Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: buskörare skrivet 30 december 2012, 00:07:21 AM

Titel: RME = etanol?
Skrivet av: buskörare skrivet 30 december 2012, 00:07:21 AM
Provkörde en av våra nya VDL-bussar igår och en kollega frågade då vad den gick på för bränsel. Det står biodiesel på sidan, men enligt båda "instruktörerna" som var med så går dom på etanol? Hur kommer det sig?
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: JDS skrivet 30 december 2012, 00:22:00 AM
RME betyder rapsmetylester, det görs av metanol (med mera) och inte av etanol. Men biodiesel behöver inte nödvändigtvis innehålla RME, det finns andra blandningar också...
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: buskörare skrivet 30 december 2012, 00:22:58 AM
Citat från: JDS skrivet 30 december 2012, 00:22:00 AM
RME betyder rapsmetylester, det görs av metanol (med mera) och inte av etanol.

Aha, kan det vara så att dom missförstått metanol vs etanol då? För dom var helt säkra på att det var etanol.
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: JDS skrivet 30 december 2012, 00:32:19 AM
Citat från: buskörare skrivet 30 december 2012, 00:22:58 AM
Aha, kan det vara så att dom missförstått metanol vs etanol då? För dom var helt säkra på att det var etanol.

Skulle tro det, eller så är det möjligen så att man köper en soppa som faktiskt är gjord på etanol (vad nu den skulle heta).

Om det däremot är rena etanolvagnar så är det ju livsfarligt att skriva "biodiesel" på dem. Har du regnummer på någon av dem?
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Ersa skrivet 30 december 2012, 00:38:00 AM
Etanol är på väg bort som bränsle av tunga fordon. Som JDS skriver innehåller RME inte etanol.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rapsmetylester
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: buskörare skrivet 30 december 2012, 01:02:32 AM
Citat från: JDS skrivet 30 december 2012, 00:32:19 AM
Skulle tro det, eller så är det möjligen så att man köper en soppa som faktiskt är gjord på etanol (vad nu den skulle heta).

Om det däremot är rena etanolvagnar så är det ju livsfarligt att skriva "biodiesel" på dem. Har du regnummer på någon av dem?

CWY 019 på den vi fick provköra. Kollat upp den och det står diesel som drivmedel på Transportstyrelsen.
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 30 december 2012, 01:59:48 AM
Då är det mycket troligen RME som beskrivits ovan som hälls i tanken.

SL anser att biodiesel är detsamma som RME i praktiken och betalar i vissa fall ut en "bonus" till operatörerna om de kör på RME isf diesel i sina bussar.

Häller man etanol i en RME-buss går den oftast inte ens att starta, men häller man RME i en etanolbuss misstänker jag att det blir ordentligt kladdigt i motorn...
Än så länge håller SL isär bränslena, men det är upp till varje operatör att märka bussarna med rätt bränsletyp vid de främre hjulhusen.
//Fredrik
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Nico skrivet 30 december 2012, 03:18:42 AM
Istämmer med Fredrik, med största sannolikhet är det RME i VDL-vagnarna. Även på de andra håll är det RME som VDL-bussar rullar på, t.ex. de vagnar som finns på linje 676. RME är (som JDS skriver ovan) sedan en av flera olika varianter på s.k. biodiesel (http://en.wikipedia.org/wiki/Biodiesel) som då ska gälla för att vara ett helt förnyelsebart bränsle som kan användas i befintliga dieselfordon. Var ganska nyligen på ett seminarium där flera kemiingenjörer hade intressanta föreläsningar om detta. Rent tekniskt så finns det numera även möjlighet att utvinna biodiesel ur t.ex. slakteriavfall. Däremot är det inte helt lönsamt än.

RME (rapsmetylester) är däremot en form av FAME (Fatty Acid Methyl Ester) (http://en.wikipedia.org/wiki/Fatty_acid_methyl_ester), som är ett samlingsnamn på biodiesel som huvudsakligen har vegetabiliska oljor som råvara. RME tillverkas i huvudsak av rapsolja där det sedan blandas in metanol och kaliumhydroxid. Även i en del av den vanliga diesel som säljs i Sverige så finns det ibland tillsatser av RME på i normalfallen runt 6-7 % även om det sänks vintertid. På sikt har det sagts att detta sannolikt lär komma att öka. Stötestenen i nuläget är att det inte är alla motortillverkare som vill lämna fulla garantier om motorerna körs på biodiesel.



Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 30 december 2012, 09:52:16 AM
Nej som sagts här så kommer vi nog inte i princip få se några nya etanolbussar i trafik ens i SL-området - när nu biodiesel börjat användas. Orsaken är ju två ganska väsentliga aspekter - biodiesel går att köra i vanliga motorer - även om det kan vara problem med garantiåtagandet från tillverkarna. Det gör att det finns en eftermarknad för bussarna. En sådan marknad finns i princip inte för etanolbussar. Den andra rätt väsentliga aspekten är rent logistiskt - etanol har mycket sämre energimängd vilket gör att det går åt betydligt större mängd soppa. Detta gör det svårt i vissa områden att ha bussarna ute under ett helt trafikdygn utan att behöva ta tillbaka dem till depån för tankning under dagen. Sådant kostar givetvis pengar.

Till detta kommer diskussioner om ifall det är bra att använda etanol (med tanke på att det framställs ibland på sätt som inte innebär en minskning av koldioxiden). Här finns förvisso en risk att en debatt kan blåsa upp även rörande rapsolja (om att använda livsmedel som drivmedel). Men som sagt så finns det ju annat som man troligen kan göra biodiesel på i framtiden också, såsom tallolja etc.

Det ovan nämnda har ju gjort att SL under senare år varit tvungna att finansiera etanolbussar (och även gasbussar). Det gör man inte när det gäller biodiesel. Även i innerstaden har man ju nu fasat ut etanolbussarna till förmån för gas. Teoretiskt kanske det kommer finnas möjlighet att köra etanol även i det nya avtalet för innerstaden - men i praktiken kommer det knappast att bli så.

Men i den mån SL finansierar fordon och utföraren får välja enbart mellan gas eller etanol, kan det väl fortfarande förekomma att man även framgent kan välja det senare. Frågan är väl bara om Scania kommer hålla igång tillverkningen så länge till för en allt mindre, eller i det närmaste obefintlig marknad.
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Nico skrivet 30 december 2012, 13:38:36 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 30 december 2012, 09:52:16 AMFrågan är väl bara om Scania kommer hålla igång tillverkningen så länge till för en allt mindre, eller i det närmaste obefintlig marknad.

Man hör ju alltid rykten som bara flyger runt så jag vet inte om detta stämmer, men för en del år sedan så skulle väl Scania lägga ned (eller hade redan gjort så) sin tillverkning av etanolanpassade motorer? Har för mig att det kan ha varit runt eller strax efter sekelskiftet. Om ryktet då stämmmer så blev de då dock ombedda/övertalade av SL m.fl. att inte göra så... vilket väl satt hårt inne just som sagt för att det är en så pass begränsad marknad.
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Mats W skrivet 30 december 2012, 17:31:21 PM
Samtliga nya bussar från VDL och Volvo kommer att köras på RME från trafikstart. Även de 41 Scaniorna som tidigare gått i Holland kommer att gå på RME. Så snart kontraktet är övertaget kommer också samtliga Volvo B9or att byggas om så de klarar RMEdrift
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 30 december 2012, 17:39:37 PM
Varför konverteras B9:orna, är det ett beställarkrav att bussarna skall gå på RME?
De är ju så pass gamla att det inte lär bli smärtfritt att gå över till RME-drift...
Keolis har precis konverterat en B9:a av första generationen på prov, så jag blev lite förvånad att Arriva väljer att göra det rakt av.
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Nico skrivet 30 december 2012, 17:42:34 PM
Kanske att kostnaden kan räknas hem på så vis att man slipper hålla på med olika bränsletyper.... men det är enbart en spekulation fråm min sida.
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Mats W skrivet 30 december 2012, 17:50:22 PM
Nobina kör med RME sedan drygt ett år i sina 55-vagnar i Norrtäljeavtalet, dessutom körde man 19 st Volvo B9 ur första generationen nästan ett år i Tyresö på RME.
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Ersa skrivet 30 december 2012, 21:13:48 PM
Citat från: Mats W skrivet 30 december 2012, 17:50:22 PM
Nobina kör med RME sedan drygt ett år i sina 55-vagnar i Norrtäljeavtalet, dessutom körde man 19 st Volvo B9 ur första generationen nästan ett år i Tyresö på RME.

