Huvudmeny

Ultra-blått

Startat av Rickardo, 03 oktober 2008, 16:41:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Citat från: Mattias Möller. skrivet 06 oktober 2008, 21:10:19 PM
jo passar bra kånsigt dom köper inte scania bussar istellet för volvo 7700

Biogasdrift

Cyklisten

Det är väl naturgas de kör på än så länge?
Men Scania har väl bussar med gasmotorer? Annars är de långt bak med utvecklingen... satsar bara på etanoldrift?

bjalle

Citat från: Cyklisten skrivet 06 oktober 2008, 21:31:04 PM
Det är väl naturgas de kör på än så länge?
Men Scania har väl bussar med gasmotorer? Annars är de långt bak med utvecklingen... satsar bara på etanoldrift?

Ja det är nog naturgas i Malmö.
Scania gör väl inga gasmotorer just för tillfället om jag fattat det hela rätt

Möllers

Om jag ska till malmö igen i Okt har jag en fråga vilken buss ska jag åke till där swebus Express stannar vilken stadsbuss nr blir det vad heter gatan  ???

Cyklisten

Tar du antingen linje 3 från Värnhem via Centralen till hållplats Nyhamnen eller åker ändå till Södervärn och tar 2 i riktning mot Västra Hamnen till samma hållplats (Nyhamnen). Sen är det bara att gå runt hörnet så är du framme.

Möllers

tack för infon jo om det kör SL bussar då så ska jag åka med en då helst volvo 8500 sån har jag aldrig åkt i ens  ;D
Då hade jag mått som en pärla.
Kanske man ser göranssons buss då med kommer jag plåta den alla gånger  ;)

yngrot

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 06 oktober 2008, 22:20:16 PM
Ja det är nog naturgas i Malmö.
Scania gör väl inga gasmotorer just för tillfället om jag fattat det hela rätt


Har de slutat nyss ??? I Borås fick vi ju nyligen 10 st och ev 10 st till längre fram om det finns gas så det räcker...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 08 oktober 2008, 17:24:48 PM

Har de slutat nyss ??? I Borås fick vi ju nyligen 10 st och ev 10 st till längre fram om det finns gas så det räcker...

Ja, det var de sista gasmotorerna på ett tag som hamnade i bussarna som levererades till Borås Lokaltrafik. Efter det skulle Scania göra ett uppehåll på ungefär ett år innan man tillverkar nya gasbussar. Det är en av anledningarna till att nästa Scania-leverans till BL inte kommer förrän till hösten 2009. Men är optionen på 10 bussar ytterligare utlöst än och har BL fått besked om att det kommer att kunna produceras tillräckligt med gas? Annars lär det bli dieselbussar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rickardo

Citat från: Cyklisten skrivet 06 oktober 2008, 20:52:13 PM
Lite synd att det blir bara 7700 igen, de känns "för många" på något sätt med den bullriga motorn och konstigt utssende (enligt mig, fast jag har sett flera Volvo 700 som ser snyggare ut än de i Malmö).
Skulle gärna se lite Solaris här i Skåne.


Håller med om att det hade varit trevligt med något annnat. Åkte stadsbuss i Krstd idag med en av deras 8500 biogasbuss. Ljudnivån och att bussen gick jämt utan ryck går inte jämnföras med Malmös 7700.

/Rickardo

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rickardo skrivet 09 oktober 2008, 23:54:28 PM
Håller med om att det hade varit trevligt med något annnat. Åkte stadsbuss i Krstd idag med en av deras 8500 biogasbuss. Ljudnivån och att bussen gick jämt utan ryck går inte jämnföras med Malmös 7700.

/Rickardo

Inte heller de nya Scania OmniLink i Borås med gasmotor rycker eller bullrar särskilt mycket. I varje fall inte i jämförelse med MAN-bussarna för att nu inte tala om de gamla Lunda-bussarna på Volvo B10L.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Omnilinken verkar ju funka helt ok nu.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Möllers

kommer det stå (Nyhamnen). i bussen då eller.
Ner man kommer till centralen åker man bara en hålplats till då  ???

Cyklisten

Citat från: Mattias Möller. skrivet 19 oktober 2008, 00:36:55 AM
kommer det stå (Nyhamnen). i bussen då eller.
Ner man kommer till centralen åker man bara en hålplats till då  ???

Åker du från Centralen så tar du helst linje 2 mot Västra Hamnen och ja, det blir en hållplats och förhoppningsvis kommer det stå "Nyhamnen" om skyltningen fungerar som det ska. Du kan också ta linje 3, bara du inte kliver på bussen som kör åt andra hållet, 3:an och 2:an mot hamnen kör från samma hållplats.

Möllers

#43
Tror man kan åka ifrån Södervärn med så kör den ditt ochså.
Jo har tänkt hur resan ska vara i malmö jag åker till södervärn med bussen 132an sen tar jag linje 2 eller 3an till Nyhamnen då.
Sen jag kommer ditt ska jag fota där nån timme hoppas jag ser nya volvo 9700an då sen efter det tar jag bussen till centralen fotar där går rund där går till dom gröna först sen går jag till dom gula som ligger på andra sidan tror jag.
Sen efter det åker jag till värnhem fotar där nån timme med sen där på tar jag bussen till södervärn fotar där till min buss kommer vid 1900.
Jo kommer jag gå i gatar ifrån södervärn då har jag tänkt.
Jo det ska bli spännade denna resan  :)
Jag kommer skita i om det regnar o så inget kan stoppar mig jag är så inne i resan den 20okt länktar så.

Rickardo

Citat från: Mattias Möller. skrivet 19 oktober 2008, 03:09:13 AM
Tror man kan åka ifrån Södervärn med så kör den ditt ochså.
Jo har tänkt hur resan ska vara i malmö jag åker till södervärn med bussen 132an sen tar jag linje 2 eller 3an till Nyhamnen då.Om du åker från Södervärn är linje 2 bäst till Nyhamnen inte 3an som går en lång omväg. Linje 3 är bäst  från Värnhem till Nyhamnen. Bara att pingla efter Malmö C
Sen jag kommer ditt ska jag fota där nån timme hoppas jag ser nya volvo 9700an då sen efter det tar jag bussen till centralen fotar där går rund där går till dom gröna först sen går jag till dom gula som ligger på andra sidan tror jag.Det går fortare att gå från Nyhmanen till Malmö C än att ta bussen. Så nära är det  ;D Vi får väl hoppas du får en blå eller röd också.
Sen efter det åker jag till värnhem fotar där nån timme med sen där på tar jag bussen till södervärn fotar där till min buss kommer vid 1900.Åk linje 3 eller 34 till Södervärn
Jo kommer jag gå i gatar ifrån södervärn då har jag tänkt.
Jo det ska bli spännade denna resan  :)
Jag kommer skita i om det regnar o så inget kan stoppar mig jag är så inne i resan den 20okt länktar så.

Välkommen till storstan Möller! Ska hålla ögonen öppna efter en bussfotograf imorgon...
/Rickardo