11 bilder från Centralasien

Startat av Börje, 26 oktober 2008, 18:02:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Börje

För ganska precis ett år sedan hade jag nöjet att åka runt i Centralasien medelst tåg. Naturligtvis fastnade några bussar på bild och här kommer några stycken.


Först blev det ett besök i det vackra med fattiga Kirgizistan. Efter att ha åkt tåg upp genom bergen till världens näst största alpina sjö (Issyk-Kul) blev vi uppmötta av denna europé. Som bekant är det status att köra begagnade västbussar.


Ett besök i den Kirgizistans lilla huvudstad Bisjkek resulterade i denna bild. Kollektivtrafiken består till största delen av trådbussar samt minibussar.


Nästa land att besöka blev Uzbekistan. Huvudstaden Tasjkent är den största staden i Centralasien med sina två miljoner invånare. Staden har tunnelbana, spårväg och trådbussar.


Trådbussar som sagt. Här en linje som vänder utanför järnvägsmuseet som vi besökte.


På dieselbussidan hade staden ett gäng Mercavagnar som jag inte fick någon tillräckligt bra bild på, samt naturligtvis sådana här som finns över hela gamla Sovjet.


Nu är vi i en helt annan del av Uzbekistan, nämligen i Khiva. Här är den Inturist-buss som följde efter oss över hela Uzbekistan. Vi åkte tåg och bussen följde efter för att köra oss från tåget fram till sevärdheterna...


Ännu en trådbuss, dock av det mer interurbana slaget. När man i Sovjet inte orkade/kunde bygga en järnvägslinje till en stad valde man ibland att förbinda staden med järnvägen med hjälp av en trådbusslinje. Det här är den 35 km långa linjen som förbinder Khiva med järnvägen i Urgench. Men det är ju ingenting mot den 83 km långa trådbusslinjen mellan Simferopol och Jalta på Krim i Ukraina, men det är en helt annan historia.


En stadstrådbuss utanför gamla stadsmuren i Khiva.


Slutligen ett besök i det skrämmande landet Turkmenistan. Det är, efter Nordkorea, världens mest slutna och ofria land. Den numera döda presidenten som kallade sig Turkmenbashi The Great använde landets olje- och gasmiljoner till att bygga en ny huvudstad i marmor och ställa guldstatyer av sig själv utanför alla offentliga byggnader. Nåväl, ännu en bussbild. Tagen i huvudstaden Asjchabad.


Nån enstaka trådbusslinje har blivit kvar när stan byggdes om. I övrigt är bensin, el och gas i princip gratis och vägarna byggda för att kunna ta emot stora mängder trafik.


Vår turistbuss i Turkmenistan. Observera polisbilen. Fina turister måste ju ha poliseskort. Samt två spioner som försökte smälta in i turistgruppen och rynkade på näsan ibland när guiden yppade något som kunde tolkas som kritik mot regimen...

Därmed är det slut för i kväll!

Muk

Intressant! Vilket turistmål föreställer sista bilden?

Börje

Citat från: Muk skrivet 27 oktober 2008, 12:04:12 PM
Intressant! Vilket turistmål föreställer sista bilden?

Det är den stora gamla oas-staden Merv i Karakumöknen i östra Türkmenistan!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Merv


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bengt Jönsson

Citat från: Börje skrivet 26 oktober 2008, 18:02:33 PM
För ganska precis ett år sedan hade jag nöjet att åka runt i Centralasien medelst tåg. Naturligtvis fastnade några bussar på bild och här kommer några stycken.

Ännu en trådbuss, dock av det mer interurbana slaget. När man i Sovjet inte orkade/kunde bygga en järnvägslinje till en stad valde man ibland att förbinda staden med järnvägen med hjälp av en trådbusslinje. Det här är den 35 km långa linjen som förbinder Khiva med järnvägen i Urgench. Men det är ju ingenting mot den 83 km långa trådbusslinjen mellan Simferopol och Jalta på Krim i Ukraina, men det är en helt annan historia.

