Överdäckade bussar

Startat av Kurra-Gurra, 13 november 2015, 19:10:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kurra-Gurra

Det tidiga ganska populära karossutföranden med föraren placerad under första och andra stolsraden - alltså i princip en dubbeldäckare utan undervåning - är idag ganska sällsynt. Förr hade de flesta karrossörer en modell i detta utförande. Men detta byggsätt verkar försvinna mer och mer. K-Setra har lagt ned HDS:en och Neoplan Spacelinern. De enda överdäckade busskarosser av idag verkar vara Beulas Glory och VanHool Altano? Jag har aldrig kört någon överdäckare i trafik, men väl provkört en gammal Spaceliner.
Jag tycker det verkar vara en bra lösning för turistbussar:
- Man får i princip två extra stolsrader med samma längd på bussen jämfört med en vanlig högdäckare
- Bussen får ett mycket stort bagagerum
- Passagerarna får fin utsikt och slipper störas om föraren lyssnar på radio
- Bussen blir troligtvis ändå inte nämnvärt högre än vanliga turistbussar
- Sovkupen och kaffeköket kan byggas väldigt fint och utförligt

Några nackdelar jag kan tänka mig:
- Föraren sitter lågt (nästan lägre än i en vanlig bil, faktiskt)
- Man får lite svårare att hålla koll på passagerarna, detta borde ju kunna avhjälpas med en kamera-monitor

Ändå verkar denna karossvariant vara på väg bort? Vad beror det på  ???
MvH/ Konrad

Mats Karlsson

Överdäckarna var väl ett sätt att få in fler passagerare på 12 meters längd. I dag, när bussarna får vara längre än 12 m, är konceptet med överdäckare inte längre lika befogat. Som förare sitter man ju ganskak illa till i trafiken och dessutom ganska skiljt från passagerarna. Personligen är jag glad över att slippa köra överdäckare.

Björn Forslund

Håller med Mats. Att någon ens vågar köra den typen av bussar där man sitter några dm över vägbanan och t o m. en krock med en personbil kan bli ödesdiger,

Ersa

Jo visst var det trevligt att få sitta ostörd och lyssna på vad man ville på radion, men placeringen var rent siktmässigt inget vidare.

Kurra-Gurra

Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 november 2015, 19:24:40 PM
Överdäckarna var väl ett sätt att få in fler passagerare på 12 meters längd. I dag, när bussarna får vara längre än 12 m, är konceptet med överdäckare inte längre lika befogat. Som förare sitter man ju ganskak illa till i trafiken och dessutom ganska skiljt från passagerarna. Personligen är jag glad över att slippa köra överdäckare.
Men oavsett om bussen är 12 eller 14,9 meter, får man in fler passagerare utan att bussen blir större eller benutrymmet krymper borde väl detta vara en fördel?

Kurra-Gurra

#5
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 november 2015, 20:20:23 PM
Håller med Mats. Att någon ens vågar köra den typen av bussar där man sitter några dm över vägbanan och t o m. en krock med en personbil kan bli ödesdiger,

Citat från: Ersa skrivet 13 november 2015, 20:25:59 PM
Jo visst var det trevligt att få sitta ostörd och lyssna på vad man ville på radion, men placeringen var rent siktmässigt inget vidare.

Krocksäkerheten på gamla bussar kan jag köpa att det inte blir något vidare med denna konstruktion, men i en modern buss borde man ju kunna bygga en rejäl skyddsbur runt främre nederdelen. I kombination med två stöddiga, längsgående rambalkar som lurar någon centimeter innanför fronten borde den kunna stansta ett par prydliga hål även i en SUV modell större som nån kan få för sig att köra in i en med.

Är det alltså bara sikten samt kontakten med passagerarna som är det som lett till denna karosstyps minskning?



Onödiga kraftuttryck borttagna. /Admin

Patrik

Jag har kört båda dom här överdäckade bussarna:





Det är inte sååå kul att sitta så lågt ner, det kan bli jobbigt i korsningar, det studsar extra mycket där nere på ett lite obekvämt sätt och det är lite svårt att röra sig, får man akta huvudet och armar hela tiden.
Men, ibland är det faktiskt skönt att kunna sitta där nere i lugn och ro. Om det överväger nackdelarna får man bedöma själv.

(Och ja, det finns monitorer på övervåningen på dessa iaf)
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Kurra-Gurra

Citat från: Patrik skrivet 13 november 2015, 20:59:14 PM
Jag har kört båda dom här överdäckade bussarna:





Det är inte sååå kul att sitta så lågt ner, det kan bli jobbigt i korsningar, det studsar extra mycket där nere på ett lite obekvämt sätt och det är lite svårt att röra sig, får man akta huvudet och armar hela tiden.
Men, ibland är det faktiskt skönt att kunna sitta där nere i lugn och ro. Om det överväger nackdelarna får man bedöma själv.

