Øyvinds årskavalkade 2012 - juli-august

Startat av Bergenga, 20 november 2013, 21:33:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Juli


BS24882 hadde jeg med i forbindelse med togerstatning i fjorårets årskavalkade også, men siden den gang har den endret eier. Tormod Carlsen "byttet" den til seg mot en eldre Spaceliner, men det er likevel ikke han som eier den i dag. Den eies av Buss og Reiseservice i Sylling, som i praksis er reiseoperatøren til T.C.
Etter de første dagene med kaos i togerstatningen var det stort sett bare en liten gruppe med turbusser som var å se i Drammen fra morgen til kveld, og denne var en av dem. Men det ble likevel lite bilder av det når det nesten aldri var noe variasjon.


BS 24882 ved Drammen stasjon, 02.07.2012.


Etter to års opphold ble det igjen at jeg deltok på musikkfestivalen Vinjerock på Eidsbugarden. Det ble en langhelg med fine natur- og konsertopplevelser, selv om været ikke var det helt beste. Første natta regna det, andre natta var det faktisk frostnatt og siste natta regna det igjen, så alle andre i følget ble sjuke etterpå. Jeg som alltid har vært den som har blitt sjuk etter alle sånne friluftsturer ble utrolig nok ikke sjuk denne gangen. Men når jeg kommer til å delta på en sånn festival igjen er jeg usikker på. Å ligge i sovepose i telt føler jeg i hvert fall at kroppen min har blitt for gammel til nå.
En fyldig bildereportasje med busser og kanskje noen artister håper jeg kommer etter hvert, så derfor tar jeg med bare en buss her, og da valgte jeg den mest unike. M555BUS er en Neoplan Spaceliner, eller kanskje egentlig en Loungeliner, fra 1994. Det som er mer spesielt er at denne er høyrerattet, og det ble det bare produsert to av. Når man også kan legge til at den andre var 2-akslet så er denne bussen helt unik. Det er altså den eneste 3-akslede Neoplan Spaceliner med høyreratt som er bygget. Hadde jeg bare visst hvor unik den var da så hadde jeg nok tatt en del flere bilder av den, noe jeg dessverre ikke gjorde. Bussen ble levert til Ebdon i Sidcup, senere hos Silver Gray og er nå eid av turnébusselskapet Jumbocruiser.com. Det selskapet er som navnet tilsier heller ikke noe vanlig selskap, for de har hatt ikke mindre enn to Jumbocruiser'e i stallen.


M555 BUS ved Eidsbugarden, 21.07.2012.


I slutten av juli ble det litt kjøreturer, og siden jeg har kjørt veien mellom Kviteseid og Kongsberg uendelig mange ganger, fant jeg ut at jeg skulle ta den veldig opplagte omveien via Geilo, med noen ekstra avstikkere. Det vil si først til Rjukan, så over Imingfjell og oppover. Nedover gjennom Hallingdalen, hvor jeg faktisk aldri har kjørt før, og så en liten tur bortom Hønefoss før jeg etter hvert kom frem.
Som nevnt var Rjukan første stopp, og på vei nedover Vestfjorddalen igjen stoppet jeg for å fotografere fjellet Gaustatoppen. I det jeg hadde satt meg i bilen igjen og skulle til å kjøre dukket Tinn Billag #09 på Rjukanekspressen opp, så det ble et bilde gjennom frontruta.


PA 18830 i Vestfjorddalen, 29.07.2012.



August


Lørdag 4. august skulle jeg egentlig bare en liten tur for å handle hos IKEA på Slependen utenfor Oslo, men som dere sikkert skjønner kunne jeg ikke ta den turen uten å ta en aldri så liten omvei. Jeg hadde med unntak av Rv23 til Oslofjordtunnelen aldri vært i hverken Røyken eller Hurum før, så da ble det en tur rundt hele Hurumlandet. Faktisk reiste jeg helt ned rundt Sande før det, så jeg kom til Svelvik sørfra for å ta ferga over der.
Siden jeg ikke hadde studert fergetidene på forhånd ble det selvfølgelig noe ventetid i Svelvik, og der dukket UniBuss #299. Så benyttet jeg selvsagt også anledningen til å fotografere den, og mot normalt med rampen faktisk i bruk. Sånt er det ikke ofte man ser.


DN 67946 i Svelvik, 04.08.2012.


Når Hr. Kamprad hadde fått sitt kunne jeg jo bare kjørt rett hjem, men det var jo selvsagt ikke aktuelt for meg, så hjemturen gikk via en annen vei jeg heller aldri hadde kjørt før. Langs Tyrifjordens sørside, altså nordsida av Finnemarka går Fv 284, mellom Sylling og Vikersund.
I Sylling holder Lierbussen til. Det er ikke mye igjen av det gamle selskapet som har overlatt det meste til Nettbuss, men de hadde fortsatt gamle UA17802. Den bærer tydelige preg av sin tidligere tilværelse hos Norgesbuss, først Enebakkrutene, men startet aller først som demobuss i 1995. Lierbussen har hatt den siden 2002.
Det var en skummel himmel bak bussen da bildet ble tatt, en himmel ikke helt fri for lydeffekter, og mens jeg kort tid etter kjørte langs Tyrifjorden var det nesten som å kjøre gjennom en bilvaskemaskin ... med underspyling!


UA 17802 hos Lierbussen i Sylling, 04.08.2012.


Regnet ga seg heldigvis innen jeg kom til Vikersund, der målet var å finne en ny bussgarasje. For forrige gangen jeg hadde besøkt Vikersund fant jeg ikke Nettbuss. Ved den gamle garasjen ved stasjonen fantes det bare et par veteranbusser innendørs, så noen hadde tydeligvis tatt med seg bussene og flyttet. Heldigvis hadde jeg innen denne turen fått med meg at de hadde flyttet til Nedmarken, som egentlig er nærmere Geithus.
Der fant jeg blant annet Nettbuss Drammen #25522, en av de nye TIMEkspressene som ble levert på forsommeren.


KH 84175 hos Nettbuss på Vikersund, 04.08.2012.


For å trekke opp aldersgjennomsnittet på bussene litt tar jeg med en av tre gamle busser jeg fant like ved Kongsberghallen.
Og grunnen til at jeg plukket fram akkurat den er rett og slett fordi den er sjelden vare. Den er nemlig en O.C. Axelsen fra 1966 bygget på Bedford VAS-1 chassis. Opprinnelig levert til Flekkefjord Dampskipsselskap som K-11916, men ble med over i Flekkefjord Bilruter hvor den ble omregistrert til RA11510. Den ble husbuss senest i 1982, og har hatt diverse eiere. I 2000 ble den omregistrert til L-11510, men har vært avregistrert siden 2008.


L-11510 ved Kongsberghallen, 05.08.2012.


Dette bildet mener jeg faktisk det er en veldig god kandidat til å være mitt beste bussbilde i 2012. Det viser Norgesbuss #9082 vad Drammen busstasjon, en av de nye bussene som ble levert til anbudet i Røyken og Hurum.


BS 47928 ved Drammen busstasjon, 06.08.2012.


Helgen etter ble det arrangert fellestreff for husbusser på Dyrskuplassen i Seljord, likt det som var der i 2008. Her er et oversiktsbilde over de fleste av bussene.


Dyrskuplassen, Seljord, 11.08.2012.


Togerstatningssesongen varte til langt ut i August, og da tok det seg opp litt en stund sånn at det var litt flere forskjellige busser å se i Drammen.
En av dem var FK13236, den eneste 2-akslede Volvo 9900 på norske skilter. Den ble levert til et selskap i Tyskland i 2002 og bruktimportert til Norge av Torbjørn Johansen Busser i Oksfjordhamn. Etter det var den innom forskjellige eiere på vest- og sørlandet før den endte opp hos Vennesla Buss i 2010.
Det var også en periode med togerstatning senere på høsten, og da fikk jeg anledning til å prøve denne mellom Drammen og Asker. Det merktes jo at bussen var ti år gammel, men det som trakk mest ned var nok rett og slett lengden. Det gjelder egentlig alle busser som er høye og tunge, men med kort akselavstand, som enkelt kan beskrives med ett ord: "gyngehest". Heldigvis hadde den hekkmotor, for med midtmotor hadde den vært enda verre.


FK 13236 hos Nettbuss i Drammen, 14.08.2012.


Søndag 26. august var det Telemarkskanalen og båten M/S Victoria sin tur til å vise seg fram på TV i forbindelse med NRK sine "minutt for minutt"-sendinger. I likhet med Hurtigruten ble også dette sendt live, og når man er oppvokst med kanalen kunne man jo ikke la være å følge med.
Jeg ville også ha bilder av begivenheten, så vi kjørte ut til Sundebrui (eller Sundkilen bru som den egentlig heter) for å se den passere der. Foruten minst 200 mennesker og 30-40 veteranbiler som hadde møtt opp der var det også en liten veteranbuss, nemlig H-10310 fra 1938 som er pusset opp i Seljord Automobillags farger.


H-10310 ved Sundebrui, Kviteseid, 26.08.2012.
Mvh.
Øyvind Berg

Bussmicke

Citat från: Bergenga skrivet 20 november 2013, 21:33:26 PM
Juli
For å trekke opp aldersgjennomsnittet på bussene litt tar jeg med en av tre gamle busser jeg fant like ved Kongsberghallen.
Og grunnen til at jeg plukket fram akkurat den er rett og slett fordi den er sjelden vare. Den er nemlig en O.C. Axelsen fra 1966 bygget på Bedford VAS-1 chassis. Opprinnelig levert til Flekkefjord Dampskipsselskap som K-11916, men ble med over i Flekkefjord Bilruter hvor den ble omregistrert til RA11510. Den ble husbuss senest i 1982, og har hatt diverse eiere. I 2000 ble den omregistrert til L-11510, men har vært avregistrert siden 2008.


L-11510 ved Kongsberghallen, 05.08.2012.

Denna bilden skulle jag vilja ha med i Busshvilan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bergenga

Citat från: Bussmicke skrivet 22 november 2013, 09:45:51 AM
Denna bilden skulle jag vilja ha med i Busshvilan.

Det må du jo selvsagt få lov til. :)

Hvordan vil du ha bildet? Er det i orden med min byline, eller vil du helst ha sånn at det står i stil med resten av galleriet?
Mvh.
Øyvind Berg

Bussmicke

Citat från: Bergenga skrivet 22 november 2013, 10:40:40 AM
Det må du jo selvsagt få lov til. :)

Hvordan vil du ha bildet? Er det i orden med min byline, eller vil du helst ha sånn at det står i stil med resten av galleriet?

Gärna så det passar in i galleriet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.