I Norrtälje har mig veterligen ingen "konvertering" förekommit annat än att vissa filter bytts ut med tiden. Annars är det bara RME rätt ner i alla dieselfordon från och med 2002 års modell och framåt (B12 & B9), direkt efter att de ankom från Tyresö och Björknäs. Däremot är det förbud att tanka RME i de fåtal B10:or som finns i trafikområdet, då de inte klarar av bränslet. Nu har ju förvisso flera B12-motorer och även några två-tre år unga B9-motorer skurit ihop vid övergången till RME, men jag antar att dessa haverier med tillhörande motorbyten (utan garanti från Volvo) är väntade och därför är inräknade i budgeten.
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 01 januari 2013, 10:40:06 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 december 2012, 17:39:37 PM
Varför konverteras B9:orna, är det ett beställarkrav att bussarna skall gå på RME?
De är ju så pass gamla att det inte lär bli smärtfritt att gå över till RME-drift...
Keolis har precis konverterat en B9:a av första generationen på prov, så jag blev lite förvånad att Arriva väljer att göra det rakt av.
Inget krav, men antagligen har Arriva valt att ta med det i sitt anbud. Så gjorde ju Nobina för Norrtälje också. Däremot är det ju ett "mervärde" som ger extra poäng i beräkningen av anbudet. Eftersom det ju i princip inte kostar något mer att köra på RME än vanlig diesel, så blir det ju en bra affär.

Kravet är 50 procent  av bussarna på förnyelsebart bränsle vid trafikstart - men alla alla nya bussar måste gå på miljöbränsle. Från och med 2017 skall alla bussar i trafikområdet vara miljöbussar. Det senare innebär ju också att om man vill ha kvar B9-orna i trafik så måste man ändå göra "konverteringen" förr eller senare.
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Ersa skrivet 01 januari 2013, 12:27:50 PM
Ursäkta, men vad är det för konvertering av B9:orna ni pratar om?
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 01 januari 2013, 13:28:54 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 januari 2013, 12:27:50 PM
Ursäkta, men vad är det för konvertering av B9:orna ni pratar om?
För min del satt jag det inom "cituationstecken" - avsåg alltså egentligen inte någon teknisk förändring - utan mer att måla på "biodiesel" på bussen och ev. vissa anpassningar av underhållsplan/service på motor och bränslesystem. Skall man göra det rätt, skulle jag vara ytterst förvånad om inte några sådana parametrar bör vidtas för att behålla samma prestanda, livslängd på motor etc. Men säkerligen går det att köra även utan det sistnämnda. Bränslet är ju så pass nytt också att använda i denna koncentration att det säkert finns en del saker som man måste lära sig med tiden för att få ut det bästa ut av fordonet.
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 01 januari 2013, 20:13:30 PM

  Dessutom har inte VDL nån Etanol-motor för den delen i sitt motorprogram.

  //Niclas
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 01 januari 2013, 20:26:17 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 januari 2013, 12:27:50 PM
Ursäkta, men vad är det för konvertering av B9:orna ni pratar om?
Konverteringen för att köra på RME istället för diesel bör bestå i att man byter diverse komponenter i bränslesystemet (bla bränsleslangar) samt att man som Lasse skriver bör justera serviceplanen så bussarna får tätare intervall, speciellt i början av RME-driften.
Får man detta att fungera får man en miljöbuss som på sikt kan bli billigare att köra än en konventionell dieselbuss då RME:n om jag förstått det rätt kostar ungefär som dieseln, men motorn drar något mindre när den går på RME.
Som du skrev gjorde Nobina något slags enklare konvertering med två motorras som följd, för att undvika detta bör man byta lite mer än bara slangarna, men exakt vad som görs vid konverteringen verkar variera beroende på vem som utför den.
Motortillverkarna brukar heller inte lämna några garantier när man efterkonverterar en motor från ett bränsle till ett annat oavsett om det är tillverkaren själv som står för konverteringen.
För Keolis del har konverteringarna främst utförts på Volvo B9S och B7R av andra generationen och där har man sett att det blivit problem med injektorerna och bränsleslangarna efter en tids RME-drift.
B7:orna verkar även gå bättre på RME än B9:orna än så länge, varför kan jag dock inte svara på.
De Scanior som hittills konverterats hos Keolis verkar ha klarat övergången bättre än Volvobussarna än så länge, de har gått relativt smärtfritt på RME trots att det som jag förstått det i stort sett bara bytts slangar och filter.
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Ersa skrivet 01 januari 2013, 20:36:49 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 januari 2013, 20:26:17 PM
Konverteringen för att köra på RME istället för diesel bör bestå i att man byter diverse komponenter i bränslesystemet (bla bränsleslangar) samt att man som Lasse skriver bör justera serviceplanen så bussarna får tätare intervall, speciellt i början av RME-driften.
Får man detta att fungera får man en miljöbuss som på sikt kan bli billigare att köra än en konventionell dieselbuss då RME:n om jag förstått det rätt kostar ungefär som dieseln, men motorn drar något mindre när den går på RME.
Som du skrev gjorde Nobina något slags enklare konvertering med två motorras som följd, för att undvika detta bör man byta lite mer än bara slangarna, men exakt vad som görs vid konverteringen verkar variera beroende på vem som utför den.
Motortillverkarna brukar heller inte lämna några garantier när man efterkonverterar en motor från ett bränsle till ett annat oavsett om det är tillverkaren själv som står för konverteringen.
För Keolis del har konverteringarna främst utförts på Volvo B9S och B7R av andra generationen och där har man sett att det blivit problem med injektorerna och bränsleslangarna efter en tids RME-drift.
B7:orna verkar även gå bättre på RME än B9:orna än så länge, varför kan jag dock inte svara på.
De Scanior som hittills konverterats hos Keolis verkar ha klarat övergången bättre än Volvobussarna än så länge, de har gått relativt smärtfritt på RME trots att det som jag förstått det i stort sett bara bytts slangar och filter.