En Skoda trådbuss som man kan se närmast i Tallinn eller Riga.
Fantastiskt hållbara verkar det som

/Bengt

Kim

Tak for billeder! Meget interessant.

Fredrik Gelin

#6
Tack för ett mycket intressant reportage, det är inte direkt vardagsmat med bilder från dessa platser!
Har du några fler bilder på den sista bussen, jag blev väldigt nyfiken på vilken modell det kan vara.
Det ser ut som en Renault eller Plaxton, men ingendera borde ha något med stjärnan i fronten att göra...
//Fredrik

Börje


Tack för tacken!

Här får Gelin några bonusbilder på vår Türkmeniska turistbuss:


Taget utanför järnvägsstationen i Asjchabad.


Tagen i Merv. Ganska stora kontraster mellan stad och landsbygd... Det sägs att den store ledaren vid ett bybesök bestämde sig för att jämna hela byn med marken för att han tyckte att den var ful!

JDS

Citat från: Börje skrivet 30 oktober 2008, 19:48:15 PM
Tagen i Merv. Ganska stora kontraster mellan stad och landsbygd... Det sägs att den store ledaren vid ett bybesök bestämde sig för att jämna hela byn med marken för att han tyckte att den var ful!

Tja, om jag väljs till diktator så vet ni vad jag gör med Huddinge  ;D

Niklas Bygdestam

Citat från: Börje skrivet 26 oktober 2008, 18:02:33 PM



Slutligen ett besök i det skrämmande landet Turkmenistan. Det är, efter Nordkorea, världens mest slutna och ofria land. Den numera döda presidenten som kallade sig Turkmenbashi The Great använde landets olje- och gasmiljoner till att bygga en ny huvudstad i marmor och ställa guldstatyer av sig själv utanför alla offentliga byggnader. Nåväl, ännu en bussbild. Tagen i huvudstaden Asjchabad.


Nån enstaka trådbusslinje har blivit kvar när stan byggdes om. I övrigt är bensin, el och gas i princip gratis och vägarna byggda för att kunna ta emot stora mängder trafik.


Mycket intressant! Hur kommer det sig att du åkte till just Turkmenistan?

Miljön i Asjchabad ser rätt imponerande ut. Vet du hur lång tid de tog på sig att bygga staden så här?

Vägarna ser breda och bekväma ut. Men går det också motorvägar mellan städerna? Eller är det bara inom Asjchabad det är breda vägar och sedan får man nöja sig med smala landsvägar när man åker ut?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

virtual1

Citat från: JDS skrivet 30 oktober 2008, 20:03:39 PM
Tja, om jag väljs till diktator så vet ni vad jag gör med Huddinge  ;D

Huddinge rör du _inte_  >:(

Börje

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 oktober 2008, 20:39:14 PM
Mycket intressant! Hur kommer det sig att du åkte till just Turkmenistan?

En lång historia. Besöket i Centralasien var bara en del av en resa som började i Hongkong och slutade i Moskva, via bland annat Tibet som jag lagt ut lite bilder från tidigare.

CitatMiljön i Asjchabad ser rätt imponerande ut. Vet du hur lång tid de tog på sig att bygga staden så här?

Njä, staden raserades fullständigt i en jordbävning 1948 men det var knappast före Imperiets sönderfall 1991, när president Nijazov kunde börja utveckla sin personkult, som man började bygga staden i den här stilen.

CitatVägarna ser breda och bekväma ut. Men går det också motorvägar mellan städerna? Eller är det bara inom Asjchabad det är breda vägar och sedan får man nöja sig med smala landsvägar när man åker ut?

Vi åkte tåg längre sträckor, men jag skulle gissa att huvudvägarna är i mycket gott skick. Pengar och olja är det ju ingen brist på. Så här såg i a f en av vägarna ut från huvudstaden ut:

Det är väldigt viktigt att man inte kör mer än 90...  :) Och eftersom det är en polisstat står det en snut bakom varannan buske beredd att kliva fram!


