”Pekingbilder”, del 3

Startat av Peter Erret, 08 september 2010, 18:08:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret


Leif D

Kul med bilder från "min stad"....
Men de slår mej att du får till så blaskiga färger. Trodde först de var min bildskärm, men mina egna bilder ser ju normala ut. Så jag vet inte riktigt varför ??  Iofs ser ljuset lite svårt ut, men en NIKON D300S borde ju ta bra bilder i korrekta färger o så, tycker man.

F.ö. går det ju stor ersättningstrafik Norrköping - Kimstad (811), Norrköping - Linghem (812) och Kimstad - Linghem (813), dvs tre linjer i 20-min trafik under dagtid vardagar, timmestrafik i övrigt. 812, minst 2 bussar per tur, så de lär ju gå åt en del bussar.
Detta pågår fram till fredag 17 september kl 19.30.  Mer info och tidtabeller finns här
;-)

Ulf Rådeström

Man kan göra inställningar i kameran på såväl färger som ljus och kontrast.

Pilla lite med inställningarna så får du till ett betydligt bättre resultat färgmässigt - jag gjorde det och fick till en väldans skillnad på bilderna efter det (har en Canon men Nikon borde ha samma funktion).

Som ett tips  :)

Marcus Li

Citat från: Leif D skrivet 08 september 2010, 19:07:05 PM
Kul med bilder från "min stad"....
Men de slår mej att du får till så blaskiga färger. Trodde först de var min bildskärm, men mina egna bilder ser ju normala ut. Så jag vet inte riktigt varför ??  Iofs ser ljuset lite svårt ut, men en NIKON D300S borde ju ta bra bilder i korrekta färger o så, tycker man.


På min skärm är det INTE blaskiga färger!

Björn Forslund

Citat från: Marcus Li skrivet 09 september 2010, 09:53:26 AM
På min skärm är det INTE blaskiga färger!

Nej, jag förstår inte heller vad det klagas på? Bilderna kanske är korrigerade redan, och återinlagda? Jag tycker de ser OK ut.

Peter Erret

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 september 2010, 12:33:04 PM
Nej, jag förstår inte heller vad det klagas på? Bilderna kanske är korrigerade redan, och återinlagda? Jag tycker de ser OK ut.
Tack för alla tips och råd/funderingar. Bilderna har inte ändrats sedan jag la ut dem, ljusförhållanderna var inte de bästa vare sig lördag eller söndag, motljus både vid Resecentrum och gamla Busstationen, tyvärr. På mina två skärmar så ser bilderna helt olika ut så jag ändrar inga bilder tills vidare.

Möllers

Man ska helst undvika motljus ner man fotar ute bästa bilderna blev 2-4.

Peter Erret

Citat från: Mattias Möller. skrivet 09 september 2010, 19:33:22 PM
Man ska helst undvika motljus ner man fotar ute bästa bilderna blev 2-4.
Ja, där fanns inget motljus.

Möllers

trodde du stog mot solen därför himlen blev vit  ???

Peter Erret

Citat från: Mattias Möller. skrivet 09 september 2010, 19:40:21 PM
trodde du stog mot solen därför himlen blev vit  ???
Alla bilder blev konstiga i det ljus som rådde.  :(