Øyvinds årskavalkade 2012 - juni (del 2/2)

Startat av Bergenga, 20 november 2013, 21:25:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Juni - del 2


Boreal Transport Nord #186, en Carrus Star 502, Volvo B12 fra 1998, stod klar til avgang på linje 106 til Øksfjord. Denne bussruta hadde jeg egentlig litt planer om å reise med, men jeg valgte heller å ta det litt med ro i Alta. Øksfjord i seg selv ville ikke vært noe mål, men derimot en liten plass på vei til Øksfjord som jeg har nevnt før: Tappeluft! Å ta bussen til Tappeluft kan man jo alltids gjøre senere, men kanskje var det min siste mulighet til å dra dit i en buss i de flotte FFR-fargene.


ZT 35548 ved Alta rutebilstasjon, 08.06.2012.


Midt blant alle bildene av stillestående busser må jeg også ha med et bilde av en buss i landskap. Bildet er tatt like ved Alta kirke, langs veien mellom nye Alta sentrum og Bossekop. Boreal Transport Nord #194 er en Vest V25, Volvo B7R fra 2003.


ZT 38853 i Altaveien, Alta, 08.06.2012.


Befinner man seg på tilstrekkelig populære turistmål finner man nødvendigvis også noen utenlandske turbusser, selv om det er litt utenom høysesongen. Og hva annet finner man da enn faktisk en tyskregistrert OmniExpress, en av tre levert til selskapet Reisebüro Schmidt i Wolfenbüttel i Niedersachsen våren 2012. På selskapets hjemmeside fant jeg ikke overraskende ut at bussen hadde vært på tur til Nordkapp.
Bak bussen ser man også 2 av 3 OmniExpress fra finske Pohjolan Matka som var der da. I det hele tatt var det mange finske turbusser å se der. Bak dem igjen ser man Nordlyskatedralen som ble innviet tidligere i vinter. Spiret så litt annerledes ut dengang.


WF-RS 1200 i Alta, 08.06.2012.


Som jeg nevnte tidligere var det flyplasstreik, som jeg med god margin unnslapp ved å møte opp på Gardermoen tidlig nok. Returen sørover igjen 11 dager senere hadde jeg derimot ingen bekymring for, for jeg var temmelig sikker på at streiken kom til å være over innen den tid, og der fikk jeg helt rett. Siden bare noen få flyplasser var åpne hadde folk blitt busset rundt omkring, noe som betydde travle tider for turbilselskapene i området. Men sent den kvelden ble streiken opphevet og ti på tolv, ti minutter etter at jeg tok dette bildet lettet det første lille Widerøe-flyet fra Alta lufthavn.
Er man i Alta er man bare nødt til å ta seg en tur på Sandfallet, som er en del av en morenerygg som dekker store deler av Altadalens utløp. Hovedsaken er vel at det er en yndet plass å stå og se midnattsola utover Altafjorden. Men dessverre var jeg uheldig med været akkurat da, så en grå himmel var alt som var å se av vær.
Den blå bussen til venstre som har snudd og er på vei mot E6 igjen er JR21000, en Scania K113CLA Classic III 360 fra 1997. Levert til JVB Tur og solgt derfra til Josefsen Transport i Sørstraumen i 2009. I 2011 solgt videre til en Jarle Sandnes i Langfjordbotn og tidligere på dagen da jeg tok bildet solgt videre til Baltos Busser i Karasjok. Den andre er ZT40082, tilhørende Altas eget turbilselskap Arctic Tours. Jeg hadde egentlig tenkt på å besøke garasjen dems, men siden de hadde alle bussene ute på "flyerstatning" var det ingen poeng å ta seg dit. Arctic Tours er kjent for å kjøpe Van Hool, faktisk som eneste busselskap i hele Norge, og denne bussen er også en av dem. Den er en Van Hool T9 Alizée bygget på Volvo B12M fra 2004. Siden den tid har de bare kjøpt helbygde busser fra Van Hool, med unntak av en bruktimportert Astral.


JR 21000 og ZT 40082 i Rurveien, Alta, 08.06.2012.


Neste dag var det igjen tid for å sette seg i bussen for en lang tur videre, denne gangen med Tromsø som mål, en plass hvor jeg aldri før hadde vært. På denne turen er det to fergstrekninger, Olderdalen-Lyngseidet og Svensby-Breivikeidet. Ved Lyngseidet mellom disse to fergestrekningene møtte jeg på Torghatten Buss #403 som var på vei i motsatt retning, men kun med Storslett som mål.


