Övergång normaltid till sommartid och v.v.

Startat av Maven, 24 oktober 2007, 09:57:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven

Vi satt på jobbet och funderade: Vilka länstrafikbolag hanterar övergången från sommartid till normaltid på samma sätt som SL? Alltså att avgångar som går från starthållplatsen mellan kl. 02 och 03 körs två gånger eftersom denna timme finns två gånger. Vid övergången från normaltid till sommartid på våren försvinner normalt de avgångar som utgår från starthållplats under den timme som försvinner, om det inte är sista avgången på linjen för kvällen, då körs den istället mellan kl. 03 och 04 sommartid.

Jag antar att länstrafikbolag med mindre omfattande trafik, som har ett uppehåll mellan sen lördagskväll och tidig söndagsmorgon, oftast helt enkelt kör färdigt på sommartid till trafikdygnets slut och sedan ställer om klockan under den trafikfria tiden. Det innebär en bekvämlighet för huvudman och trafikutövare, eftersom det går att köra på vanliga lördagstjänster. Men hur gör de andra större bolagen; Västtrafik och Skånetrafiken?

Kan påbörja listan med den mellanstora jag känner till; Länstrafiken Örebro och Östgötatrafiken. Den förstnämnda kör på sommartid till trafikdygnets slut. Östgötatrafikens nattrafik är ytterst bristfällig för att vara "den fjärde storstadsregionen", så de kommer också undan problemet.

Johan Hansson

Swebus Halland ändrar inte sina klockor förrän kl.04.00
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Walter

Citat från: Mattias Henriksson skrivet 24 oktober 2007, 09:57:17 AM
Vi satt på jobbet och funderade: Vilka länstrafikbolag hanterar övergången från sommartid till normaltid på samma sätt som SL? Alltså att avgångar som går från starthållplatsen mellan kl. 02 och 03 körs två gånger eftersom denna timme finns två gånger. Vid övergången från normaltid till sommartid på våren försvinner normalt de avgångar som utgår från starthållplats under den timme som försvinner, om det inte är sista avgången på linjen för kvällen, då körs den istället mellan kl. 03 och 04 sommartid.

Jag antar att länstrafikbolag med mindre omfattande trafik, som har ett uppehåll mellan sen lördagskväll och tidig söndagsmorgon, oftast helt enkelt kör färdigt på sommartid till trafikdygnets slut och sedan ställer om klockan under den trafikfria tiden. Det innebär en bekvämlighet för huvudman och trafikutövare, eftersom det går att köra på vanliga lördagstjänster. Men hur gör de andra större bolagen; Västtrafik och Skånetrafiken?

Kan påbörja listan med den mellanstora jag känner till; Länstrafiken Örebro och Östgötatrafiken. Den förstnämnda kör på sommartid till trafikdygnets slut. Östgötatrafikens nattrafik är ytterst bristfällig för att vara "den fjärde storstadsregionen", så de kommer också undan problemet.

Det beror väl på trafikdygnets början och slut, är inte detta oftast 04 el 05?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ingemar

Västtrafik kör på sommartid till trafikdygnets slut.
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Bussmicke

SL brukar ställa tillbaka klockan vid 3 så turer mellan 2 & 3 går två gånger...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

CS

Det har jag för mig Skånetrafiken också gjorde innan, iaf på ett antal linjer runt Malmö Lund.
//CS

RoTe

Lite Offtopic men... Avskaffa vintertiden!
Är ju mycket bättre att få ha lite ljus kvar på eftermiddagen under vintern!

Knut

I Oslo og Akershus kjøres etter "gammel" tid. Dvs at klokken justeres etter skiftenes slutt. NSB kjører etter den tiden som gjelder. De hat 1t stans når man justerer tiden tilbake og har 1t forsinkelser andre veien. Dette er noe NSB er flinke til å opplyse om
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge