Øyvinds årskavalkade 2012 - mars

Startat av Bergenga, 20 november 2013, 21:02:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Mars


I midten av mars fikk jeg anledning til å låne bil noen dager, så da måtte jeg jo også benytte muligheten til å besøke forskjellige bussrelaterte steder i nærheten. Kjører man sørover fra Drammen på E18 og tar av på aller første avkjøring kan man komme til Eikhaugen, der både Volvo og Scania holder til.
Hos Scania fant jeg SR80677, et flott eksemplar av Arna Comet 350. Bygget i 1996 på Scania K113CLB, startet den karrieren som Trondheim Trafikkselskap #912. Men allerede høsten 1997 havnet den hos Hallingdal Billag, som den fortsatt bærer fargene fra. Den har vært i privat eie i noen år, og i grunnen fast inventar de gangene jeg har tittet innom Eikhaugen.


SR 80677 hos Norsk Scania i Drammen, 16.03.2012.


Dagen etter stod en lang dagstur til Østfold for tur. Fram til da var for meg Østfold et av de minst utforskede fylkene(län) i landet, både generelt og med tanke på busser, så det var på høy tid å ta seg en runde. Været var jeg kanskje ikke så heldig med, for den dagen var det helt tett av tåke på østsiden av Oslofjorden, noe det ikke var på "riktig" side.
Det aller viktigste besøket på turen var hjemme hos et lite busselskap på Rolvsøy, nærmere bestemt Juel Johansens Bilruter. Fra venstre har vi BR22302, bruktkjøp fra SAS Flybussen, AR98065, bruktimport fra Strömstad-Tanum Buss (ASW221), LS36890, som endte sine dager på skroten nå i høst, og LS31018, ganske sikkert siste gjenværende Katek i trafikk i Norge.


BR 22302, AR 98065, LS 36890 og LS 31018 hos Juel Johansens Bilruter på Rolvsøy, 17.03.2012.


Deretter gikk turen innom diverse Nettbuss-garasjer i området, og første stopp ble i Fredrikstad.
Bussparken i Fredrikstad var om mulig den mest fargerike jeg noen gang har sett. Så fargerik at man rett og slett blir glad. Dessverre fikk jeg ingen bra bilder som viser det fargerike felleskapet i sin helhet, så jeg får vise dette bildet av BorgBuss #135 der bare to av fargesettingene er representert. Bussen er en Säffle System 2000NL, Volvo B10M fra 2000, en busstype som til de grader synger på siste verset i rutetrafikk her i landet. Når det er sagt fantes det faktisk to tidligere generasjoner med Säffle ved garasjen. Nå i 2013 startet det anbud i regionen, så alle disse bussene er nå borte, de fleste av dem på skroten.


AR 77195 hos Nettbuss i Fredrikstad, 17.03.2012.


Fra Mysen tar jeg med Nettbuss Østfold #17149, som representerer en annen busstype det nok snart blir slutt på i rutetrafikk, nemlig Arna Lagune. AD69540 er en Volvo B9M fra 1992. Akkurat denne bussen overlevde ikke siste årsskiftet i trafikk, da den ble avregistrert i oktober, men jeg tror nok det fortsatt finnes lignende busser i trafikk en eller annen plass. Forøvrig var heller ikke denne den eldste representanten for sitt merke ved garasjen, for en Arna M86BF fra 1989 var også å finne der da, men ble avregistrert samme dag som Lagunen.


AD 69540 hos Nettbuss i Mysen, 17.03.2012.


Neste dag var det tur på "riktig" side av Oslofjorden, altså Vestfold som stod for tur, og da skinte selvsagt sola fra nærmest klar himmel dagen lang.

Den sørligste bussgarasjen tilhørende rutetrafikken i Buskerud finner man i Svarstad i nordre Vestfold. Her holder fortsatt Nettbuss til, hvor de blant annet hadde landets eneste Setra S315UL og landets første Setra S416H. "Dessverre" har Nettbuss en sånn ordentlig fin garasje der alle bussene står i hver sin bås med egen port foran, så når man kommer der på en søndag (og ingen ruter går på søndager) så var det bare å glemme å få noen bilder av dem.
Derimot ble det bilder av bussene til selskapet som kjører ruter mot mer sentrale plasser i Vestfold, og av de tre bussene som stod utenfor ble det bildet av Nobina Norge #0016 som jeg valgte ut.


LJ 35322 i Svarstad, 18.03.2012.


Jeg var innom flere forskjellige garasjer, og en plass jeg nok neppe hadde funnet på å stoppe om jeg ikke visste at det fantes en bussgarasje der er i Lauve i Tjølling eller Tjodalyng, mellom Larvik og Sandefjord. Det er det gamle garasjeanlegget til Helge Nilsens Bussreiser (HNB), som nå disponeres av Nobinas anbudsbusser.
Av bussene der var det Nobina Norge #0096 som hadde den mest fotogene bakgrunnen, så derfor får den representere bussene i Larvik-området.


LY 64619 hos Nobina i Tjølling, 18.03.2012.


På Borgeskogen industriområde i Stokke finner man noen av UniBuss sine busser, deriblant UniBuss #242. Det er kanskje ikke så lett å se det på et bilde av hele bussen, men bakenfor framdøra kan man se at den tilsynelatende har endret modellnavn til "binol 2r". Så får dere finne ut hvordan man greide å få til det. :)


LJ 29905 hos UniBuss på Borgeskogen industriområde, Stokke, 18.03.2012.


Det er ingen tvil om at alle anbudsbussene i Vestfold er grå og kjedelige, ganske så bokstavelig talt til og med, men tar man turen innom Skoppum kan man få seg et aldri så lite fargesjokk i helt motsatt retning. Paulsen Buss har jo nemlig i alle år hatt den alt annet enn anonyme fargen rosa på bussene sine. Jeg vil si det er modig gjort å holde på den tradisjonen fortsatt, og om ikke annet blir de alltid lagt merke til.
I 2010 kjøpte de #005 DK61563 og #007 DK61566 fra UniBuss, og begge ble som seg hør og bør lakkert rosa. Sistnevnte var den som stod fremst og får være den som lyser opp blant de ellers grå bildene fra Norges minste fylke. (Geografisk minst, ikke i folketall ...)


DK 61566 hos Paulsen Buss i Skoppum, 18.03.2012.
Mvh.
Øyvind Berg