UA 30663 ved Lyngseidet, 09.06.2012.


Vel framme i Tromsø tok jeg en tur ned på Prostneset, der bussterminalen og Hurtigrutekaia befinner seg. Der fant jeg også en russisk tråler som byttet mannskap. Som vanlig kommer det turbusser fra Russland som setter av det nye mannskapet der og tar med seg de andre hjem igjen. Da kan man ofte se mye rart av egenbygde busser, men den kvelden dukket det av alle ting opp en halvt år gammel Scania OmniExpress, tilhørende AKS Group i Murmansk. At OmniExpress hadde solgt bra i Russland var noe jeg fikk vite allerede da jeg besøkte fabrikken i Lahti i 2009.


Т 444 МВ 51 på Prostneset, Tromsø, 09.06.2012.


Neste morgen var det rundt å se Tromsø, og tilfeldigvis var det et cruiseskip til kai oppe i Breivika, så Bussring og Nobina hadde skytteltrafikk mellom der og Prostneset nede i sentrum. Cruiseskipet var Costa Deliziosa, som tilfeldigvis var eksakt det samme som jeg hadde sett i Trondheim en drøy uke tidligere.
Jeg ble med opp en tur, siden Breivika er i nærheten av alle bussgarasjene jeg hadde tenkt å besøke. En av bussene som dukket opp der var DH54860, en ganske så sær skapning fra Stryn og Brasil. I 1995 ble det nemlig bygget to busser i Norge på Mercedes-Benz OH1635L chassis fra Brasil. Den ene ble til en Arna Comet 350 som siden 1997 har holdt til hos Lesja Bilruter. Den andre, altså den på bildet, tok turen nordover. I 1997 havnet den hos H. Olsen-Opstad Busselskap på Lyngseidet, fra 2000 hos Lyngen Buss og i 2007 ble den Bussring #909. At den nå går som sightseeingbuss og diverse skytteltrafikk skulle det vel ikke være noen tvil om.
Rett bakenfor bussen ser man Bussring sitt nye Tromsø-kontor, i andre etasje hos Nordic Last og Buss.


DH 54860 i Terminalgata, Tromsø, 10.06.2012.


Og nettopp hos Bussring fant jeg KF11340, en virkelig perle av en gammel turbuss, en Setra S215HD i flott stand. Den ble levert til Øvre Romerike Billag i 1986 og ble solgt til Eldnes Bussreiser i Namdalseid i 1989. I 1990 ble den kjøpt av Midttuns Busser v/ Bjørn Midttun i Tromsø. Han solgte den til Nordtrafikk i 1994, men kjøpte den tilbake igjen året etter. Så fra 2002 var Bussring Scandinavia eieren, som igjen ble en del av dagens Bussring i 2008. Bussen var i stor grad original innvendig og så temmelig strøken ut til å være så gammel som den var. Også sjåføren var av det sjeldne slaget, for han kom fra Tyskland hver vår bare for å kjøre denne bussen hele sommeren. Han har nok vært der og kjørt bussen mange somre, for han var ganske god i norsk også. Det ble nevnt at de ville ha bussen i drift så lenge det svarte seg uten at det ble for dyrt å få den gjennom EU-kontroll. Tydeligvis skjedde det allerede høsten 2012, så den ble avregistrert i oktober, men jeg håper noen tar vare på den.


KF 11340 hos Bussring i Tromsø, 10.06.2012.


Hybridbussene i Tromsø har jo et mildt sagt frynsete rykte på vinterføre, men det virket som de fungerte som en hvilken som helst lavgulvbuss da jeg var der på sommeren. Derfor tar jeg med et trivelig og litt klassisk motiv med Nobina Norge #1174 på Prostneset. En kvinnelig turist spør de to mannlige sjåførene om noe, og begge reagerer spontant og peker i retning av det hun spør etter. Tydeligvis var sjåførene enige om retningen, og jeg tror det må være Hurtigrutekaia hun ønsket å finne veien til.


ZH 33636 på Prostneset, Tromsø, 10.06.2012.


