. Dvs 2 lampkåpor per sida. Ser att en av bussarna som man ser vänster sida på inte har det.... Konstigt .

Mvh Nicklas K

homer

Citat från: Nicklas K skrivet 17 februari 2009, 20:13:34 PM
Det är en extra backlampa. Satt en likadan bakom föraren på vänster sida med, på en vagn jag kollade på idag i Hudiksvall. Dvs 2 lampkåpor per sida. Ser att en av bussarna som man ser vänster sida på inte har det.... Konstigt .

Mvh Nicklas K

kan väl knte finnas nån menig med att ha den så långt fram, den gör ju noll nytta, bättre då att sätta den längst bak som den gör på andra sidan

Niklas Bygdestam

Citat från: homer skrivet 17 februari 2009, 19:41:51 PM

förövrigt håller jag inte alls med dig, jag föredrar den här, mycket snyggare


Det är naturligtvis en smaksak. Jag tycker i alla fall att de gamla skyltarna är fula. EU-skyltarna tycker jag däremot ser riktigt bra ut
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

virtual1

Citat från: Verspieder skrivet 17 februari 2009, 18:33:57 PM
Nån med 971 på regskylten syns i bakgrunden.
Invnr verkar saknas, men hur många bussar fanns där och har du regnr på dem alla?
(Kanske dum fråga då du är mer tabellnörd än de flesta här)  ;)

Vi ser iaf att du har fått fyra på bild, med slutsiffror 210, 222, 223 och 226 i karossnr.
Kan de heta 080210 etc, eller 090210...

Här kommer de som jag vet, håll i dig ;-)

BNP856 (194)
DEE957 (197)
BNP835 (200)
BNP806 (206)
BNP895 (207)
BNP830 (210)
BNP886 (211)
BOL087 (215)
BOL151 (216)
BOL081 (219)
BOL212 (220)
BOL230 (221)
BOL233 (222)
DEF971 (223)
BOL096 (225)
BOL196 (226)
DEE927 (E75)??????
EER992 (2?6)
BNP786 (???)
BNP932 (???)

AO

Den såg ju riktigt snygg ut den nya lacken. Ska bli kul att se hur den passar i gul/röd också.

Är det inte väldigt tidigt dessa bussar kommer att bli levererade? Trafikstarten är ju inte förrän i juni. Var ska man göra av bussarna fram till dess? Är alla bussar KR-trafiks eller är några Swebus också? Det borde ju inte bli något behov av vikariebussar för att busarna inte kommer i tid i stil med Umeå  iaf...