(Och ja, det finns monitorer på övervåningen på dessa iaf)
Fina bilder!  :)
Som synes så sitter man inte lägre på en modern överdäckare än på en dubbeldäckare, det är nog tillochmed identiskt chassi. På gamla överdäckare var det ju knappast ens ståhöjd där nere och man sitter liksom med knäna vid öronen, men utvecklingen har ju uppenbarligen gått framåt även för denna karosstyp. Dock så har dessa två backspeglar av dubbeldäckarmodell, vilket kan skymma en del i korsningar och speciellt rondeller. Man får luta sig fram och kika runt dem, att betrakta som välkommen vardagsmotion  ;)
Eller speca med hängspeglar (valpöron) typ 431DT 8)

bussexperte

Josa, SETRA och NEOPLAN har inställd producionen fra Överdäckare / "Interdecker" men där finns följande modeller aktuellt och delvis dom sättas i trafik i 2014/2015 i stora antal i Europa:

1a) SCANIA van HOOL TX 21 Altano:

http://www.bus-bild.de/1200/adac-postbus-am-31102013-bei-101862.jpg

1b) DAF van HOOL TX21 Altano:
produceras i Macedonia
http://bertiewillemsen.piwigo.com/uploads/b/f/6/bf6q2nqqwt//2012/12/24/20121224153356-258d1d54.jpg
http://bertiewillemsen.piwigo.com/uploads/b/f/6/bf6q2nqqwt//2012/12/24/20121224153358-882a355f.jpg
http://www.transbus.org/dossiers/aeb_vanhool_tdx21altano.jpg
http://www.bmcoaches.co.uk/bmcoaches-fleet-page/images/fleet-images/68-seater-coaches/68-seater-coach-hire-11-big.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3839/14528532863_b68e30ef99_b.jpg
http://i.skyrock.net/2744/24502744/pics/3192081443_1_6_90pgb0Vq.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3860/15217824636_647aea4317_b.jpg

2) MAN-Beulas Glory (ocksa pa fina bilden fra Patrick i Norrbotten)
produceras nära Barcelona
http://www.traianbadulescu.ro/wp-content/uploads/2014/06/poza4.jpg
http://www.eurolines-group.ro/wp-content/uploads/2014/06/poza6.jpg
frontdörr kan leveras med 1 eller 2 delar.
kan ocksa beställas med SCANIA eller VOLVO Chassis

3) Alexander Dennis VOLVO-Plaxton Elite i

http://phototrans.pl/14,710928,11.html
http://www.trucks.com.pl/wp-content/uploads/2015/10/PolskiBusGold-2.jpg
https://okazjepodroznika.pl/wp-content/uploads/2015/09/20150914_161144-01-515x300.jpg
http://www.omni-bus.eu/joomla/images/stories/news/2015/pb_20150914/D5100-KONFERENCJA-POLSKIEGOBUSA-14.09.2015%20219XYZ.jpg
http://x3.cdn03.imgwykop.pl/c3201142/comment_cM7Lh7rAhpvcttk1paFUz9kAwB9IX6aH.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-SQq-kT4-7t8/VWRKipY3EmI/AAAAAAAAE38/jhiznWQh-9o/s1600/YX64%2BWBM.JPG
http://showbus.com/picture/NAT%20Volvo%20Plaxton%20Elite-i%20YN13GDE.JPG
http://farm9.staticflickr.com/8205/8168095110_b86a3d4102_c.jpg
https://c1.staticflickr.com/9/8111/8456609612_43b5313806_z.jpg

Denna nya modellen finns i stor antal i trafik i England, Scotland, Irland och Poland. Bussfabriken finns i Scotland, Chassis är VOLVO - sa det skulle passa ocksa bra i Sverige... . Med 3 stjärna finns max. 75 platser (= samma storlek som Neoplan Skyliner !), som lyxbuss (Polskibus Gold) finns f.ex. 57 platser.

4) Irmaos Mota Atomic 10
produceras i Portugal
http://www.irmaosmota.pt/1_Atomic%2010.jpg
http://www.irmaosmota.pt/2_Atomic%2010.jpg

Chassis fra VOLVO, SCANIA och MAN


Sa det finns aktuellt 4 olika "Interdeck / Överdeck" modeller med 4 olika chassis-varianter. Modellen är perfekt om man har passagerare med stora bagage, i Tyskland finns f.ex. cykeltransport med postbussen i bagageutrymme. 5 platserna bredvid/bakom chauffören är bra för rörelsehindrade. Kanske att kommas i stor antal till Sverige under närmaste aren om Superbus / Megabus skulle startar trafiken i Sverige - dom beställar normalt endast vanHool Astromega dubbeldäckare eller denna typen "Interdecker / Överdäckare".