Kan inte låta bli att lägga ut en bild på det värsta av alla monument i Asjchabad, Arch of Neutrality. På toppen står självaste Turkmenbashi The Great (numera bortgångne president Nijazov) i form av en tolv meter hög guldstaty. Då presidenten naturligtvis måste ha solen i ansiktet då han hälsar folket med öppna armar har man utrustat statyn med en elmotor! Intressant förresten att stan är full av fontäner då den ligger mitt ute i öknen. Sedan floden som försörjde stan med vatten torkade ut nån gång under Sovjettiden har man byggt världens längsta kanal hit, Karakumkanalen, som öppnade 1962. Kanalen är en bidragande orsak till Aralsjöns minskning.

Det här hade ju varken med Hüddinge eller bussar att göra, men intressant är det!

Niklas Bygdestam

Citat från: Börje skrivet 30 oktober 2008, 23:36:32 PM

Vi åkte tåg längre sträckor, men jag skulle gissa att huvudvägarna är i mycket gott skick. Pengar och olja är det ju ingen brist på. Så här såg i a f en av vägarna ut från huvudstaden ut:

Det är väldigt viktigt att man inte kör mer än 90...  :) Och eftersom det är en polisstat står det en snut bakom varannan buske beredd att kliva fram!


Vägen ser väldigt bra ut. De kanske har byggt ut ett fint vägnät. Vilket överflöd av lyktstolpar föresten

Citat från: Börje skrivet 30 oktober 2008, 23:36:32 PM


Kan inte låta bli att lägga ut en bild på det värsta av alla monument i Asjchabad, Arch of Neutrality. På toppen står självaste Turkmenbashi The Great (numera bortgångne president Nijazov) i form av en tolv meter hög guldstaty. Då presidenten naturligtvis måste ha solen i ansiktet då han hälsar folket med öppna armar har man utrustat statyn med en elmotor! Intressant förresten att stan är full av fontäner då den ligger mitt ute i öknen. Sedan floden som försörjde stan med vatten torkade ut nån gång under Sovjettiden har man byggt världens längsta kanal hit, Karakumkanalen, som öppnade 1962. Kanalen är en bidragande orsak till Aralsjöns minskning.

Det här hade ju varken med Hüddinge eller bussar att göra, men intressant är det!


Vilket gräsligt monument! Det går verkligen i sann nordkoreansk anda. Man skulle kunna tro att bilden är från Pyongyang förutom att det kanske ser lite för nytt och fräscht ut för att vara därifrån. Men ett sånt här gräsligt monument hade lika gärna kunnat vara ett monument över den gamla nordkoreanske diktatorn Kim Il Sung. Vet du om monumentet föresten gjordes under den här presidentens livstid eller efter hans död? Har tyvärr en känsla av att han levde när det här förfärliga monumentet gjordes
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svemicke

Citat från: Börje skrivet 26 oktober 2008, 18:02:33 PM


Ännu en trådbuss, dock av det mer interurbana slaget. När man i Sovjet inte orkade/kunde bygga en järnvägslinje till en stad valde man ibland att förbinda staden med järnvägen med hjälp av en trådbusslinje. Det här är den 35 km långa linjen som förbinder Khiva med järnvägen i Urgench. Men det är ju ingenting mot den 83 km långa trådbusslinjen mellan Simferopol och Jalta på Krim i Ukraina, men det är en helt annan historia.


Enormt trevliga bilder. Måste nog göra den där resan en gång. Hur lång tid tog den?

Vi apar efter i Sverige med att förbinda städer med järnvägar med hjälp av bussar. Landskrona och Falkenberg är väl bara början?

Finns det andra, mer turistbilder, också att beskåda någonstans?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 oktober 2008, 00:11:16 AM
Vägen ser väldigt bra ut. De kanske har byggt ut ett fint vägnät. Vilket överflöd av lyktstolpar föresten


Ja, en nattbild där hade varit fin.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -