Øyvinds årskavalkade 2012 - september-oktober

Startat av Bergenga, 20 november 2013, 21:36:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

September


TIMEkspressen linje 1, den originale, startet opp høsten 1997 med timesavganger nesten hele døgnet. Fra 16. mars 1998 begynte man å kjøre timesavganger absolutt hele tida, døgnet rundt, året rundt, alle helligdager, rett og slett alltid. Men det måtte jo ta slutt før eller senere.
Man har aldri lagt skjul på at nattavgangene er dårlig butikk og at man egentlig bare har gjort det for å holde fast ved prinsippet om at den går hver eneste time, rett og slett som en reklamekampanje. Når så økonomene hadde regnet nok på det og fått fremmet sin sak så ble til slutt at man fjernet fire nattlige avganger utenom helgene.
Blant folk langs ruta har det blitt sterke reaksjoner på det, og enkelte har yttret sterkt at de nå ikke lenger kan kalle det for TIMEekpsressen, siden det ikke er hver eneste time, men man har kanskje vært litt bortskjemt når ingen av de andre linjene som bærer navnet TIMEkspressen noen gang har hatt det.
Den nye rutetabellen uten nattavganger skulle gjelde fra 3. september 2012, og siste avgang fra Oslo er den som går 23:40. Da kunne jeg ikke la være å ta nettopp den avgangen kvelden før, 2. september, siden det da ble siste bussen hjem, for første gang på over 14 år. Sånn sett ble det en historisk bussavgang, men ikke av det positive slaget.
Bussen som fraktet meg på denne historiske turen var Nettbuss Drammen #25503 fra 2011.


KH 74061 ved Oslo bussterminal, 02.09.2012.


Telemark Bilruter, eller rettere sagt Vest-Telemark Bilruter #132 fra 1988 ble tatt ut av trafikk i 2011 da den ble for gammel til anbudet og har siden den tid blitt stelt godt med i forbindelse med at den skal bevares. I september fikk jeg se den nylakkert og med gode gamle VTB-logoen på plass. Den blir utvilsomt en flott veteranbuss når den er gammel nok om fem år, men forhåpentligvis blir den å se også før den tid.


ND 97944 hos Telemark Bilruter i Seljord, 09.09.2012.


September ble også måneden da jeg omsider skulle slutte å pendle og endelig flytte til Drammen. Planen var egentlig å se etter bolig ganske tidlig, men det gikk ett og et kvart år før jeg endelig fant noe som passet, og da var jeg heller ikke sen å be. Jeg leste annonsen på en fredag og skrev under leiekontrakten tirsdagen etter.
Jeg ordnet flyttinga praktisk ved å ta med små lass hver dag på vei til jobb, så da ble det å bytte ut bussen med lånt bil. Derfor ble 10. september den aller siste dagen jeg busspendlet, og Nettbuss Drammen #25484 ble den aller siste bussen som fikk bringe meg til jobb så langt. #25503 fikk æren av å bringe meg på den aller siste turen hjem også på den måten.


NV 60811 ved Torget Vest, Drammen, 10.09.2012.



Oktober


Alle har sine favorittbusselskaper, og for meg er det ganske opplagt Telemark Bilruter, så hver gang man finner en buss som tidligere har tilhørt selskapet må det jo nødvendigvis tas bilder av de man ikke har fra før av. NE57756 er en Scania Classic II 360 fra 1993 som tidligere gikk på Haukeliekspressen og hadde internnummer #112. Den ble i 2006 solgt til en videregående skole i Akershus og i 2010 videre til et slags eventbyrå. Nå kjører den rundt helsvart med reklame for en kleskjede, men den er fortsatt å se rundt omkring.


NE 57756 i Jernbanegata, Drammen, 05.10.2012.


Det ble noen små turer ut for å ta bilder av busser i fine høstfarger, og en av de jeg fikk fanget var Nettbuss Drammen #25475 som jeg snappet opp i Konnerudgata.


KH 57062 i Konnerudgata, Drammen 07.10.2012.


Fra midten av oktober og fram til jul ble jeg utleid for å jobbe på et prosjekt hos en større bedrift i Nydalen i Oslo. Det betydde at jeg knapt fikk en måned pendlefri før det ble en ny pendlerhverdag, men det ble ikke noe mer busspendling, for det mest rasjonelle ble å ta toget til Nationaltheatret og T-banen videre derfra.
Det betydde at man fikk midlertidig nye jaktmarker, så en av bussene jeg fikk fotografert mens det fortsatt var fine høstfarger var Nettbuss Drammen #12112.


JU 95063 i Sandakerveien, Oslo, 19.10.2012.
Mvh.
Øyvind Berg