En pensionerad stadsbuss från Uppsala

Startat av Hans Broman, 06 november 2008, 13:25:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Broman



C 154 (Uppsala Stads Trafik AB), fotograferad april 1969 vid bolagets garage.

Byggd 1949 av Volvo (B513x) med SKV Boxer-kaross som utpräglad stadsbuss för Uppsala Spårvägs AB, som 1954 bytte namn till Uppsala Stads Trafik AB.

Ombyggd till högertrafik augusti 1967 och användes därefter bara på lantliga linjer (23, kanske också 17?). Avställd september 1968, avregistrerad juni 1972. Att döma av bilden var den sista trafikuppgiften på linje 23 mot Jälla, Årsta, Slavsta och Skölsta.

Hans Broman

Citat från: Hans Broman skrivet 06 november 2008, 13:25:38 PM


C 154 (Uppsala Stads Trafik AB), fotograferad april 1969 vid bolagets garage.

Byggd 1949 av Volvo (B513x) med SKV Boxer-kaross som utpräglad stadsbuss för Uppsala Spårvägs AB, som 1954 bytte namn till Uppsala Stads Trafik AB.

Ombyggd till högertrafik augusti 1967 och användes därefter bara på lantliga linjer (23, kanske också 17?). Avställd september 1968, avregistrerad juni 1972. Att döma av bilden var den sista trafikuppgiften på linje 23 mot Jälla, Årsta, Slavsta och Skölsta.

Till vänster på bilden skymtar förresten två City-bussar från SKV. Numret är synligt på C 112, som var av årsmodell 1962 med inregistrerades först 1963. Enligt Svensk Busshistorias registeruppgifter var bussen demonstrationsbuss tillhörig SKV fram till 1967, och då under namnet D 402. Bussen högerombyggdes maj 1967 och bytte ägare och regnummer 1 september 1967, två dagar före dagen H. Den avställdes redan 1968 och avregistrerades 1971.

Janne Rickman

Citat från: Hans Broman skrivet 06 november 2008, 13:39:55 PM
Till vänster på bilden skymtar förresten två City-bussar från SKV. Numret är synligt på C 112, som var av årsmodell 1962 med inregistrerades först 1963. Enligt Svensk Busshistorias registeruppgifter var bussen demonstrationsbuss tillhörig SKV fram till 1967, och då under namnet D 402. Bussen högerombyggdes maj 1967 och bytte ägare och regnummer 1 september 1967, två dagar före dagen H. Den avställdes redan 1968 och avregistrerades 1971.

C112
Avställd 1968-07-31
Avreg: 1971-09-01
Till Skrotcentralen (Uppsala) med skrotningsanmälan 1973-10-16

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Broman skrivet 06 november 2008, 13:39:55 PM
Till vänster på bilden skymtar förresten två City-bussar från SKV. Numret är synligt på C 112, som var av årsmodell 1962 med inregistrerades först 1963. Enligt Svensk Busshistorias registeruppgifter var bussen demonstrationsbuss tillhörig SKV fram till 1967, och då under namnet D 402. Bussen högerombyggdes maj 1967 och bytte ägare och regnummer 1 september 1967, två dagar före dagen H. Den avställdes redan 1968 och avregistrerades 1971.

Ja, jag minns den skrothögen från tiden då jag bodde i Uppsala. Den och C 122 dök helt plötsligt upp i samband med högertrafiken på Uppsalas gator. C 122 hade samma bakgrund.
Dessa bussar var om möjligt ännu sämre än Uppsalas ursprungliga SKV City - även kallade "Kokvagnar" eller "Sandbloms vänthallar". Men att den avställdes redan efter knappt ett år tyder väl på att den var med om en olycka. Har ett svagt minne av att det var en sådan med en SKV City 1968. Någon som har bättre minne.
C 154:s ombyggnad bestod i att en dörr togs upp på högersidan. C 112 (och C 122) fick dock en helombyggnad liksom Uppsalas tidigare SKV City.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2008, 17:20:20 PM
Ja, jag minns den skrothögen från tiden då jag bodde i Uppsala. Den och C 122 dök helt plötsligt upp i samband med högertrafiken på Uppsalas gator. C 122 hade samma bakgrund.
Dessa bussar var om möjligt ännu sämre än Uppsalas ursprungliga SKV City - även kallade "Kokvagnar" eller "Sandbloms vänthallar". Men att den avställdes redan efter knappt ett år tyder väl på att den var med om en olycka. Har ett svagt minne av att det var en sådan med en SKV City 1968. Någon som har bättre minne.
C 154:s ombyggnad bestod i att en dörr togs upp på högersidan. C 112 (och C 122) fick dock en helombyggnad liksom Uppsalas tidigare SKV City.

Det gick under namnet Sandbloms Kokande Vänthall och då blir de ju SKV.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 06 november 2008, 17:47:59 PM
Det gick under namnet Sandbloms Kokande Vänthall och då blir de ju SKV.

/Janne


Kärt barn har många namn. Det gäller även hatat barn tydligen.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Mattsson