En till ledbuss i SSS samlingar

Startat av Karsten, 05 april 2014, 22:15:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Det visas många intressanta bilder i den här tavlan på Buss-snack, men det här måste väl ändå vara den mest unika av dem alla. Det finns så oerhört få bilder på F4:or, det är nästan enbart SS egna uppvisningsfotografier som man har sett. Trafikbilder på F4 som jag själv har sett kan räknas på ena handens fingrar.

När jag ser bilden funderar jag på 98:ans trafikföring vid Södermalmstorg, jag slås av att vagnen ligger så långt högerut i trafikriktningen. Och det var väl så att 98:an inte gick ner till Slussplan och vände, som sin efterföljare 63:an gjorde. Så jag vill minnas att det var rundpall som gällde för att vända tillbaka västerut igen. Och då gick det inte heller att ta sig in till hållplatsläget i hörnan ner mot Katarinavägen, utan påstigningshållplatsen för färd mot Ekensberg låg väster om Götgatan, där jag tror att också 90 och 91 hade sina hållplatser.

Funderar om det fanns möjlighet till tidsreglering för 98:an här, eller om det blev tillbakaresa på stört, ungefär som en ringlinje fungerar.

吉先生

Björn Forslund

98 hade ju hpl på Södermalmstorg, direkt efter att de svängt in på torget från Hornsgatan. Var det enbart avstigning där? Vet inte om det var möjligt att reglera där. Har iaf sett flera bilder på F4 stående vid denna hpl.

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 07 april 2014, 23:33:28 PM
Jag gläder mig verkligen - bussen gjorde stort intryck på mig, då den sågs passera på Hornsgatan med sin långa, ledade kaross
och i avvikande röd-brun färgsättning jämfört med Scania-Vabisarna.
Korgstolarna gav interiören en känsla av sydliga, exotiska trakter.
Jag har visat bilden här tidigare (-ursäkta reprisen)...men har bara denna, som jag som 11-åring plåtade med min första kamera (för 18 kronor på NUMA).
Bilden togs givetvis från från Katarinahissen.

/LYR

En mycket intressant bild!
Jag passerade här så gott som dagligen 1952 men var då alltför liten för att minnas F4. Men B12 på linje 16 som på bilden minns jag starkt - favoriten! Har dock ett minne från en urspårad 98:a på Liljeholmsplan men det var antagligen en F3.
Det slår mig hur tidigt pelarna till den blivande Centralbron var på plats. Den öppnades ju inte förrän 1959.

/Gunnar

Björn Forslund

Det är väl även pelarna till nya järnvägsbron som syns? Den måste ha blivit klar betydligt tidigare för att den gamla bron skulle rivas och tunnelbanebron komma på plats. Förbindningen öppnades 1957.
F ö var det välkända firman Demonteringar AB som skrotade den gamla järnvägsbron genom att skära den i bitar och sänka ner dessa på en pråm. En skildring med en hel del dramatik finns i "Long Johns" egenutgivna memoarer.