Övertaliga Volvo B 9S

Startat av Peter Öden, 27 november 2011, 19:51:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Tidigare rapporterades om drygt ett 20-tal uppställda ÖTRAF-lackade bussar, även hos Scania Lindvreten och hos MAN på andra sidan
står ock ett antal sådana bussar. Är det fd. Arrivabussar som är till salu/exporteras ?

Mvh Peter Ö

Bussföraren

Citat från: Peter Öden skrivet 27 november 2011, 19:51:10 PM
Hej !

Tidigare rapporterades om drygt ett 20-tal uppställda ÖTRAF-lackade bussar, även hos Scania Lindvreten och hos MAN på andra sidan
står ock ett antal sådana bussar. Är det fd. Arrivabussar som är till salu/exporteras ?

Mvh Peter Ö


Arriva har aldrig kört i Östergötland!

Det bör vara Veolia:s fordon

Leif D

Citat från: Bussföraren skrivet 27 november 2011, 19:57:40 PM
Arriva har aldrig kört i Östergötland!

Det bör vara Veolia:s fordon

Jo Arriva kör där nu...   Östgötapendeln
;-)

Peter Öden

Hej !

Beklagar mitt misstag där jag blandade ihop Veolia och Arriva !

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif D skrivet 27 november 2011, 23:52:16 PM
Jo Arriva kör där nu...   Östgötapendeln

Eftersom frågan gällde bussar så kan man nog utgå från att svaret också avsåg bussar. Östgötapendeln är tåg.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

De som står i Stockholm är UTA 691, UTA 766 och UTA 771.


Peter Öden

Hej !

Har någon koll på vilka Volvo B 9S som tidigare ska ha observerats i Trelleborg ?

Mvh Peter Ö

Ersa

Vad är planen? Vad kan göras med dessa begagnade B9S?
Hur ser efter/begagnatmarknaden ut för denna för oss unika bussmodell?
Export av en popnitad buss med sidmotor och 44-54 sittande på 18,75 meter känns på något vis rätt avlägset... :-\

M

Citat från: Ersa skrivet 16 december 2011, 02:49:04 AM
Vad är planen? Vad kan göras med dessa begagnade B9S?
Hur ser efter/begagnatmarknaden ut för denna för oss unika bussmodell?
Export av en popnitad buss med sidmotor och 44-54 sittande på 18,75 meter känns på något vis rätt avlägset... :-\

Dumilde vad du måste hata den vagnen.

Ersa

Citat från: M skrivet 16 december 2011, 05:42:23 AM
Dumilde vad du måste hata den vagnen.

Nej, med undantag av viktfördelningen (och den löjligt stora ratten) är den rätt okej. Inlägget ovan skrev jag med mer internationell vinkel. För än har ju vi inte sett skymten av hundratals B9S säljas till t.ex Tyskland. Så jag undrar vidare: Hur ser eftermarknaden för äldre B9S ut, både i och utanför Sverige?

Jonas Strömblad


Bussmicke

Som resenär är de underbart diggabla
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Olle

Citat från: Bussmicke skrivet 16 december 2011, 11:42:42 AM
Som resenär är de underbart diggabla
Det beror väl på hur de är utrustade, finns det AC är de väl ok, men utan den är de hemska på sommaren...

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 16 december 2011, 06:07:01 AM
Nej, med undantag av viktfördelningen (och den löjligt stora ratten) är den rätt okej. Inlägget ovan skrev jag med mer internationell vinkel. För än har ju vi inte sett skymten av hundratals B9S säljas till t.ex Tyskland. Så jag undrar vidare: Hur ser eftermarknaden för äldre B9S ut, både i och utanför Sverige?



Jag har svårt tro denna modell skulle kunna säljas utanför Sverige .. Tyskarna bygger ju bättre bussar själva..  B9S är ju en underlig konstruktion framtagen för Sthlms trafiken först
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

M

Citat från: yngrot skrivet 16 december 2011, 22:18:32 PM
 



Jag har svårt tro denna modell skulle kunna säljas utanför Sverige .. Tyskarna bygger ju bättre bussar själva..  B9S är ju en underlig konstruktion framtagen för Sthlms trafiken först

Tja 1165 styck till Santiago i Chile och nu ett större antal till Colombia.