Øyvinds årskavalkade 2012 - januar-februar

Startat av Bergenga, 20 november 2013, 20:51:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

2013 går snart mot slutten, så å presentere en årskavalkade for 2012 nå kan nok virke litt vel sent. Jeg var sen i utgangspunktet, og fikk ikke lagt ut på det norske forumet før i mai, men så hadde jeg tenkt å skrive det om litt så dere som ikke kjenner norske forhold så bra kan få litt mer informasjon, og det tok visst lengre tid før jeg fikk gjort enn jeg hadde kunnet forestille meg. Men nå er jeg altså i mål.
Før forrige årskavalkade hadde jeg et håp om å holde meg til ett bilde per måned, men måtte slå det fra meg. Så denne gangen slo jeg den idéen fra meg med en gang, og prøvde egentlig bare å begrense meg til å ikke ta med for altfor mange bilder. Antallet endte til slutt på over 80 bilder, men hadde jeg ikke bevisst gått inn for å ta vekk irrelevante bilder eller bilder som jeg kan ha vist før så hadde det nok blitt godt over 100.
Jeg har hovedsaklig prøvd å skape mest mulig variasjon i bussmodeller, selskaper og steder, og prøvd å også få med spesielle situasjoner eller rare vinklinger. For det meste er det bilder som jeg syns ble vellykkede, men det er også noen litt dårligere bilder som rett og slett var for interessante til å droppe. Noen veldig få av bildene kan jeg ha vist tidligere, men de har jeg tatt med fordi jeg føler at de hører med i sammenhengen.


Januar

Årets første bilde i 2012 tok jeg ikke før 6. januar, og den heldige som fikk bli med på det var Nettbuss Hallingdal Billag #67826, en MB Tourismo fra 2009, som jeg fant hos Nettbuss i Drammen.


KB 37528 hos Nettbuss i Drammen, 06.01.2012.


Ved årets begynnelse bodde jeg fortsatt på Kongsberg, og i løpet av den vinteren var det bare én gang det kom et ordentlig snøfall. Dagen etter, mens det fortsatt snødde og føyka fra takene måtte jeg selvfølgelig ut en tur for å ta litt bilder. Etter å ha måkt meg de ti metrene fram til veien pekte jeg kameraet over til naboen, der PX42626 er hjemmehørende. Dette er den eneste Setra S316HDS som noen gang har hatt norske skilter. Den er fra 1997, såvidt jeg vet levert til Spania, og kom til Norge og Risdal Touring i 2002. I 2008 havnet den hos Tom Kogstad og året etter endte den opp hos Roadrunner Coach Service på Kongsberg. Bussen er bygget om til riktig "nightliner" med soveplasser og sittegrupper og er ment for turnévirksomhet. Men det er tydeligvis ikke noe stort marked, for den var aldri nevneverdig mye borte fra plassen sin så lenge jeg bodde der. Sommeren 2013 ble den solgt til Brødrene Høidalen AS i Bamble, som tydeligvis driver med motorsport.


PX 42626 på Sandsværmoen, Kongsberg, 22.01.2012.


Ellers skjedde det lite spennende den måneden ...

... å jo, forresten så var jeg jo innblandet i tidenes minst dramatiske bussbrann der Nettbuss Drammen #25478 var det potensielle offeret.


NV 60097 i Bergmannsveien, Kongsberg, 23.01.2012.



Februar


Andre helgen i februar var det som vanlig Kviteseidmarken, og jeg tok turen hjem for å se på hesteløp og billøp på isen. Den eneste bussen jeg fikk med meg var Telemark Bilruter #92, som her på bildet svinger ned mot sentrum etter å ha tatt veien rundt.


KH 63994 i Kviteseid, 11.02.2012.


Onsdag 15. februar 2012 sporet et tog av under testkjøring på Vestfoldbanen, som gjorde at banen ble stengt til man hadde fått ryddet opp og fikset spor og kjøretråd. Dette betydde at det ble en uke med mye togerstatning, og mange av dem gikk til og fra Drammen.
Som vanlig når sånne ting ikke er planlagt så kan man finne stor variasjon på bussene som benyttes. Det kan variere fra flotte turbusser som KH56666, som her står og hviler seg mellom slagene.


KH 56666 hos Nettbuss i Drammen, 16.02.2012.

Til busser av mye enklere standard, sånn som Nobina Norge #1027. Ikke overraskende var det disse bussene togpassasjerene klagde mest på.


CV 54194 ved Drammen stasjon, 21.02.2012.


Mens jeg vinteren før hadde vært mange turer opp til Kongsberg Skisenter for å titte på alle skibussene, ble det bare en eneste tur en lørdag formiddag. Der fant jeg bare to skibusser jeg hadde bilde av fra før, så da tar jeg heller med et mye mer stemningsfullt bilde fra spaserturen opp.
I Kruttmølleveien, som er den gamle veien opp til skisenteret er ruta lagt opp til at man kan gå av og på bussen akkurat hvor man vil, så på dette bildet har Nettbuss Drammen #25384 nettopp svingt ut på veien igjen etter å ha tatt opp en passasjer ved vedkommendes innkjørsel. Bussen er en Ikarus EAG E91, som er ukjent for dere svensker.


KH 19643 i Kruttmølleveien, Kongsberg, 25.02.2012.


Fra tid til annen ser man litt snodige forsøk på styling på busser, og denne gangen var det Nettbuss Travel Drammen #26035 som hadde fått seg en alternativt lakkert front. Med tanke på formen på fronten så kan man vel tro at den skulle prøve å ligne litt på en Audi. Men noe suksess ble det tydeligvis ikke, for få måneder senere var fronten på den original igjen.


KH 56654 hos Nettbuss i Drammen, 27.02.2012.
Mvh.
Øyvind Berg