”Pekingbilder”, del 4

Startat av Peter Erret, 09 september 2010, 19:29:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret


För att ytterligare "trötta ut er så tog jag även en tur på söndagen












Peter Rost

Trevligt! Förlåt en yngling :), men vad menas med "Peking"?

/Peter

RoggaBoy

Citat från: Peter Rost skrivet 09 september 2010, 20:20:59 PM
Trevligt! Förlåt en yngling :), men vad menas med "Peking"?

/Peter

Peking = Norrköping

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 09 september 2010, 20:20:59 PM
Trevligt! Förlåt en yngling :), men vad menas med "Peking"?

/Peter

Norrköping kallas ofta just Peking. Wikipedia har en förklaring till detta:
Norrköping kallas ibland för Peking på grund av att Sven Hedin, känd forskningsresande, under en föreläsning på gamla läroverket i Norrköping under 1910-talet pratade om sina resor i Kina. Han nämnde då att "Peking respektive Nanking betyder Norra respektive Södra Staden, ungefär som Norrköping och Söderköping". Det tog några läroverkspojkar fasta på och döpte Norrköping till Peking.

Jag är inte helt säker dock på att det är den rätta förklaringen. Det kan vara så enkelt som att man helt enkelt kastat om bokstäverna i slutet och fått det till Pöking > Peking. Ungefär som att kaffe (uttalat kaffi) blivit fika. Det kan eventuellt vara månsing, knallarnas språk, där man ofta vände om bokstäverna och använde sig av ändelserna. Stockholm blev således "Stockhäcken" eller bara "häcken" (det är inte bara ett göteborgskt fotbollslag) vilket stockholmarna snappade upp men missförstod. Därför blev det "eken".

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

New_options

Helt off topic... men vad har östgötatrafiken för radio nu för tiden? Gissar att de gamla PYE som satt i bussarna sist jag var där (för tio år sedan) inte finns kvar. Men finns de härliga selektiven kvar?

Leif D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 september 2010, 20:29:23 PM
Norrköping kallas ofta just Peking. Wikipedia har en förklaring till detta:
Norrköping kallas ibland för Peking på grund av att Sven Hedin, känd forskningsresande, under en föreläsning på gamla läroverket i Norrköping under 1910-talet pratade om sina resor i Kina. Han nämnde då att "Peking respektive Nanking betyder Norra respektive Södra Staden, ungefär som Norrköping och Söderköping". Det tog några läroverkspojkar fasta på och döpte Norrköping till Peking.

Jag är inte helt säker dock på att det är den rätta förklaringen. Det kan vara så enkelt som att man helt enkelt kastat om bokstäverna i slutet och fått det till Pöking > Peking. Ungefär som att kaffe (uttalat kaffi) blivit fika. Det kan eventuellt vara månsing, knallarnas språk, där man ofta vände om bokstäverna och använde sig av ändelserna. Stockholm blev således "Stockhäcken" eller bara "häcken" (det är inte bara ett göteborgskt fotbollslag) vilket stockholmarna snappade upp men missförstod. Därför blev det "eken".

Jo Staffan, Sven Hedin-förklaringen är den officiella, o får ses som den rätta i o med det !
;-)

Leif D

Citat från: New_options skrivet 09 september 2010, 20:55:18 PM
Helt off topic... men vad har östgötatrafiken för radio nu för tiden? Gissar att de gamla PYE som satt i bussarna sist jag var där (för tio år sedan) inte finns kvar. Men finns de härliga selektiven kvar?
PYE sitter kvar där fortfarande, för 10 år sedan var nog detta ett mycket nytt system dock.  Härliga selektiven ??   Avser du då de toner som sänds för att sköta upp o ner koppling mm ?   Jo de finns nog, svårt att klara sej utan, men därmed inte sagt att de hörs. Mjukvaran i systemet lär ju vara uppgraderad några gånger dock.
;-)

Ersa

Varför har stadsbusslinjerna i Norrköping så höga nummer som 113-119? Finns det någon tanke bakom det?
Spårvagnen har ju linjenummer 2 och 3 (samt 1 för rundturen) Varför kan då övrig stadstrafik inte heta 3-9?

Tommy H

Citat från: Ersa skrivet 10 september 2010, 22:39:12 PM
Varför har stadsbusslinjerna i Norrköping så höga nummer som 113-119? Finns det någon tanke bakom det?
Spårvagnen har ju linjenummer 2 och 3 (samt 1 för rundturen) Varför kan då övrig stadstrafik inte heta 3-9?

Grundtanken är följande:
100-199 Lokaltrafik Östra trafikområdet (Norrköping/Finspång/Söderköping/Valdemarsvik)
200-299 Lokaltrafik Mellersta trafikområdet (Linköping/Åtvidaberg/Kisa)
300-399 Lokaltrafik Västra trafikområdet (Motala/Mjölby/Vadstena/Ödeshög)
400-499 Landsortstrafik Östra trafikområdet
500-599 Landsortstrafik Mellersta trafikområdet
600-699 Landsortstrafik Västra trafikområdet

Nu har det blivit lite uppluckrat i och med att Linköpings lokaltrafik fått en- och tvåsiffriga linjenummer, men i övrigt följs detta system fortfarande.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Ersa

Men enligt denna grundtanke borde väl Norrköpings spårvagnar i så fall ha fått numren 112 och 113 (samt 111) för länge sedan?

Tommy H

Citat från: Ersa skrivet 10 september 2010, 23:51:55 PM
Men enligt denna grundtanke borde väl Norrköpings spårvagnar i så fall ha fått numren 112 och 113 (samt 111) för länge sedan?

Rent logiskt ja. Men numera finns linje 1-26 i Linköpings tätort (hette tidigare 201 och uppåt) och parallellt finns några linjer kvar med gamla nummersystemet (232-257), fråga mig inte hur de tänker där.

Sedan har vi ju expressbusstrafiken också som fått linjenumren 30-77 för att röra till det ännu mera...
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Leif D

Citat från: Tommy P skrivet 11 september 2010, 00:11:59 AM
Rent logiskt ja. Men numera finns linje 1-26 i Linköpings tätort (hette tidigare 201 och uppåt) och parallellt finns några linjer kvar med gamla nummersystemet (232-257), fråga mig inte hur de tänker där.

Sedan har vi ju expressbusstrafiken också som fått linjenumren 30-77 för att röra till det ännu mera...

Du glömmer expresslinjerna 81, 83 och 84. Fast dom är ju lite småhemliga....
;-)

Tommy H

Citat från: Leif D skrivet 11 september 2010, 01:37:26 AM
Du glömmer expresslinjerna 81, 83 och 84. Fast dom är ju lite småhemliga....

Ja fast det är väl mest "interna benämningar" på tågtrafiken, alltså inget som resenärerna ser?
81 är pendeltågen Norrköping-Tranås, 82 Kolmården-Norrköping, 83 Kustpilen Linköping-Västervik, 84 Kustpilen Linköping-Kalmar.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Bussmicke

Citat från: Leif D skrivet 11 september 2010, 01:37:26 AM
Du glömmer expresslinjerna 81, 83 och 84. Fast dom är ju lite småhemliga....


Är väl SJ:s tabellnummer man har som linjenummer.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmiicke skrivet 11 september 2010, 09:51:01 AM
Är väl SJ:s tabellnummer man har som linjenummer.

Nej, men Samtrafikens linjenummer.  ;)

Två av linjerna körs inte av ens av SJ. Och de två andra kommer inte att köras av SJ efter december.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)