½ ersätningsbuss

Startat av the0fiskis, 11 oktober 2011, 16:35:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

idag trafikerade spårvang 17 7an, vilket leder till att det är besväligt för rörelsehindrade + folk med barnvangar och trängre på spårvangarna därför stötes 7an upp av 7433 busslink
spårvangsbilderna finner du här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48573.msg353660#new



tänk spårvang åk buss eller nått sånt  ::)

tackar för alla vinkar/hälsningar från busschauffören det uppskattas  :)
hoppas ni gillade bilderna  :)

bussfan

de gillades. men varför envisas busslink med gas bussar när det finns etanol och diesel ;)

the0fiskis

Citat från: bussfan skrivet 14 oktober 2011, 21:25:34 PM
de gillades. men varför envisas busslink med gas bussar när det finns etanol och diesel ;)
tackar
miljövänligare... och kanske bättre än etanol
någon annan kanske vet?

Carl Eric

Min personliga åsikt är att gasbussar är bäst, alla kategorier!

Motorerna är tystare, och det är dessutom mycket mer miljövänligt med biogas som produceras i Henriksdal (?) än Etanol som görs av regnskog i Brasilien för att sedan fraktas hit på båt!

Biodiesel (RME) har också sina fördelar, men jag föredrar gas!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Omnilasse

Citat från: the0fiskis skrivet 14 oktober 2011, 21:49:25 PM
tackar
miljövänligare... och kanske bättre än etanol
någon annan kanske vet?

Sådant där brukar ju vara styrt i avtalen. Så det är inget Keolis bestämmer över, utan får betalt av SL för att ha. Tanken är ju att på sikt allt skall drivas med förnyelsebara energikällor. Till viss del får man ofta välja - men är det helt fritt brukar ju RME vara favoriten, då nyare dieselmotorer klarar av bränslet.

Att man inte bara kör på gas beror ju på att det helt enkelt är svårt att få fram tillräckliga kvaniteter för att klara trafiken - och förstås att man haft ett gammalt system med etanol i innerstaden. Etanol behöver inte heller vara fel. Några regnskogar går ju inte åt för detta, och nuförtiden kommer nog inte allt från Brasillien heller, utan framställs delvis av euoropeisk och svenskt säd. Däremot är det dock något sämre än biogras.

Om man nu skall ta vad som är bäst är det förstås el (under förutsättning att det är grön el - det senare är mer komplext än vad det kan se ut - att bussarna skulle gå på grön el kanske inte innebär att det framställs mer grön el - och i sådana fall är det ju ingen vinst för klimatet). De nya hybridteknikerna låter ju mycket spännande - där dieselmotorn (som ju kan gå på RME), mer är som reserv. Tyvärr har ju dagens elhybrider som säljs i de ordinarie sortimenten, lite för dålig effekt. Men den nya typen laddningshybrider som provas bl.a. i Umeå ser ju ut att vara mycket lovande. För är det något som är tyst, är det ju elmotorer.