Övik en solig men halvvarm fredagen den 13

Startat av bastuper, 13 juni 2008, 21:47:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Först visar jag upp en Veoliaviting som man ser dagligen, nån som har tips på invnr?



Byberg och Nordin var ute och luftade nr 23 i Övik


Cafe UH är ett populärt kafée, efter att bilderna är utlagd ser jag att denna buss är Byberg och Nordin numro 27.


KR-Trafik 33


KR Trafik numro 205




Kustbussen är ute och snurrar och vänder för att impa kanske?


Bussinvnr 2356 som tillhör vilka?



Alla bilder tagna idag fredag, dom som är tagna "uppifrån" är tagna ca 30-80 minuter senare på dagen.

Bussmicke

Citat från: bastuper skrivet 13 juni 2008, 21:47:16 PM
Först visar jag upp en Veoliaviting som man ser dagligen, nån som har tips på invnr?


Tippar på  4931 då jag inte kan se gröna stolpar inne i bussen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bastuper


Ronni Svensson

Hej
Vogn 2356 (XRZ079) har jeg stående som Veoliavogn (før Connex)

bastuper

2356 är alltså ägd och körs av Veolia?

Ersa

Citat från: bastuper skrivet 13 juni 2008, 22:13:23 PM
2356 är alltså ägd och körs av Veolia?

Ja, det är Veolia Transport som har kontrakten för Kustbussen och Norrlandskusten.
Alla blå bussar med texten "Norrlandskusten" tillhör således Veolia Transport.
Detta gäller även alla blå bussar med texten "Kustbussen", med undantag av Skelleftebuss 234.

bastuper

Kustbussarna tillhör Veolia idag alltså men själva "Kust Bussarna", är det bara ett namn på bussarna som körs på linje 10/100?

Ersa

Citat från: bastuper skrivet 13 juni 2008, 22:31:51 PM
Kustbussarna tillhör Veolia idag alltså men själva "Kust Bussarna", är det bara ett namn på bussarna som körs på linje 10/100?

Namnen på de blå norrlands-stomlinjebussarna är bestämda av de fyra läntrafiksföretagen i Y/Z/AC/BD-län.
"Norrlandskusten" = Linje 100 Sundsvall-Haparanda. Veolia.
"Kust Bussarna" = Linje 10, 12, 20 m.fl. (lokalbussarna längs linje 100). Veolia.
"Sextitrean" = Linje 63 Umeå-Östersund. KR Trafik
"Inlandsbussarna" = Linje 45 Mora-Gällivare. KR Trafik.
"Tvärflöjten" = Linje 40 Örnsköldsvik-Östersund. Centrala Buss.

Dessa marknadsföringsnamn finns, kommer att finnas kvar på dessa blåa bussar oavsett vilken operatör som kör.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2008, 21:51:12 PM
Tippar på  4931 då jag inte kan se gröna stolpar inne i bussen.

Stämmer nog bra. Det ser även ut som det står 4931 på bussens bakända.

bastuper

Ja men sser man på, jag såg en suddig 3a och 1a där längst bak ja...

"Norrlandskusten"
"Kust Bussarna"
"Sextitrean"
"Tvärflöjten"

Dessa namn, är det benämning på en viss del av företagens körning att man kör på "Norrlandskusten" eller "Kustbussen" t.ex.?

Görs detta om så går kanske "Kustbussen" över till ett annat ägande bolag som tar över den trafiken?

Ove Bojarp



Så här såg KR-Trafik:s 33 ut en gång i tiden. Den gör sig
betydligt bättre i den gula färgen.

bastuper

Ja men OJ  :-X att lite lack kan göra så stor skillnad.

Tur man såg regskyltarna annars hade man verkligen funderat.....

Man kanske ska läsa till lackerare då?

Blir man less på färgen på grannens bil kan man erbjuda att lacka om den - eller varför inte sin egen?

Ersa

Citat från: bastuper skrivet 14 juni 2008, 00:43:54 AM
"Norrlandskusten"
"Kust Bussarna"
"Sextitrean"
"Tvärflöjten"
Dessa namn, är det benämning på en viss del av företagens körning att man kör på "Norrlandskusten" eller "Kustbussen" t.ex.?
Görs detta om så går kanske "Kustbussen" över till ett annat ägande bolag som tar över den trafiken?

Inte "företagens körning", utan mera länshuvudmännens trafikpaket. Och självklart upphandlas blåbussarna precis som all annan landsbygdstrafik. Linje 45 upphandlas dock i två olika paket: 45N Gällivare-Östersund och 45S Östersund-Mora.

Alla dessa idag blåa stominjer har ju bytt operatör 2-3 ggr förr T.ex körde ju Posten/Swebus nuvarande linjerna 40, 63 och 100 förr.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2008, 21:51:12 PM
Tippar på  4931 då jag inte kan se gröna stolpar inne i bussen.

Men snälla Micke =) - kan du inte se skillnaden på en OmniLink och en OmniCity???? - hur många OmniLinkar har gröna stolpar????

Anders Lundén

Citat från: virtual1 skrivet 15 juni 2008, 20:55:25 PM
Men snälla Micke =) - kan du inte se skillnaden på en OmniLink och en OmniCity???? - hur många OmniLinkar har gröna stolpar????

Borde väl vara ca 25 Omnilinkar i serien 2766-93 som har Sundsvalls inredning = gröna stolpar. Skriver ca 25 eftersom jag ej vet exakt hur många som gick till Sundsvall som nya.
// Anders