En resa genom Bergslagen (del 3.1)

Startat av Yujin Zhang, 02 december 2009, 19:39:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Eftersom regler är regler så blir jag tvungen att dela upp denna sista del till 4 delar, därmed kommer vissa delar att innehålla mindre "intressanta" bilder (vad det nu är) och mer text medan andra delar blir vice versa.

Men här kör vi!

***
På sista dagen ändrade jag taktik och tog en cykeltur på en kvart kl5 på morgonen till Vallentuna station.

Några minuter efter fem var jag framme vid stationen där jag pluggade lite på avgående bussar. Undrar vad B med blåa strecken gör där? Om det är som jag tror, att det betyder "stomlinjer", så är det väl ändå lite missvisande då det går inga sådana linjer härifrån!


Morgonens första 524 kom till stationen som en 660 med spetsvändning och avgick i tid från stationen.


Framme i Upplands Väsby stod morgonens första Upptåg mot Gävle och väntade avgångstid.


12:50kr fattigare och lite mindre än två timmar senare var man framme i Gävle.
Numera kan man ta sig till Gävle redan halv åtta på morgonen med Upptåget. Innan man förlängde Upptåget till Gävle resp Upplands Väsby var snabbaste vägen med UL via Östhammar med 676, 625, 639 och UL832 och då var man framme först 10:45 vill jag minnas.


Denna morgon fick jag åka en rekonditionerad Swebusvagn, d.v.s med AC, nya blåa tyg, bälte, navkapslar, något mindre klo**er mfl, till Sandviken. Observera den tillfälliga körvägen via Norra Strandgatan, just under den perioden var det vägarbete av något sort så bussarna kunde inte trafikera den vanliga hållplatsen vid jvstn.


Halvtimme senare så var man framme. Kl8 i Sandviken en onsdagsmorgon och bara en enda människa. Ja semestertid var det verkligen.


Här en bild på 6438 som då fortfarande inte har besökt Säffle för rekond.


Regina till vänster skulle ha gått hela vägen till Gävle, men den fick vända redan vid Sandviken av någon anledning. Som vanligt ledde detta till kaos då på stationsskylten stod det fortfarande Gävle. Detta tåg vände tillbaka till Hallsberg via Avesta och Fagersta. Till höger syns tåget jag gick på, också med destination Hallsberg (eller var möjligen Mjölby, men isf visade skylten på denna platform också fel).
Precis när jag tog denna bild kom en resenär fram till mig och frågade om detta (t. höger) var tåget till Hallsberg och han visade mig biljetten, en resplusbiljett till Göteborg med byte i Hallsberg. Men icke med detta tåg, utan med tåget till vänster (som är snabbare...). Detta försökte jag förklara för honom, men han vägrade förstå det och pekade på skylten som tydligt stod Hallsberg på medan skylten på andra platformen med blåa Regina var forfarande Gävle. Nåja, jag gav upp efter några försök och så gick han på detta tåg. Undrar om han fick åka på den senare förbindelse till GBG med hänvisning att skylten i Sandviken visade fel. ::)


Trekvart senare var man framme i Falun. Som kuriosa kan jag nämna att denna förbindelse är framme i Falun bara 12min efter IC10 från Stockholm kommer in. Billigare? Troligen inte (om inte du har ULs ungdomskort+sommarkortet). Bekvämare? Mja...det är rätt mycket Regina. Förutom detta får man dessutom åka 50min tidigare från Cst. Men för mig som redan bor norr om stan så är denna förbindelsen nästan smidigare.


Under mina 15min i Falun träffade jag på en annan Hedmans Taxis bussar, men denna gång en MAN. Några fordon verkar de iaf ha.


Innan jag avslutar denna del får jag ändå visa en ledtrådsbild som ledtråd på vart jag är på väg...

Nej, nu har jag nått kvoten för denna gång, nästa kommer väl när tiden finns. ;)

M224

Fina bilder Yujin.

Kan det vara så att skylten med två B är lite av en gardering, dvs alla skyltar har ett rött och ett blått B så slipper man byta dekalen eller skylten om det skulle läggas till linjer?