Två motorras enbart vid Rimbodepån bör jag kanske förtydliga (och haverier av ett flertal växellådor och kompressorer därtill, dock ej relaterat till RME). Hur mycket likvärdigt som skett i övriga trafikområdet har jag ingen aning om.
"Konvertering" eller ej, så verkar Volvomotorerna inte må särskilt bra av RME, ens efter 18 månader. Och Volvo lämnar heller inga som helst garantier. All RME-körning sker på helt egen risk.
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 januari 2013, 21:10:34 PM
RME ger problem vintertid och då kör ju många på vanlig standarddiesel, dessutom är det ett fåtal värmare (Webasto/Strocco) som klarar att hantera RME, nyare RME bussar har ofta dubbla tankar så man kan köra diesel till brännaren, i SL området finns väl inte detta problem då extravärmare väl inte är särskilt vanliga
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Ersa skrivet 01 januari 2013, 21:43:09 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 januari 2013, 21:10:34 PM
RME ger problem vintertid och då kör ju många på vanlig standarddiesel, dessutom är det ett fåtal värmare (Webasto/Strocco) som klarar att hantera RME, nyare RME bussar har ofta dubbla tankar så man kan köra diesel till brännaren, i SL området finns väl inte detta problem då extravärmare väl inte är särskilt vanliga

Jodå alla B9:or och nyare B12:or är helt beroende av fungerande webasto för att kunna hålla motortemperaturen och därmed den invändiga värmenivån uppe under färd. En B9S med krånglande webasto blir kall inuti även om det inte är köldgrader, och temperaturmätaren på instrumentbrädan tar sig aldrig upp mer än till 25% av tavlan.
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: Optimal skrivet 02 januari 2013, 03:39:12 AM
Alla bussar i Nyboda samt Alla i City förutom 51xx  har Webasto / Strocco. Sen att kanske bara 40 procent fungerar är en annan sak. Dom nya 8900 samt Omnilink har separat tank för diesel värmaren.

Sen tycker jag att RME bussarna är slöare än Diesel vagnarna.
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: BadTab skrivet 02 januari 2013, 14:04:37 PM
Det som görs i konverteringen till FAME från Diesel är att man byter allt gummi i bränslesystemet (som Fredrik Gelin nämnt).

Dessutom så monterar man en s.k Tigerloop på bränsleledningen till värmaren, för att förhindra att bränslet kaviterar pga för tunna ledningar. Sen justerar man co och gör div andra åtgärder för att förhindra driftstopp på den.

Håller på med såna här konverteringar, så är det ngt ni undrar så svarar jag i möjligaste mån..
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: markuz85 skrivet 02 januari 2013, 17:05:01 PM
Stroco klarar RME men de har tjockare bränsleledningar (12mm har jag för mig jämfört med 8mm för diesel/etanol) och högre bränsletryck. Sedan ska ju såklart luftblandningen ställas annorlunda också.
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: BadTab skrivet 02 januari 2013, 20:13:14 PM
Det stämmer, men ingen vill betala konstnaden för att dra nya tjockare ledningar, därav tigerloopen istället.. =)
Titel: SV: RME = etanol?
Skrivet av: markuz85 skrivet 03 januari 2013, 19:10:37 PM
Citat från: BadTab skrivet 02 januari 2013, 20:13:14 PM
Det stämmer, men ingen vill betala konstnaden för att dra nya tjockare ledningar, därav tigerloopen istället.. =)

Aha, man lär sig nåt nytt varje dag :)