Nynäsbaneavstängningen - vilka kör?

Startat av Skalman, 21 juli 2007, 14:03:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 21 juli 2007, 22:11:16 PM
Cykelbuss har bara gått under avstängningar vad jag vet.
Ser ingen anledning att köra en cykelbuss då tåget går.
När tåget går tar man cykeln den vägen, på Cst får man inte ta cykel utan får cykla till Karlberg/Södra för att åka.

Jag ger mig. Ni hittar på så mycket nytt där uppe sedan jag flyttade därifrån. Men det är blir ju 13 år sedan i november.
Det som förvirrade mig är dock uppgiften att cykelbussen redan börjat gå. Detta trots att tågen fortfarande går.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

#16
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juli 2007, 22:44:53 PM
Jag ger mig. Ni hittar på så mycket nytt där uppe sedan jag flyttade därifrån. Men det är blir ju 13 år sedan i november.
Det som förvirrade mig är dock uppgiften att cykelbussen redan börjat gå. Detta trots att tågen fortfarande går.

[/quote

Det beror på att de sista tågen på kvällarna är indragna sedan en tid, arbetena på järnvägen har redan påbörjats. t ex pågår arbeten för fullt  på en ny station som skall ersätta Nynäs Havsbad. Troligen passar cykelbussen till en sen Gotlandsfärja.

Bussmicke

Det är som Björn skriver, de två eller tre sista tågen var indragna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MGA

Dom som kommer att köra Nynäsbanan är från Swebus :
Botkyrka 7 bussar, Björknäs 5 bussar, Tyresö 5 bussar, Södertälje 5 MAN bussar.

Sen kör även Gladö Buss och PTS vissa turer.
///
MGA

Ersa

Citat från: MGA skrivet 22 juli 2007, 06:15:34 AM
Dom som kommer att köra Nynäsbanan är från Swebus :
Botkyrka 7 bussar, Björknäs 5 bussar, Tyresö 5 bussar, Södertälje 5 MAN bussar.

Sen kör även Gladö Buss och PTS vissa turer.
///
MGA


Inte "Kvarnebuss"?  ;)

Jonatan

Citat från: MGA skrivet 22 juli 2007, 06:15:34 AM
Dom som kommer att köra Nynäsbanan är från Swebus :
Botkyrka 7 bussar, Björknäs 5 bussar, Tyresö 5 bussar, Södertälje 5 MAN bussar.

Sen kör även Gladö Buss och PTS vissa turer.
///
MGA


Imorgon börjar jag med avgångstid 6:57 från Nynäshamns stn som förstärkningsbuss på linje 35X enligt specen men jag blir inte förvånad om ersättningsgeneralen ändrar på något. Ska bli rätt kul, jag kör en av Tyresös vagnar. Blir troligtvis en B9S och kanske står det 6156 på den som vanligt.  :) / J

Karsten

Citat från: Jonatan skrivet 22 juli 2007, 17:08:02 PM
Imorgon börjar jag med avgångstid 6:57 från Nynäshamns stn som förstärkningsbuss på linje 35X enligt specen men jag blir inte förvånad om ersättningsgeneralen ändrar på något. Ska bli rätt kul, jag kör en av Tyresös vagnar. Blir troligtvis en B9S och kanske står det 6156 på den som vanligt.  :) / J

Varför inte ta en boggivagn? Då får fler sittande plats...

Jonatan

Citat från: Karsten skrivet 22 juli 2007, 18:22:03 PM
Varför inte ta en boggivagn? Då får fler sittande plats...

Hehe, den diskussionen igen :). Jo, det är klart. Men hur många fler sittande går det in i en boggi och hur många färre ståplatser? En B9S har ca. 55 sittplatser och ca. 50 ståplatser (?). Alternativet en vanlig ledvagn rymmer max 70 sittplatser och kanske några fler stående än en B9S. De ca. 20 personerna som inte går in får nog plats i en annan buss. Då värderar jag min egen trivsel och att de passagerarna som får plats har AC och bilbälten högre. Dessutom har jag bagageutrymme i en B9S, med plats för ett par cyklar vid behov. Men jag är inte blind för nackdelar med B9S (ljudnivå och utrymme främst). / J.

Marc

Vi hade även den här diskussionen på Nacka/Värmdö över midsommar.
ALLA extrabussar utom en (min 1862) var av B9S! Resultat 30% färre sittplatser på varje buss. Riktiga bussar hade sparat flera bussar och dessa kunde ha använts bättre. På lördagen blev folk kvar på hållplatserna i upp till en timme, då även ordinariebussar (Björknäsomlopp) på 433/434 kördes med B9S.
Vissa omlopp på 433 körs t.o.m med sk fjollboggi. Lördag 1810 från Stavsnäs är en klassiker, båtanslutning från Sandhamn en solig sommardag, och ni kan nog räkna ut hur bra det går!? Igår gick det definitivt INTE.

