Øyvinds årskavalkade 2012 - november

Startat av Bergenga, 20 november 2013, 21:46:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

November


I Nydalen finner man Rikstatret når de ikke er ute på tur, og med det Bussring sine flotte godsbusser som en sjelden gang iblant er innom.
Pendlingen dit fikk meg også til å innse at å dra med seg 3-4 kg fotoutstyr hver eneste dag kanskje var litt i overkant, så det ble å gå til innkjøp av mitt aller første digitale kompaktkamera, en liten lommecanon, som dette bildet av Bussring #804 er tatt med.


FK 13530 hos Riksteatret i Nydalen, Oslo, 05.11.2012.


I november fant jeg det nødvendig med en liten utflukt utenom det vanlige, så tidlig en søndag morgen satte jeg meg på toget til Nesbyen, av alle plasser. Det ble noe ventetid der, men målet var rett og slett å reise med Hallingbussen hjem igjen. Noen uker tidligere hadde det blitt satt inn to Setra S416GT-HD/2 på ruta, så da måtte jeg jo teste Setra på en NOR-WAY-rute. Bussen var fin å reise med, men det eneste jeg egentlig la merke til var at på en så lang reise virket seteryggen litt kort for meg. Ellers var bussen komfortabel både når det gjelder kjøreegenskaper og lydnivå. Motorene fra MB har en behageligere lyd enn de fleste konkurrentene.
Bussen som tok meg fra Nesbyen til Drammen den dagen var Nettbuss Hallingdal Billag #67838, som i likhet med broren nå har blitt fiolett i forbindelse med at ruta fra 1. mai 2013 ble Nettbuss Express linje NX175.


KB 41915 i Nesbyen, 25.11.2012.


I november var det også tid for en bussmesse, og denne gangen var det Persontrafik 2012 i Göteborg. Grunnen for å reise dit var den nylanserte Setra ComfortClass 500-serien, men bildene av den bussen har jeg vist før, så den kommer ikke med i kavalkaden.
Uansett så starter jeg med litt lokaltrafikk jeg fant utenfor messa før jeg gikk inn. Det var tross alt over tre år siden jeg hadde fotografert noe i Göteborg sist, og mye nytt var kommet siden den gang. Blant annet har jo Van Hool kommet ganske godt på banen med dobbeltdekkere for vanlig rutetrafikk. Bussen jeg akkurat fikk fanget var Nettbuss #70883.


CJX 302 i Skånegatan, Göteborg, 27.11.2012.


Det var mange forskjellige busser og merker å se på messa, men jeg kan jo ikke ta med alle, så det får holde med et lite utvalg av de som på forskjellige måter var mest interessante.
Bussen som hadde messas kuleste lykter var Beulas Glory, levert av Rex Knorr. Egentlig så hadde jeg tenkt å bare ta med et nærbilde av lyktene, men fant ut at det forklarte litt for lite om bussen, så da ble det et vanlig bilde. Beulas Glory er det man ofte kaller en "halvannendekker", tilsvarende for eksempel Van Hool Altano, eller utgåtte modeller som Setra HDS, Neoplan Spaceliner og Delta Star 701.
Det er altså et konsept som de fleste store bussprodusentene har gått bort fra, men det finnes da noen mindre produsenter som satser på det, og en av dem er spanske Beulas. Bussen som var på messa er bygget på et MAN 26.480 chassis.


Beulas Glory på Persontrafik 2012, Svenska Mässan, Göteborg, 27.11.2012.


Og så til bussen med det største dansegulvet, som atpåtil var en minibuss. Akkurat noe dansegulv er det nok ikke, men god gulvplass er det her. Bussen er registrert for 9 vanlige sittende og 4 rullestoler. Den er egentlig en forlenget Fiat Ducato med boggi og har et CoMan MaxiRider karosseri. Bussen ble levert til Thomas Kimmehed i Vaggeryd to måneder før messa. Som en kan se på bildet er det også ganske god belysning i bussen, så generelt virker det som en fin buss for de mindre bevegelige blant oss.


DKO 622 på Persontrafik 2012, Svenska Mässan, Göteborg, 27.11.2012.


Den største nyheten blant vanlige bybusser var Scania Citywide. Jeg har egentlig aldri likt utseendet på OmniCity og OmniLink noe særlig, men den nye modellen, der først og fremst fronten er ny, gjør at den går forbi en del andre på lista over bussmodeller jeg liker, selv om den ikke er helt på topp. Det som jeg fortsatt ikke liker er at sidene ikke er helt rette, men heller litt innover mot toppen. Det passer i mine øyne ikke på en sånn type bussmodell. Bussen som var på messa var Nobina Sverige #7689.


DOO 504 på Persontrafik 2012, Svenska Mässan, Göteborg, 27.11.2012.


Til tross for at DOK843 var en av de aller flotteste bussene på messa, så stod den sånn til at det var helt håpløst å få et brukbart bilde av den. Likevel tar jeg med bildet, fordi jeg gjerne vil se flere av dem, gjerne på norske skilter. I likhet med forrige bilde er dette en Scania, men kanskje viktigere er at det er en meget flott Van Hool turbuss, nærmere bestemt en TX16 Astronef bygget på Scania K400EB 6x2. Den var demobuss tilhørende Scania-Bilar Sverige, men havnet i april hos S.Ö.-Buss i Södertälje.


DOK 843 på Persontrafik 2012, Svenska Mässan, Göteborg, 27.11.2012.


Det var flere norske busser på messa, deriblant de to bussene til Solaris, men den mest interessante var SD62348, en barnehage(dagis) på hjul. Den er bygget av Kiitokori på et Scania K320IB chassis og levert til Breiflabben barnehage i Mosterhamn på Bømlo i juni 2012.
Vest Buss startet i sin tid et samarbeid med svenske Heliantus om å produsere barnehagebusser for det svenske markedet, og etter hvert også det norske. Da Vest la ned egen produksjon fortsatte Heliantus å samarbeidet med Vidre, mens initiativtakeren fra Vest Buss fortsatte selskapet Barnehagebussen i Norge og har valgt finske Kiitokori til påbygg. Kiitokori er neppe noe dårlig valg, for de er jo kjent for å bygge bokbusser, blodgiverbusser, flyplassbusser og faktisk også busser innredet som landhandlere. Bussen på messa var den første leverte, og det har i løpet av 2013 blitt levert minst tre til.


SD 62348 på Persontrafik 2012, Svenska Mässan, Göteborg, 27.11.2012.


Siste bildet fra messa får bli av bussen med det desidert største dashbordet, i flatemål. Her må det vel omtrent være snakk om en god kvadratmeter. Akkurat hva man skal med et så stort dashbord på en sånn buss er vel heller usikkert, for bagasjehylle kan det ikke være med tanke på sikten til sjåføren.
Optare Solo er en lavgulv midibuss som bygges i nærheten av Leeds i England. Modellen ble opprinnelig introdusert i 1997 og har kommet i nye utgaver opp gjennom årene, og nå sist også som Hybrid. Det er levert ca. et dusin Solo til Danmark, et halvt dusin til Sverige, mens i Norge har det bare vært et par Optare av en tidligere modell. Bussen som var på messa er en Solo M9000SR Hybrid.


TTG 634 på Persontrafik 2012, Svenska Mässan, Göteborg, 27.11.2012.
Mvh.
Øyvind Berg