Hur man fotograferar bussar 2...

Startat av Patrik, 11 januari 2009, 10:44:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Succén fortsätter...säger vi!  ;)

Nu har jag gjort en till video, denna är längre och innehåller fler bussar!

http://www.youtube.com/watch?v=D5kGwHIeU1Y
Titta på den i hög kvalité!

Ni får ha överseende med att Youtube komprimerar filmen lite.

Picturas kommer senare.

M224

Trevligt Patrik.

Jag saknade dock lite information om dina kamerainställningar i detta klipp (inte för att jag kanske behöver dem men andra). Såsom:

Programläge
ISO
Bländare/Slutartid
Drivning
AF-typ
Alla AF-punkter eller bara en?
Jpeg/RAW, fördelar med RAW kontra Jpeg.
Om du har några egenprogrammerade funktioner i kameran?
Hödagerprioritet på/av?

mm

Lägg gärna ut fler filmer  :)

Patrik

Citat från: M224 skrivet 11 januari 2009, 11:34:13 AM
Trevligt Patrik.

Jag saknade dock lite information om dina kamerainställningar i detta klipp (inte för att jag kanske behöver dem men andra). Såsom:

Programläge
ISO
Bländare/Slutartid
Drivning
AF-typ
Alla AF-punkter eller bara en?
Jpeg/RAW, fördelar med RAW kontra Jpeg.
Om du har några egenprogrammerade funktioner i kameran?
Hödagerprioritet på/av?

mm

Lägg gärna ut fler filmer  :)

Ja, jag fick klippa bort lite information eftersom Youtube har en maxgräns på 10 minuter men jag ska försöka komma ihåg det till nästa gång.

Annars var det samma inställningar som i förra filmen förutom EV som var på 0 (oftast)  :)

bussgrabben


Muk

Jättebra igen. Och det gör absolut ingenting om du har med information om inställningar i filmerna, för oss som behöver det.  :)

Det skulle vara intressant med en film om mörkerfotografering eller annat som kan kräva intressanta inställningar eller hjälpmedel, om man får vara så fräck att man önskar sig en fortsättning.   ;)

En buss brummar

Citat från: M224 skrivet 11 januari 2009, 11:34:13 AM
Trevligt Patrik.

Jag saknade dock lite information om dina kamerainställningar i detta klipp (inte för att jag kanske behöver dem men andra). Såsom:

Programläge
ISO
Bländare/Slutartid
Drivning
AF-typ
Alla AF-punkter eller bara en?
Jpeg/RAW, fördelar med RAW kontra Jpeg.
Om du har några egenprogrammerade funktioner i kameran?
Hödagerprioritet på/av?

mm

Lägg gärna ut fler filmer  :)

Öhh, varför vill man veta fördelar RAW kontra Jpeg vid bildvisning? Eller antal fokuspunkter? jag förstår inte direkt poängen...

Slutartid/bländare/ISO är även detta ganska ovesäntligt om man inte vet förutsättningarna ute. Vilka hastigheter håller bussen? hur ljust är det ute osv.

Eller vill du se full EXIF information för varje bild?

En buss brummar

Såg att mitt inlägg kan se lite spydigt ut, inte meningen ;)

Förklara gärna varför du tror att ovanstående info kan hjälpa andra

M224

#7
Citat från: En buss brummar skrivet 11 januari 2009, 12:45:18 PM
Öhh, varför vill man veta fördelar RAW kontra Jpeg vid bildvisning? Eller antal fokuspunkter? jag förstår inte direkt poängen...

Slutartid/bländare/ISO är även detta ganska ovesäntligt om man inte vet förutsättningarna ute. Vilka hastigheter håller bussen? hur ljust är det ute osv.

Eller vill du se full EXIF information för varje bild?

Äsch jag skriver om inlägget.

Alltså filmen heter ju "Hur man fotografar bussar del 2"

Det enda jag ser i filmen som kan vara till hjälp är hur man håller kameran.

Vilka värden som kan vara bra att tänka på vid rådande förhållanden som var när Patik fotade näms inte. Han behöver ju inte rabbla upp allt men lite snabbfakta så att andra kan testa sig fram.

En buss brummar

Citat från: M224 skrivet 11 januari 2009, 12:50:56 PM
Äsch jag skriver om inlägget.

Alltså filmen heter ju "Hur man fotografar bussar del 2"

Det enda jag ser i filmen som kan vara till hjälp är hur man håller kameran.

Vilka värden som kan vara bra att tänka på vid rådande förhållanden som var när Patik fotade näms inte. Han behöver ju inte rabbla upp allt men lite snabbfakta så att andra kan testa sig fram.

Det var lite det jag var inne på även om jag inte sa det rent ut. Jag läste oh förstod att du inte var målgruppen för informationen, men det är ju det som förbryllar mig lite.