Nu tror jag inte det är speciellt hårt tryck på Nynäs, men ni i Tyresö har väl en drös blåvagnar, eller 5194/5. Borde vara perfekta?  ;)
Kanske ses där nere om en vecka!

Karsten

Marc, ta 5541 så får du en omskakande resa...

Björn Forslund

Det brukar bli hårt tryck när man tror att man kan ersätta 2 enheter X10 med en ledvagn, oavsett om det är B9S eller en riktig ledvagn......Så har det oftast varit vid ersättningstrafiken. M a o bara att ringa taxi direkt såfort SMS:et om trafikstörning kommer. SL betalar snällt.
/Björn

Kvarne

Citat från: Verspieder skrivet 22 juli 2007, 10:43:54 AM
Inte "Kvarnebuss"?  ;)

Sorry, Kvarnebuss har inte fn möjlighet att ställa upp på detta.  ;D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Jonatan

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2007, 21:08:26 PM
Det brukar bli hårt tryck när man tror att man kan ersätta 2 enheter X10 med en ledvagn, oavsett om det är B9S eller en riktig ledvagn......Så har det oftast varit vid ersättningstrafiken. M a o bara att ringa taxi direkt såfort SMS:et om trafikstörning kommer. SL betalar snällt.
/Björn

Ja men det där gäller ju vid akuta stopp med kort varsel eller vid bruta anslutningar i VH. Inte rimligt att ha fler vagnar stand by hela tiden som kan ta första smällen och inte helt enkelt att få fram fler bussar på direkten. Nu är ju stoppet planerat så kommer det såklart att fungera bättre, med förstärkningsbussar på avgångarna också.

Citat från: Marc skrivet 22 juli 2007, 20:25:03 PM
Vi hade även den här diskussionen på Nacka/Värmdö över midsommar.
ALLA extrabussar utom en (min 1862) var av B9S! Resultat 30% färre sittplatser på varje buss. Riktiga bussar hade sparat flera bussar och dessa kunde ha använts bättre. På lördagen blev folk kvar på hållplatserna i upp till en timme, då även ordinariebussar (Björknäsomlopp) på 433/434 kördes med B9S.
Vissa omlopp på 433 körs t.o.m med sk fjollboggi. Lördag 1810 från Stavsnäs är en klassiker, båtanslutning från Sandhamn en solig sommardag, och ni kan nog räkna ut hur bra det går!? Igår gick det definitivt INTE.

Nu tror jag inte det är speciellt hårt tryck på Nynäs, men ni i Tyresö har väl en drös blåvagnar, eller 5194/5. Borde vara perfekta?  ;)
Kanske ses där nere om en vecka!

Jo, jag vet att du uttryckte din mening om B9S då och trodde också att du skulle göra det nu :). 5194/5 är väl ok men jag föredrar fortfarande B9S, trots cirka 20% mindre passagerarutrymme och oljud. Och en drös blåvagnar är att ta i, alla friska blå snurrar nog dagligen och ytterligare flera röda på blå linjer.

Kul om vi ses där nere igen, var väl ganska precis ett år sedan förra gången?

Björn Forslund

Visst blir det dyrt att ha bussar standby hela tiden, för akuta stopp. Men Nynäsbanan är ständigt plågad av dessa stopp, till största delen de ofta återkommande "signalfelen" och på morgonen är det omöjligt att komma på ersättningsbussen om man inte kliver på vid ändhållplatsen. Tar man inte taxi kan det bli 1 timmes väntan i blåst och kyla, vilket jag varit med om flera gånger.
Järnvägen fungerar så skandalöst illa att Banverket borde åläggas att bekosta flera bussar i beredskap. eller ännu bättre, ställ in järnvägstrafiken helt tills en fungerande järnväg ligger klar
Det positiva är att får man bara tag på taxi, betalar SL snällt vad det kostar på resegarantin.

Jonatan

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 juli 2007, 11:12:55 AM
Visst blir det dyrt att ha bussar standby hela tiden, för akuta stopp. Men Nynäsbanan är ständigt plågad av dessa stopp, till största delen de ofta återkommande "signalfelen" och på morgonen är det omöjligt att komma på ersättningsbussen om man inte kliver på vid ändhållplatsen. Tar man inte taxi kan det bli 1 timmes väntan i blåst och kyla, vilket jag varit med om flera gånger.
Järnvägen fungerar så skandalöst illa att Banverket borde åläggas att bekosta flera bussar i beredskap. eller ännu bättre, ställ in järnvägstrafiken helt tills en fungerande järnväg ligger klar
Det positiva är att får man bara tag på taxi, betalar SL snällt vad det kostar på resegarantin.

Håller med om det du skriver. Under de 4 veckorna det bara går bussar istället för pendeltåg kommer trafiken antagligen gå bättre än någonsin :). Vad jag har upplevt som förare har det fungerat bra idag iaf. / J