Busslink 3728 + 3724

Startat av Magnus_J, 02 oktober 2008, 21:57:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Extraljus sitter väl på de bussar som tillhör de garage där det anses nödvändigt, dvs. sällan på vagnar som rullar i ren stadstrafik eller i ytterstad/närförort. I det senare fallet skulle det nog ändå behövas ibland för det kan vara nog så mörkt och dålig belysning på många ställen.

Själv använder jag t.ex. ofta gärna helljusen i de numera ganska uselt belysta villaområdena mm. Detta då jag hellre ser mopedynglen m.fl. potentiella självmordspiloter innan de ligger under bussen.  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Nico skrivet 04 oktober 2008, 09:29:29 AM
Extraljus sitter väl på de bussar som tillhör de garage där det anses nödvändigt, dvs. sällan på vagnar som rullar i ren stadstrafik eller i ytterstad/närförort. I det senare fallet skulle det nog ändå behövas ibland för det kan vara nog så mörkt och dålig belysning på många ställen.

Nacka/Värmdö borde väl kunna betraktas som ett område där det kan anses nödvändigt och jag tror det är vad som avses i den tidigare kommentaren.

Citat från: Nico skrivet 04 oktober 2008, 09:29:29 AM
Själv använder jag t.ex. ofta gärna helljusen i de numera ganska uselt belysta villaområdena mm. Detta då jag hellre ser mopedynglen m.fl. potentiella självmordspiloter innan de ligger under bussen.  :-\

Ja det är nog klokt. Speciellt som det finns gott om cyklister som tror att cykellysen monterar och sätter på sig själva när höstskymningen slår till. Eller också tror de att hela baletten blir självlysande bara de solat tillräckligt under sommaren.  8)

Fredde

CitatNacka/Värmdö borde väl kunna betraktas som ett område där det kan anses nödvändigt och jag tror det är vad som avses i den tidigare kommentaren.

Ja, den största delen av Värmdö har ju faktiskt inte gatubelysning. Och på vissa håll är den ändå inte så mkt att hänga i gran, trots att den finns.

Älgarna på Ingarö har man ju sett i närbild vid flera tillfällen. ::)


Johan Hansson

Hoppas det kommer nya Scania omnicity bussar till Halmstad i samband med nya upphandlingen
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Magnus_J

Några av nyleveranserna har nu börjat rulla lite smått i trafik. vem blir först att fånga dem =)


Carl W

Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2008, 10:13:28 AM
Jo, det har ju funnits ett tag nu i Råsta (och på Norrort har man väl haft det ett bra tag). Vill minnas att det kom några dylikt utrustade vagnar från Sundsvall redan på Veoliatididen och sedan har det funnits i de 66-vagnar som kom från Täby istället för ett par av de 38-vagnar som byttes ut. Sedan finns det dörrknappar även i 46- och 63-vagnarna. De som verkar ha störst problem med dessa dörrknappar är inte så mycket passagerarna som vissa förare som fortfarande envisas med att det är fel på dörrarna och sitter och öppnar/stänger manuellt!  :-\

Har alltid öppnat och stängt dörrarna manuellt. Obefintlig risk att klämma någon.

Nico


Citat från: Carl W skrivet 17 oktober 2008, 08:51:30 AM
Har alltid öppnat och stängt dörrarna manuellt. Obefintlig risk att klämma någon.

Tja, beror ju på hur man ser det. Själv tycker jag detta med dörrar som folk öppnar själv är mycket bra då jag i vissa lägen slipper få alla dörrar öppnade. Sen är det ju även avgörande var man kör någonstans. Att hålla på att öppna och stänga dörrar manuellt brukar jag göra på natten när jag har en bra koll på det hela. Däremot kan det ibland vara svårt att hålla koll på detta när man befinner sig i miljöer med mycket folk och väljer man att låta alla dörrarna stå öppna tills man är klar så brukar det innebära att på t.ex. linjer som SL 179 i Kista så kliver hälften av paxen på gratis genom bakdörrarna i så fall.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 oktober 2008, 12:42:10 PM
Det är väl helt beroende på vilka krav som kommer att ställas på bussarna och vilken entreprenör som kommer att köra.
Blir det t.ex Biogas kan man nog anta att MAN eller MB ligger nära till hands....

Ja man har ju chansen att göra lite utvärderingar nu när man har fått två CNG-Citaro i Falkenberg
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!