Busslink 3728 + 3724

Startat av Magnus_J, 02 oktober 2008, 21:57:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Visserligen, men det är inte alltid så enkelt. I B9S så saknas det ju en reell gång vid mittendörren (då barnvagsplatsen ligger i direkt anslutning till dörren) varför det är svårt att ha sensorn längre ut ifrån dörren än vad som är fallet idag. Sedan är det väl även frågan om hur enkelt det egentligen är att skruva dit något bara hux-flux om det även måste integreras med övrig elutrustning ombord? Sedan beror det även om man ska göra en eventuell ombyggnad på ett fåtal vagnar eller om det börjar dra iväg åt bortåt 100-150. I det senare fallet så kan det nog bli en del pengar i alla fall. Dels för delarna/ombyggnaden i sig, men även för att det kan ta lite tid och att det då kanske blir frågan om att varje vagn ska ställas av i en eller två dagar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

M224

Intressant att man har satt upp siffror i Helvetica, trodde att Busslink bara använde SLs egna typsnitt.  ::)

Blir visst aldrig någon ordning på typsnitten i SL-trafiken vare sig det handlar om tidtabeller, skyltar, nummer på fordon, hållplatstabeller, kartor o.s.v.

Konstigt att i stort sett varenda företag i hela världen kan ha en enhetlig grafisk profil utom SL.

M224

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 oktober 2008, 12:55:17 PM
Grafisk profil?

Vad avser du nu?  Ägarens inv nr märkning?  Den tror jag inte finns specificerad.

Japp

yngrot

Är det nått nytt med dörrpanel i Scania ?? specfråga om man vill ha vred?? Borås Omnilink har vred. Volvo går väl inte att få med vred??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 03 oktober 2008, 13:05:39 PM
Är det nått nytt med dörrpanel i Scania ?? specfråga om man vill ha vred?? Borås Omnilink har vred. Volvo går väl inte att få med vred??

Riktigt. Det är bara Scania som levererar dörrvred (om man säger till om det) numera.  :(

Ersa

Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2008, 11:48:04 AM
Visserligen, men det är inte alltid så enkelt. I B9S så saknas det ju en reell gång vid mittendörren (då barnvagsplatsen ligger i direkt anslutning till dörren) varför det är svårt att ha sensorn längre ut ifrån dörren än vad som är fallet idag. Sedan är det väl även frågan om hur enkelt det egentligen är att skruva dit något bara hux-flux om det även måste integreras med övrig elutrustning ombord? Sedan beror det även om man ska göra en eventuell ombyggnad på ett fåtal vagnar eller om det börjar dra iväg åt bortåt 100-150. I det senare fallet så kan det nog bli en del pengar i alla fall. Dels för delarna/ombyggnaden i sig, men även för att det kan ta lite tid och att det då kanske blir frågan om att varje vagn ska ställas av i en eller två dagar.

Då borde man ta till en uppfinning från Scania OmniCity/Link, dvs en avkännare ovanför dörren som känner av folk på lite längre avstånd. Detta borde vara standard på alla bussmodeller (utan dörrknappar) som har barnvagsplatsen "framför" mittdörren.

Denna "högra" barnvagsplats fanns ju även på de korta Säfflebussar som gick i Kalmar:




Fredde

Citat

Sånna knappar finns inte på våra vagnar i Nacka/Värmdö. Inte ens på B9S-bussarna som kom med Trängselförsöket eller de nya MAN-vagnarna. Man öppnar väl dörrarna själva med dessa, om jag hänger med i snacket...

Jag är tacksam! Vill inte ha något springande i bakdörrarna, ungar som öppnar och släpper på kompisar etc.


Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 03 oktober 2008, 16:49:01 PM
Sånna knappar finns inte på våra vagnar i Nacka/Värmdö. Inte ens på B9S-bussarna som kom med Trängselförsöket eller de nya MAN-vagnarna. Man öppnar väl dörrarna själva med dessa, om jag hänger med i snacket...

Jag är tacksam! Vill inte ha något springande i bakdörrarna, ungar som öppnar och släpper på kompisar etc.

Knapparna kompletteras givetvis med en "Fredde-knapp" framme hos föraren som bryter all automatik bak! :)

Optimal

Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 10:03:45 AM
Bakre dörrknappar i SL-land? Det blir ett spännande experiment. Är resenärer i Solna/Sundbyberg vana med sådana?

bakre dörrknappar har ju funnits i innerstan sen 90-talet.

Fredde

CitatKnapparna kompletteras givetvis med en "Fredde-knapp" framme hos föraren som bryter all automatik bak! :)

Tack! Den är ovärdelig ;D Synd bara att det finns sabotörer i förarkåren som demonterar dessa >:(


Ersa

Citat från: Optimal skrivet 03 oktober 2008, 16:55:22 PM
bakre dörrknappar har ju funnits i innerstan sen 90-talet.

Men Sundbybergsbor är väl inte ofta ända borta i innerstan och lär sig ny teknik? ;)

Optimal

Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 17:09:51 PM
Men Sundbybergsbor är väl inte ofta ända borta i innerstan och lär sig ny teknik? ;)

Sant, men många åker väll till stan nån gång. Jag tror inte det kommer bli några problem. Sen hade/har ju Råsta nån/några vagnar med denna knapp så pasagerarna hinner att lära sig  ;) ;D

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 10:03:45 AM
Bakre dörrknappar i SL-land? Det blir ett spännande experiment. Är resenärer i Solna/Sundbyberg vana med sådana?

Knappar till avstigningsdörrarna har såvitt jag vet funnits i SL-trafiken sedan de blå Omnicity dök upp på 4:an 1998. Alla nyare bussar i exempelvis Söderort har dylika. Dock tror jag det företrädesvis är Busslink som använder dem. Har inget minne av att sett liknande i Swebus vagnar i någon större omfattning.

Citat från: Mattias Möller. skrivet 02 oktober 2008, 22:03:41 PM
Vad jag har märkt med omnilinkar dom som kör i Arriva i malmö dom har inte samma motor ljud alls typ jag åke med den nya omnilinken ditt den var mycket pigare att köra sen åkte jag hem med en gammal omnilink den hade ett annat motorljud märke jag.
Är det samma i stockholm med denna nya o dom gammal omnilinkarna samma motorsljud  ???

Dessa vagnar har sannolikt den nya 5-cylindriga motorn vilken ger ett annat ljud än den gamla 6:an.


bjalle

Kan jämföra tex med Thygessons Scalor.
Deras nyaste (fabriksnya) 54an, har ett helt annat ljud än övriga pga 5 cyl motor, sen växlar växellådan upp mycke tidigare på 54an än övriga.

Fredde

CitatDock tror jag det företrädesvis är Busslink som använder dem. Har inget minne av att sett liknande i Swebus vagnar i någon större omfattning.

Ungefär som när det gäller extraljus på bussarna. Känns som att detta kommer på tal flera gånger i veckan på garaget bland oss som kör kvällar...