En dag på Jarlaplan....

Startat av Viking, 12 maj 2009, 07:29:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Viking

Så var det dax för en annan dag, nämligen sista dagen med trafik från Jarlaplan i Stockholm.









Hälsar
//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Janne Rickman

Citat från: Viking skrivet 12 maj 2009, 07:29:06 AM
Så var det dax för en annan dag, nämligen sista dagen med trafik från Jarlaplan i Stockholm.


Hälsar
//Viking

När var försvann bussarna därifrån?

/Janne

Ersa

Citat från: Janne Rickman skrivet 12 maj 2009, 08:02:17 AM
När var försvann bussarna därifrån?

Ja, ett mera exakt fotodatum vore intressant. :) Tunnelbanestationen Tekniska Högskolan invigdes iaf den 30 september 1973. Får man gissa på att det var i samband med det?

Artikeln om Jarlaplan på Wikipedia verkar vara helt utraderad. Vet någon varför?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jarlaplan
http://en.wikipedia.org/wiki/Jarlaplan
http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Articles_for_deletion/Jarlaplan

Nico


Nja, vill ha det till att det var mitten på 80-talet eller så som väl gällde för Jarlaplan? Den slitna H22:an på bilderna tycker jag även den antyder 80-tal.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Viking

Hej, jag tar gärna emot ett mer exakt fotodatum också... :-) Någonstans i gömmorna har jag lite anslag och liknande om detta men de har jag inte hittat ännu. Men jag tror att det är någon gång runt 1982 fotona är tagna.

1973 flyttade Norrtäljelinjerna till TeH medans lokallinjerna(Danderyd och Täby)och Vaxholmslinjerna blev kvar vid Jarlaplan/Rådmansgatan.

1978 flyttade Lokallinjerna till Danderyd men Vaxholmsbussarna blev kvar 4-5 år till vid Jarlaplan, innan de också föyttade till TeH.

Hälsar
//Viking

Ps, det är en H20 på bilden.....


Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Nico


Citat från: Viking skrivet 12 maj 2009, 08:30:14 AMPs, det är en H20 på bilden.....

Självklart är det en H20... kom på mig själv så fort jag tryckt på sänd, men hann inte ändra då replikerna ibland kommer in så ruskigt snabbt.  :-X  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Viking

Jo jag skulle precis trycka på sänd när jag såg ditt svar...  Hur som helst har jag hittat en uppgift om att det var 1983 som flytten skedde...

//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Kristofer

( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Ersa

Citat från: Kristofer skrivet 12 maj 2009, 08:37:03 AM
Det beror på att den i sin mest omfattande version bara innehöll en rad text: Jarlaplan, en plats i Stockholm.

Den där artikeln skulle man ha utvecklat om man hade mer kunskap i huvudet.

GLG

Ett tag gick en massa linjer från Sveavägen, nedanför biblioteket.

I början på 1980-talet väl?!

Efter Jarlaplan men före Tekniska Högskolan?!

Viking

Sveavägen upphörde, vad jag vet, i samband med att tunnelbanan öppnade till Mörby och lokalbusslinjerna (Danderyd, Täby, Vallentuna)som gick från Rådmansgatan/Sveavägen flyttade till Danderyds Sjukhus. Det var 1978 (Tunnelbanan öppnade 29 januari, men jag vet inte om bussarna flyttade samma datum eller om det fanns parallelltrafik ett tag)

Hälsar
//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Ulf Broman

Citat från: Viking skrivet 12 maj 2009, 12:32:24 PM
Sveavägen upphörde, vad jag vet, i samband med att tunnelbanan öppnade till Mörby och lokalbusslinjerna (Danderyd, Täby, Vallentuna)som gick från Rådmansgatan/Sveavägen flyttade till Danderyds Sjukhus. Det var 1978 (Tunnelbanan öppnade 29 januari, men jag vet inte om bussarna flyttade samma datum eller om det fanns parallelltrafik ett tag)

Hälsar
//Viking


När började dessa lokalbusslinjer gå från Sveavägen? Jag vet att de fanns där sommaren 1974 när jag började åka buss ut till Danderyd ibland, men de kanske hade gått därifrån i många år innan dess.

Viking

Jag har ingen aning, men förmodar att de flyttades från Jarlaplan någon gång under 60 talet nät trafiken mot Vallentuna mm ökade betydligt och förmodligen blev Jarlaplan för trång då.

Hälsar
//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Ersa

När byggdes husen mitt på torget?

Jimmy

Citat från: Ulf Broman skrivet 12 maj 2009, 19:14:03 PM
När började dessa lokalbusslinjer gå från Sveavägen? Jag vet att de fanns där sommaren 1974 när jag började åka buss ut till Danderyd ibland, men de kanske hade gått därifrån i många år innan dess.

Hej.
Jag har ett ändringsblad till trycksaken "Förortsbussarna norr om Stockholm", daterat 1970-05-31, där det står att linjerna 601, 602, 607, 611, 612, 614, 618, 690 och 691 har förlängts från Jarlaplan till Sveavägen (T-banan).
Jimmy