Övningskörningsbussar..

Startat av Magnus, 28 juni 2007, 21:59:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Är övningskörningsbussar som trafikskolor använder helt vanliga bussar eller är det någon speciell utrustning i dom? Övningskörningsbilar har ju t.ex. dubbelkommando men jag antar att inte det behövs när det gäller bussar. utan trafikskolorna skulle kunna ta vilken buss som helst, eller?

Jonas Strömblad

I den jag körde (Grönlunds Neoplan Jetliner) kunde läraren bromsa bussen från sin plats. Om det krävs vet jag dock inte.
/J

Ersa

Parkeringsbromsen kunde aktiveras med en spak från "passagerarsidan" på de båda bussar tillhörande Vännäs Buss av 2001 års modell som Liljaskolan använde i D-kortsutbildningen som jag gick just 2001. När bussarna gick i vanlig linje/skoltrafik var bromsspaken övertäckt med en låst kåpa.

jocke

Är de inte GUB 385 som har den spaken vid passagerarplatsen. Den är aldrig övertäckt men likt förbannat fungerar den så klart inte.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Hagri

Det behöver inte vara något dubbelkommando i buss. En lärare kan ha koll på mer än en buss som övningskörning. Om jag inte tar fel kan en lärare ha uppsikt över tre bussar samtidigt som övningskör samtidigt på allmän väg. Läraren finns i en av bussarna och har kontakt med de övriga två med komradio, fordonen kör på rad. Bussarna innehåller en elev som kör och minst en till som sköter radiokontakten.
Eleverna har ju redan B-kort och övar för en högre behörighet.

Simon A

Citat från: jocke skrivet 28 juni 2007, 23:05:51 PM
Är de inte GUB 385 som har den spaken vid passagerarplatsen. Den är aldrig övertäckt men likt förbannat fungerar den så klart inte.
Jo, det stämmer att 385 har en bromsspak vid passagerarplatsen. Om jag inte minns fel sa min pappa att den gått som övningsbuss i sitt förflutna. Men har inte 383 samt 384 också denna spak?

Oskar A

Jo, jag vill också minnas att en till av dessa har det. Jag vill ha det till att det är 384 men kan ej svära på det. De fick denna utrustning i samband med att man utbildade ett stort antal nya förare för några år sedan. I samma veva satte man också upp extra backspeglar på en del bussar.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Clabbe

Den fd lokatrafikbuss jag övningskörde ( 1986 i Karlstad) med hade ett släpvagnsbromsreglage a'la volvo monterad där läraren satt, samma som på
60 tals Volvo lb. Som kuriosa kan nämnas att bussen hade en bakaxel med norrlandsväxel, för att kunna gå över 90 på motorvägen
tydligen medgav inte orginalutförandet detta.

Simon A

Citat från: Oskar A skrivet 09 juli 2007, 00:31:07 AM
Jo, jag vill också minnas att en till av dessa har det. Jag vill ha det till att det är 384 men kan ej svära på det. De fick denna utrustning i samband med att man utbildade ett stort antal nya förare för några år sedan. I samma veva satte man också upp extra backspeglar på en del bussar.
Jag ska inte svära på det men 383-385 är ju något annorlunda uppbyggda än samma serie(370-382) bl a sitter motorn annorlunda vilket gör dom tystare o nu till det jag ska inte svära på, tror att just 383-385 har bromsspak eftersom dom är byggda på ett annat sätt.

Fredde

Clabbe- > Kan det ha varit "KLAB invnr 192".. Som du avser?

//Fredde