Utenom de 32 hybridene kom det 27 Volvo 8900LE B9RLE 6x2 til anbudet. Disse er jo helt ordinaære busser tilsvarende man finner hvor som helst i landet, men heller ikke disse er som skapt for veiene i Tromsø, for visstnok er mange av veiene der disse brukes uegnet for vanlige 15-metringer.
Her tar i hvert fall Nobina Norge #1146 en pust i bakken på oppstillingplassen nede på Prostneset.


ZH 33666 på Prostneset, Tromsø, 10.06.2012.


Cominor #2294 er også en litt spesiell skapning på Mercedes-chassis, men heldigvis har den ikke vært kloden rundt på noen som helst måte. Da Volvo 9700 kom ble etter kort tid alle andre chassisprodusenter presset vekk fra Carrus, men det ble bygget noen før det var slutt. Carrus Star 503 som er det egentlige navnet på Volvo 9700H ble levert på Scania i mange eksemplarer i Norge og Finland, og et par til Sverige. Men TIRB var det eneste selskapet som fikk levert denne modellen på tyskbygd chassis. To busser ble bygget på Mercedes-Benz OC500RF-1842 sommeren 2001. Begge var fortsatt i trafikk for Cominor, og mens denne holdt til i Tromsø var den andre, i hvert fall på sommeren, stasjonert i nærheten av Gardermoen for å hente opp turister som kommer dit.
Sørgående hurtigrute ankommer Tromsø litt før midnatt hver natt hele året, og nesten hver natt er det konsert i Tromsdalen kirke (Ishavskatedralen) som hurtigrutepassasjerene kan være med på. Fast leverandør av transporten dit er jo selvfølgelig Hurtigruten-eide Cominor.
Da Cominor mistet bytrafikken så hadde de regnet med å knapt være tilstede i byen, men siden da hadde turtrafikken tatt seg så opp at de var blitt nødt til å ansette flere sjåfører igjen og ha flere busser til trafikken. Men enn så lenge var det en del gammelt de hadde der, så Cominors lokale busspark var relativt fargerik.


DK 24817 på Prostneset, Tromsø, 11.06.2012.


Og selv om Cominor måtte overlate rutetrafikken i Tromsø til Nobina så har de jo faktisk fortsatt et par ruter i sentrum, nemlig Flybussen. Og til den trafikken fikk de en ny Scania LK400EB OmniExpress 360 med internnummer #2199 en drøy måned før jeg var der.
Når det så var siste dagen på turen og jeg skulle ta flyet sørover igjen til Gardermoen så passet jeg selvfølgelig på å få reist med akkurat denne bussen ut til flyplassen. Men akkurat i Tromsø så er ikke den strekningen spesielt lang, så jeg lurer faktisk på om jeg satt lengre tid i bussen før avgang enn selve turen. :)


ZH 34934 ved Ishavshotellet i Tromsø, 11.06.2012.


Etter ferieturen var det tilbake til hverdagen og da skjedde det ikke så mye, men så i slutten av måneden var det igjen tid for en ny sommer med togerstatning i Oslo-området. Likevel var det lite interessant i forhold til året før, og det verste kaoset ga seg etter et par dager, så da var det ikke så mye mer å fotografere likevel.
Det var uansett mye rart å finne ved Drammen stasjon, og en buss som hadde tatt turen fra vestlandet var Boreal Transport Sør #647, i det som må sies å være en ekstremt beskjeden Kolumbus-bekledning ("länstrafikken" i Rogaland). Og bussen er egentlig bare en helt ordinær Volvo 9700H B12B fra 2005, levert til Connex Vest som det het den gang.


RJ 49916 ved Drammen stasjon, 26.06.2012.


To ganger i året, i slutten av juni og slutten av desember, er det ofte tid for å se gjennom bussparken og finne ut hva man kan kvitte seg med for å slippe et nytt halvår med avgifter. I hvert fall når man har en busspark der bussene forsvinner ved naturlig avgang, som Nettbuss Drammen har så lenge de ikke kjører på anbud.
Juni 2012 ble derfor aller siste mulighet til å se tre DOB-røde busser i Drammen. Det var #25057, #25059 og #25039 som hadde stilt seg opp, bare innblandet av en blå. To dager senere ble skiltene levert inn på #25057, så da var det kun to røde busser igjen. I dag finnes bare #25059 igjen.


KF 69066, KF 84580 og KF 84578 hos Nettbuss i Drammen, 28.06.2012.
Mvh.
Øyvind Berg