Att hälsa på sina kollegor/Verspeider in Action....[1 SL-bild +Fråga]

Startat av Kvarne, 25 juni 2007, 19:42:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonatan

Citat från: Robban skrivet 25 juni 2007, 23:31:37 PM
Klart att man ska hälsa, det hör till på nåt sätt.
Brukar alltid slänga upp kardan när man möter en buss vilken det nu månne vara men måste tyvärr säga att ytterst få Swebusförare hälsar.
Jag kör för Busslink i Handen och det brukar vara 2/10 från Swebus som orkar hälsa så jag har väl tyvärr ibland inte brytt mej om att ens försöka.
Nu drar jag ju självklart inte alla killar och tjejer från Swebus över en kam, det finns massor med trevliga förare som hälsar men dock få från Tyresögaraget.

Mors från Robban 

Trist. Men här är en tyresöförare som hälsar på alla bussförare nästan alltid. / J

LinusA

Hur hälsar ni på natten? Helljusblink eller blinka vänster? Själv blir det lite blandat, vänsterblink kan lätt missuppfattas i en stad med fler trafikanter...

Fredde

På motorvägen blir det några slag med vänster blinkers när det är mörkt...
Förespråkar inte helljuset som ett "hej", att man förstör andras mörkerseende i onödan, såviadre dom inte kombinerar halv och dimljus  ;D

/Fredde

Leffe

Jag körde Postfärjan (lastbil självklart) ca 8 varv per pass Tomteboda-City-Klara-Tomteboda och mötte lätt ca 15-20 bilar per varv. Fan tog en om man inte morsade på alla. Lite snurrigt eftersom nästan ingen pratade med mig då jag var ny i Posten.

Leffe

Jonas M. Bobjörk

När man var ute och rullade med Grönlunds hälsade man i den mån man kunde.
Inte alltid man fick vink tillbaka från SL-bussar, men samtliga turistbussförare vinkade. Och en del lastbilschaffisar när man lyckades möta dom på trånga vägar :)

Magnus_J

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 27 juni 2007, 00:33:06 AM
När man var ute och rullade med Grönlunds hälsade man i den mån man kunde.
Inte alltid man fick vink tillbaka från SL-bussar, men samtliga turistbussförare vinkade. Och en del lastbilschaffisar när man lyckades möta dom på trånga vägar :)

i SL buss är det sällan man får vink från turistförare även om det är på smågator.
???

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Magnus_J skrivet 27 juni 2007, 11:19:02 AM
i SL buss är det sällan man får vink från turistförare även om det är på smågator.
???


Det är ju dåligt. Men då kan ju jag sluta vinka åt SL-bussar då, eftersom de inte kommer vinka tillbaka för att turistbussförare inte brukar vinka? ???

Ersa

Citat från: psy skrivet 25 juni 2007, 22:44:54 PM
Har ni möjligen varit med om att vara så "miljöskadade" att ni av ren automatik hälsar på bussar även när ni kör privatbil?
Min tjej brukar reta mig som fan när jag råkar göra så.. Som parantes kan nämnas att jag sitter och letar efter retardern också ibland när jag kör bil.....   :-\

Mycket har hänt i den egna personbilen då och då. Hälsning på bussförare, letning av retarderspak, nedväxling i backar så retardern ska kunna ta bättre då man trycker ner bromspedalen en cm, överhoppning av en växel, vänster blinkers för att dörrbromsen ska släppa vid start...  samt många många retsamma kommentarer från flickvän.  ;D
Letning av retarderspak skedde oftast i min förra bil, en Volvo 244 -84, då jag vid dessa år arbetade med att framföra Volvo B10M Carrus Star med maunell G8-låda med "Volvo 240-ratt och växelspak"...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 27 juni 2007, 22:22:19 PM
Mycket har hänt i den egna personbilen då och då. Hälsning på bussförare, letning av retarderspak, nedväxling i backar så retardern ska kunna ta bättre då man trycker ner bromspedalen en cm, överhoppning av en växel, vänster blinkers för att dörrbromsen ska släppa vid start...  samt många många retsamma kommentarer från flickvän.  ;D
Letning av retarderspak skedde oftast i min förra bil, en Volvo 244 -84, då jag vid dessa år arbetade med att framföra Volvo B10M Carrus Star med maunell G8-låda med "Volvo 240-ratt och växelspak"...

