Øyvinds årskavalkade 2012 - desember

Startat av Bergenga, 20 november 2013, 21:52:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Desember


I desember kom endelig snøen, og selv hvor glad jeg er i snø så er det ikke alltid gleden er like stor, for i byene der sånne ting som svevestøv faktisk eksisterer, og hvor det pøses på med salt i stedet for å fjerne snøen så blir det ikke mye å glede seg over.
Jeg er oppvokst med ordentlig lang vinter og null veisalt, så for meg har alltid vinteren vært den rene årstiden. En trengte knapt å tenke på å ta av seg skoene når man gikk inn, for det var jo bare ren snø uansett. Mens midt i byen på vinteren er alt møkkete og saltet limer all dritten til skoa, sånn at det å ta skoa noe lengre inn enn dørmatta er å anse som en tabbe. Men man får vel holde ut med denne ugunstige varianten av vinter noen år framover.
Den ellers så snøhvite Nettbuss Drammen #25517 kamuflerer seg godt sammen med det andre tilgrisete.


JD 60996 i Jernbanegata, Drammen, 05.12.2012.


Noen ganger snør det heldigvis såpass tett at man får litt ordentlig vinterfølelse også i byen, og det slo til denne lørdagen. Selv om fotolyset var på god vei bort måtte jeg bare ut og få fanget noen trivelige vintermotiver.
Blant annet fant jeg den vårgrønne Norgesbuss #9071 som stod og venta på neste avgang mot Hurum/Røyken.


BS 47917 i Jernbanegata, Drammen, 15.12.2012.


Og i lyset fra en høy mast fant jeg halvt nedsnødde Nettbuss Drammen #12083 som snart skulle ut i rute igjen.


JU 85387 hos Nettbuss i Drammen, 15.12.2012.


Så kom 18. desember og turen hjem til jul, siden jeg hadde innvilget meg fri den siste uka fram til jul. Det betyr også den ene muligheten i året jeg har til å reise siste biten fra Seljord til Kviteseid med stor buss, siden det i helgene og på kvelden bare går minibusser. Året før gikk turen i Telemark Bilruter #124, mens det denne gangen var tvillingbussen #123 som stod for turen.
Derimot kan man vel si at det var et aldri så lite teknologisk kvantesprang fra det ene året til det neste når det kom til billettmaskina. De gode gamle Almex A som hadde holdt ut i en og annen mannsalder ble omsider byttet ut fra 9. desember 2012. Da tok de elektroniske Almex.mobile over, med mulighet for kortbetaling, verdikort og alt det andre vi etter hvert har blitt vant til å forvente. Slutt ble det på de små gule, ofte halvt uleselige, kvitteringslappene, og de store gule pappkortene man brukte ved overgangsbilletter fra lokalbuss til ekspress, der pålydende ble stemplet på og destinasjonene skrevet på med penn.
Endelig slapp folk å ha lomma full av tungmetaller (kontanter) for å ta bussen. Endelig kunne man innføre elektroniske busskort med verdidel, der bruk av verdidelen gir rabatt. Kanskje var Almex A verdens beste billettmaskiner i sin tid, men de hører nok først og fremst hjemme på museum i dag.
Bildene lyver nok litt om hvor mye "enklere" det ser ut framme hos sjåføren i dag, for pengeveska må de fortsatt ha med, men den var ikke montert da jeg tok bildet. Og man kan fortsatt sende post og pakker med bussens dashbord som før. Noen ting endrer seg aldri. :)


Almex hos Telemark Bilruter i Seljord, 18.12.2012.


Årets siste busstur var over da jeg steg av Telemark Bilruter #123 i Kviteseid og julefreden kunne så smått begynne å senke seg. En flott og snørik jul ble det, som vil bli husket i lang tid framover.
Legg forøvrig merke til at bussens dashbord etter hvert ble fyllt opp. ;)


NF 52253 i Kviteseid, 18.12.2012.


De aller siste bussbildene i 2012 ble det tid til på nyttårsaften da jeg tok meg en tur til Seljord for å jakte på Telemark Bilruters siste nyanskaffelser. Nettbuss har i mange år deltatt på Telemarkekspressen med tre busser, men siden de er på vei ut av NOR-WAY-samarbeidet ble det også sånn at Telemark Bilruter tok over hele driften på Telemarkekspressen. Til dette kjøpte de inn tre nye Scania LK400EB OmniExpress 360 som ble satt i trafikk fra ruteskiftet 9. desember, altså samme dag som billettmaskinene ble byttet.
Telemark Bilruter #173 kom fra Tønsberg da jeg var i Seljord. Sjåføren skulle ha en matpause på Sjøormen kro, så da tok jeg også noen bilder når bussen stod der, og velger å vise et av de.


NF 58973 ved Sjøormen kro i Seljord, 31.12.2012.



Det var alt, og så håper jeg at dette har vært interessante bilder og interessant lesning. Dette ble i utgangspunktet skrevet for norske lesere, og jeg har her forenklet noen ting og forklart andre ting litt bedre, men om det er noe dere lurer på er det bare å spørre.
Så får vi se om jeg får til en årskavalkade også for 2013, og så håper jeg at den kommer mye tidligere. ;)
Mvh.
Øyvind Berg

Johan B

Många fina bilder vilket gäller för alla inlägg. Det tackar vi för.

Dаniel

Mycket trevliga bilder i alla delar!

Ser fram emot att se dina bilder från i år. :)
Hemsida: http://daniel.tarnell.se/ med djur- och naturbilder från Mälaröarna.

Busshemsida: http://daniel.tarnell.se/bussar/ med bildgalleri och fordonslistor.

Bergenga

Takk begge to! :D

Citat från: Dаniel skrivet 23 november 2013, 19:32:32 PM
Ser fram emot att se dina bilder från i år. :)

Det gjør jeg også. :) Jeg har fortsatt mange bilder igjen fra 2013 som ikke er sortert, og det vil jeg bli ferdig med først, men jeg håper det skal gå raskt å produsere årskavalkaden for 2013 når jeg først er kommet så langt.
Mvh.
Øyvind Berg

AL

Håller med till 100%. Det där vägsaltet är ett otyg. Låt folk krocka och skada sig så kanske de snart fattar att vinter innebär att man MÅSTE ändra körstil!