Ponera att du ahr 2 kategorier människor på detta forumet, person 1 kan inget om fotografering, och person 2 som kan endel. Vem av dessa två personer drar nytta av information som tex:

1/250
f11
ISO 100
RAW->16 bit TIFF RGB -> s-RGB Jpeg
Mitt fokus

osv osv

Den som drar nytta av informationen är troligtvis redan så pass duktig att han/hon kan klara sig själv, den som inte fattar ovanstående plåtar säkert med autoinställningar och då spelar ju ingenting av ovanstående roll.

EXIF är enbart av intresse för folk som plåtar i manuellt läge eller möjligtvis i något halvautomatiskt med tex bländarprioritet, men även där spelar det ingen större roll, ännu mindre om man har auto ISO på kameran.

Förstår du min poäng? jag försöker inte på något sätt dumförklara någon, snarare undrade jag bara vem informationen var bra för.
Thats my point :)

M224

Citat från: En buss brummar skrivet 11 januari 2009, 13:03:46 PM
Det var lite det jag var inne på även om jag inte sa det rent ut. Jag läste oh förstod att du inte var målgruppen för informationen, men det är ju det som förbryllar mig lite.

Ponera att du ahr 2 kategorier människor på detta forumet, person 1 kan inget om fotografering, och person 2 som kan endel. Vem av dessa två personer drar nytta av information som tex:

1/250
f11
ISO 100
RAW->16 bit TIFF RGB -> s-RGB Jpeg
Mitt fokus

osv osv

Den som drar nytta av informationen är troligtvis redan så pass duktig att han/hon kan klara sig själv, den som inte fattar ovanstående plåtar säkert med autoinställningar och då spelar ju ingenting av ovanstående roll.

EXIF är enbart av intresse för folk som plåtar i manuellt läge eller möjligtvis i något halvautomatiskt med tex bländarprioritet, men även där spelar det ingen större roll, ännu mindre om man har auto ISO på kameran.

Förstår du min poäng? jag försöker inte på något sätt dumförklara någon, snarare undrade jag bara vem informationen var bra för.
Thats my point :)

Jag förstår exakt vad du menar och vi är inne på samma spår.

Jag funderar nämligen vad Patrik vill ha ut av dessa filmer även om jag förstår att mest gör dem för skoj.  :)


En buss brummar

Citat från: M224 skrivet 11 januari 2009, 12:50:56 PM
Äsch jag skriver om inlägget.

Alltså filmen heter ju "Hur man fotografar bussar del 2"

Det enda jag ser i filmen som kan vara till hjälp är hur man håller kameran.

Vilka värden som kan vara bra att tänka på vid rådande förhållanden som var när Patik fotade näms inte. Han behöver ju inte rabbla upp allt men lite snabbfakta så att andra kan testa sig fram.

jao.. du har rätt... tråden heter faktiskt hur man fotograferar bussar... jag ger mig, dock är ajg fortfarande lite ställande till all information verkligen kan gagna någon...

En mer ingående kurs i HUR man fotograerar kanske kunde vara på sin plats med tanke på titeln, men jag ger mig och surfar vidare på det ohyggligt stora nätet :)

M224

Citat från: En buss brummar skrivet 11 januari 2009, 13:10:31 PM
jao.. du har rätt... tråden heter faktiskt hur man fotograferar bussar... jag ger mig, dock är ajg fortfarande lite ställande till all information verkligen kan gagna någon...

En mer ingående kurs i HUR man fotograerar kanske kunde vara på sin plats med tanke på titeln, men jag ger mig och surfar vidare på det ohyggligt stora nätet :)

Titta gärna förbi här igen, alltid kul med folk som ifrågasätter saker istället för att bara inställsamt hålla med. Jag tillhör själv den kategorin som ifrågasätter och ställer (dumma) frågor ofta. Men det är ett bra sätt att lära sig på.

Patrik

Jag kommer naturligtvis ta emot era synpunkter och jag förstår att jag borde haft mer information om inställningar osv.

I den här filmen blev det så här av anledningen att maxgränsen för filmer är 10 minuter så jag fick klippa bort en hel del och det som blev kvar var då scenerna där det syns bussar eftersom jag antar att många här vill se bussar (?)
Eftersom det här inte var en "gratis" SL-resa där man kan göra vad man vill så tog jag också chansen att fotografera så mycket som möjligt och jag kunde inte planera in varenda liten sekund som var möjligt i förra videon.

Ang. titeln så betyder det att det är en fortsättning på förra delen och "hur man fotograferar bussar" kan betyda hur det ser ut när en bussfotograf "jobbar" eller var han placerar sig och så. Viktigt att notera är faktiskt var jag står, det är ju inte särskilt smart att ställa sig bakom en stolpe eller med solen rakt i ögonen.

Och visst gör jag detta helt på skoj, jag kan heller inte säga att det är lätt att släpa på ett stativ, videokamera och systemkamera och försöka ta bra bilder samtidigt som man vill filma lite också.

Tänk er Survivorman på Discovery, killen går runt med flera stativ och minst 3 videokameror ute i vildmarken helt själv och lyckas med det han får betalt för, att ta sig dit han ska och spela in grymma filmer.

Viktor