Øyvinds årskavalkade 2012 - juni (del 1/2)

Startat av Bergenga, 20 november 2013, 21:20:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Juni - del 1


Så kom juni og årets sommerferietur. Og siden jeg ikke hadde vært ordentlig nordover på mange år, faktisk siden før jeg ble bussinteressert, så var det opplagt å reise den veien. Det ble en ordentlig tur helt alene der jeg selv bestemte alle reisemål og hvordan jeg ville komme meg hit og dit, og også god mulighet til å ta ting på sparket. Det ble en innholdsrik tur, men jeg fikk samtidig erfare at å reise alene og bo på hotell ikke er skrekkelig billig. Til gjengjeld får man god plass da ...

Turen startet med buss til Drammen og deretter flytog til Gardermoen. Dette var dagen da den store flyplasstreiken skulle begynne, og siden den var forventet å begynne kl. 06, så passet jeg rett og slett på å være der før klokka var så mye. Med andre ord ble det en skrekkelig tidlig morgen og rikelig med ventetid på Gardermoen. Flyet landet på Værnes og etter en flybusstur inn til Trondheim ble det noen timer til å jakte busser rundt i byen sammen med bussnacker Cedlind.
Litt av hvert var nytt, mens mye var som før og ikke så interessant, men noe som nå på god vei er historie er de gamle trønderske flybussfargene. Nettbuss Trøndelag #40284 har her svingt opp foran det nye hotellet nede på Brattøra. Etter at det kom har flybussene begynt å kjøre nedom der, men nå skal visstnok det ha blitt byttet ut med skyttelbuss fra stasjonen. Rett bak står Værnes-ekspressen i form av UniBuss Ekspress #397.


VF 60044 ved kongresshotellet på Brattøra, Trondheim, 01.06.2012.


Helgen forsvant i Nord-Trøndelag, der det blant annet var en frostnatt ... bare sånn for å understreke at det ikke akkurat var noe solferie jeg reiste på.
Det at det går flere tog i løpet av dagen gjorde at jeg fikk mulighet til å ha noen timers opphold i Mo i Rana. Første ting å besøke der var selvsagt bussgarasjen til Nordlandsbuss. Der fant jeg blant annet denne meget korte saken. Så kort at den egentlig bare er komisk, og det kan vel neppe være den beste bussen på langkjøring. YA58582 er fra 2006 og er en Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI. Opprinnelig Nordlandsbuss #501, nå #1248. Bussens totale lengde er svimlende 4,95 meter. :P


YA 58582 hos Nordlandsbuss i Mo i Rana, 03.06.2012.


Neste opphold ble to netter i Bodø, men bildene derfra kommer jeg stort sett vise for seg selv en annen gang, så det hopper jeg over og starter med frokosten etter første natt i Narvik.
Fra frokostsalen på gjestehuset i toppen av Kinobakken hadde jeg storslått utsikt over det meste av byen, og derfra fikk jeg tatt et bilde av Cominor #4331, en Ikarus EAG E91.55 fra 2007, levert til anbudet i 2008.


YN 53989 i Kinobakken, Narvik, 06.06.2012.


Det ble naturlig nok å tilbringe deler av dagen nede ved Narvik rutebilstasjon. Akkurat der var det viktig å få med seg flest mulig busser, for til anbudet ble det stort sett bare levert Setra, noe som er sjeldent her i Norge, og de fire eneste lavgulv Setra i landet finner man også der.
Cominor #4315 er en av 11 Setra S415UL til det anbudet. I tillegg kom det tre litt kortere S412UL.


YN 53992 ved Narvik rutebilstasjon, 06.06.2012.


Fra Narvik kan man reise med Lofotenekspressen helt ut til Å i Lofoten, men da må man ta en overnatting der ute. Vil man ta det som en dagstur fra Narvik kommer man ikke lenger enn til Svolvær. Uansett hvor langt man kommer, så er jeg i hvert fall nødt til å ta den turen en gang i løpet av de nærmeste årene. Jeg har bare vært i Lofoten én gang før, i 2004, så det er på tide å reise den veien igjen.
En av de faste bussene på ruta er Boreal Transport Nord #4685, en Volvo 9700H fra 2006.


YE 80864 i Sleggesvingen, Narvik, 06.06.2012.


Jeg kunne jo ikke tilbringe hele dagen i Narvik uten å besøke den lokale bussgarasjen. Den befinner seg på Fagernes, like sør for sentrum. Men det er såpass langt at det ble å ta bussen fremfor å gå, og derfor fikk jeg også prøvd Setra lavgulv i Norge.
Ved garasjen fant jeg blant annet en liten utflyttet telemarking. Cominor #4033 er en av to 8,13 meter lange MAN NM223 som Nettbuss Telemark fikk levert til TIMEbussen på Notodden i 2001. Da det kom Ikarus E91 der i 2003 havnet disse tilbake hos MAN. Denne kom så til Ofotens Bilruter i 2004. Den andre havnet hos Tromsbuss året etter, så begge ble etter hvert i Cominor, men den ble solgt i 2009.


NV 48737 hos Cominor i Narvik, 06.06.2012.


Som nevnt var det Setra i bytrafikk som fikk meg til å dra til Narvik, og jeg fikk på turen til garasjen og tilbake reist med to av de fire S415NF de har der. Eneste gangen tidligere at jeg har reist med Setra lavgulvbuss var i St. Moritz i Sveits i 2010.
Jeg tok selsagt mange bilder av dem, men jeg velger å ta frem dette bildet av Cominor #4302, tatt i en litt grønnere boliggate såvidt nord for sentrum.