Det mesta av det där är väl också tillämpbart i en personbil. Nedväxling i backar t ex. Och visst kan man hoppa över en eller i nedförsbacke och medvind två växlar också i en personbil. Det får man lära sig om man lär sig att köra eco-driving. Och även om det inte får dörrbromsen att släppa är ju vänster blinker när man svänger ut med personbil en bra idé. För de bilar som är utrustade med blinkers vill säga. Det tycks inte vara så många... 
I min Toyota Corolla kan jag använda farthållaren som ett slags retarder. Det går fortare än att motorbromsa genom att bara släppa gasen men förstås långsammare än att använda fotbromsen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niclas Wennerlid

Självklart skall man hälsa på andra mötande bussar. Har den senaste tiden ägnat mig åt linjeutbildning på Råstas linjer och har märkt att Veolias personal hälsar ofta och glatt, tyvärr verkar inte Swebus personal i Bromma eller Kallhäll ägna sig allt för mycket åt detta.
Samma fenomen kunde också märkas under den tid jag arbetade i Björknäs (under SL Buss/Busslinks tid), Swebus förare från Tyresö hälsade sällan och pratade ännu mindre i rastlokalen vid Slussen.
Oftast satt de kvar i sin buss, även om uppehållet var långt.

För att detta inte ska bli alltför missfärgat mot Swebus skall jag tyvärr erkänna att jag givetvis upplevt det motsatta från Busslinks sida. Minns ett tillfälle då en Busslinkförare i Handen hade rast i Tyresö C på sin 824, åkte upp till Swebus garage, stövlade in till personaltelefonen och ringde privata samtal.
Strax senare tågade samma förare ut utan att så mycket som hälsa på en enda förare från Swebus.
En av de få gånger jag skämts för en kollega på det viset.

Har under min verksamma tid både som bussförare och trafikledare haft mycket god kontakt med kollegor från andra bussbolag både i tjänsten och privat.

Mvh Niclas

puttelitooo

Jag ä'r ju en sann mopedist, mer eller mindre bor på moppen och vi bor en bit ut på landet, så de få landsortsbussar som jag möter på landsvägen vinkar jag ibland till, de chaufförer som jag åker med och vet är trevliga brukar oxå vinka tillbax och le, sen dom surare förmågorna tittar snett, tittar bort och en gång fick jag se ett långfinger :-\.....

yngrot

Klart man hälsar på alla bussar man möter. Men hur många brukar köra samma väg som bussen kör?????  Då börjar man ju undra vad man gör  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Wennerlid

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 juni 2007, 20:05:05 PM
Som då varande på det andra bolaget upplevde jag precis samma sak med Björknäsförarna under Busslinktiden, det hälsades i princip aldrig, de som kunde hälsa var förare utifrån Värmölandet som var mer vana vid kollegor från andra företag.
F.ö hade vi inte tillgång till lokalerna i Slussen på Sjöbergsplan förrän i mars 2002.

//Lars

Varför? Det finns ju flera ställen än Slussen som har blandade bolag i rastlokalerna?

//Niclas

Niclas Wennerlid

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juni 2007, 16:13:27 PM
Det gällde alltså "Boden" ute på Sjöbergsplan, som var Busslinks egendom, det vi kom in i var toaletterna vid tunnelbanan, som Saltsjöpersonalen använde.

//Lars

Aha, var det så det var!  Inga roliga lokaler direkt men ofta när jag körde natt gick jag upp dit och hämtade kaffe i alla fall.

Mvh Niclas

Göran Westman

Det är inte säkert att alla hälsar, det beror på vilken buss man kör. När jag kördepå FAC charter så var det ett evigt vinkande om man kom med en turistbuss men kom man med en FAC Flygbuss (ledbuss) så var det sällan den mötande hälsade. Trots att man körde för samma åkeri.