YN 54002 i Frydenlundgata, Narvik, 06.06.2012.


Neste formiddag tok jeg meg en tur bort på stasjonen for å fotografere et tog, og der dukket tilfeldigvis også Hörvalls Trafik #37 opp. Den dagen var den tydeligvis på et turoppdrag i Narvik, og det kan vel også se ut som om sjåføren har tatt på seg sommeruniformen. :)


XWC 992 ved Narvik stasjon, 07.06.2012.


Etter å ha sjekket ut fra hotellet gikk etter hvert turen med bussen nordover, dessverre i tidvis dårlig vær. Da vi var kommet til Setermoen var det akkurat i tiden for ettermiddagens skolebusser. Mange av skolebussene i indre Troms kjøres av Cominor, men noen av dem kjøres også av lokale turbileiere, sånn som Furuly Turbuss. Der kan man altså risikere å bli skysset til skolen i bussmodeller som MB Tourismo, Setra GT-HD og Scania OmniExpress 360, for å nevne noen.
KH61930 er en Setra S415GT-HD som Furuly Turbuss fikk levert i 2009, og er som de andre bussene til selskapet i de gamle fargene til Storfjord Rutebilar, etter at de kjøpte en bruktbuss derfra i 1992.


KH 61930 i Fogd Holmboes gate, Setermoen, 07.06.2012.


På Buktamoen er det sjåførbytte. Torghatten Buss #405 var det jeg kom med fra Narvik, og som skulle ta meg frem til bussbytte i Nordkjosbotn, mens #417 gikk på den lokale ruta mot Finnsnes. Finnsnes står definitivt på lista over plasser jeg bør få besøkt i nær framtid, siden det er der Cominor har sitt hovedkvarter. Det er kanskje ikke like mye der som i gamle dager, men noe finner jeg nok helt sikkert.


UA 30665 og UA 30677 på Buktamoen, 07.06.2012.


Fire bussbytter, hvorav to av dem var helt frivillige, og mange mil senere kom vi til Gildetun på Kvænangsfjellet, der jeg benyttet muligheten til å fort stikke ut og ta litt bilder. Bussen frem til Alta var Torghatten Buss #411.


UA 30671 ved Gildetun på Kvænangsfjellet, 07.06.2012.


Hovedgrunnen for at jeg la ferieturen 2012 til Nord-Norge var for å sikre meg å få bilder av busser i de flotte gule og røde fargene til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap (FFR), nå Boreal Transport Nord. Tidligere hadde jeg kun fotografert noen husbusser, racingbusser og bandbusser i de fargene. Og med tanke på at busser ikke har fått de fargene siden 2006 og at trafikken i Finnmark blir satt ut på anbud fra sommeren 2014 så var det bare å planlegge en tur. Da ble også enkleste løsningen å legge besøket til Alta, som ikke bare er Finnmarks desidert største by, men ligger også rett på grensa mot Troms. Dessuten er Alta den plassen i Nord-Norge jeg har mest forhold til fra før av.

Som jeg har vært inne på tidligere er Arna en utdøende rase i rutetrafikk i Norge og modellen Comet som bare såvidt rakk å bli introdusert før eventyret var over er det svært få igjen av. Siden det er relativt flotte busser har nok de fleste blitt eksportert eller bygd om til campingbuss. Men altså finnes det fortsatt noen her og der og Boreal Transport Nord #432 må nok sies å være blant de mest spesielle. Den er en Comet 330 bygget på Volvo B10M i 1995, en skikkelig godsbuss. Den er også relativt godt utrustet. Som en kan se har den "hakkespett" på taket, altså kjøleaggregat for godsrommet, og faktisk har den også toalett.


SR 68494 hos Boreal Transport i Alta, 08.06.2012.


I Alta er bussgarasjen lokalisert sånn det bør være. Bakerst er garasjen, med både plasser ute og inne, midt på har den lokale Volvo bussforhandleren sitt verksted og på framsida er rutebilstasjonen. Hele den daglige næringskjeden på ett sted med andre ord.
På rutebilstasjonen fant jeg Boreal Transport Nord #1397 som her hadde ankommet på linje 207 fra Honningsvåg. Den er en Scania LK440EB OmniExpress 360 6x2 som er en av hele 18 OmniExpress Boreal Transport Nord fikk levert i 2012. Av de 18 var det 13 15-metringer som denne, 4 to-akslede 13-metringer og en OmniExpress 320 på 13,2 meter.


ZT 47012 ved Alta rutebilstasjon, 08.06.2012.


Boreal Transport Nord #1401 er en ganske internasjonal buss. Tidligere hadde den svenske kjennemerker BON440 og reiste rundt over hele Europa som demobuss for Volvos hybridteknologi. Bussen er fra 2008 og er nok av de aller første hybridbussene Volvo har bygd. At den så skulle ende opp i lille Alta var kanskje ikke helt ventet. Men så var det også bare midlertidig. Den kom dit i januar 2012 og var ment å gå der i kun et år. I februar 2013 ble den avregistrert, så hvor den befinner seg eller hvor den er på vei nå er ikke godt å si, men den fortsetter vel i Volvo-systemet en plass.


ZT 46994 ved Alta rutebilstasjon, 08.06.2012.
Mvh.
Øyvind Berg