Kal, Osborn, en go gubbe och 29:an

Startat av Mr G, 01 november 2008, 22:51:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



32:an skulle jag bergis åka med från Eketrägatan vid bildtillfället, jag vill minnas att den linjen gick till Klippan vid den här tiden. Det var alltid en höjdare att åka över Älvsborgsbron och skåda ut över den stora hamnen under mina Göteborgsbesök.

29:an ser det ut som om Kal och Osborn tänker åka med. En go gubbe väntar också på att kliva på. Vart de kan tänkas vilja åka vet jag inte. Jag minns inte vart 29:an gick.

Men varför kliver de inte på, undrar säkert vän av ordning. Kanske väntar de på en annan linje som går från samma hållplats? Går inte att se från den här vinkeln om det går andra linjer där. Hållplatstavlan är effektivt skymd av vägskylten "Fordonstrafik förbjuden". Felplacerad ur många synvinklar skulle jag vilja påstå.
吉先生

Wetjo

Går inte Folkungagatan upp från denna Terminal mot Ullevi???  :-\
Mina morföräldrar bodde på nian, med en fransk balkong.
Lutade man sig ut såg man ena halvan av den bortre planhalvan på nya Ullevi... :o

Hagri

Trevlig bild. Väcker minnen till liv.
Vad är det för karros på Volvobussarna?
Ett lysande sätt att placera "fordonstrafik förbjuden" så att den skymmer de skyltar det som är viktigast för resenärerna.
Papperskorgarna av denna modell kommer jag ihåg att polisen varnade för i början på sjutiotalet. De var ett perfekt verktyg för att slå sönder glasdörrar och skyltfönster vid inbrott och även lämpliga vid annan skadegörelse.

Johnny

29an gick väl ut till Volvo Torslanda om jag inte minns fel.

Skyltarna skymmer inte så mycket som man kan tro. de allra flesta resande kom från spårvagnshållplatsen och närmade sig då bussarna snett bakifrån. Trappan till spårvagnen går framför den första Scanian på bilden. Eller så kom de från Pressbyråkiosken. Linjeskyltarna syntes mycket väl i båda fallen.

Karosserna är från en norsk tillverkare, vars namn jag inte kommer ihåg just nu.

Anders Forsberg

OJ !!!

Jo mycket riktigt linje 32 gick mellan Eketrägatan och Klippan (Majorna) via Älvsborgsbron och Kungssten. En kort linje med en körtid på ca 10-13 minuter från ände till ände. De sista åren var det två bussar som upprätthöll en tur var 20:e minut. Den 6 juli 1981 slogs linjerna 32 och 92 ihop till en ny linje 92 Eketrägatan - Klippan - Kungssten - Frölunda Torg - Näset, en riktig slingeväxt.

Linje 29 gick Eketrägatan - Volvo Torslanda.

Åren 1964-66 levererades 53 bussar typ B42 nr 21-73 med chassi av Volvo typ B75506. Nr 21-40 hade karosser från Vestfold Bil- och Karosseri AS i HGorten (VBK) medan de övriga 33 kom från Hägglund & Söner. Buss nr 58 är bevarad av Spårvägssällskapet Ringlinien och har blivit renoverad till sitt ursprungsutseende och kunde ses idag kring vagnahallen Gårda på rundtur.

B42 fanns med till 1978.

Som alltid Mr G en mycket trevlig bild med mycket smått och gott att kika på.

Anders F


Anders Forsberg

Horten ska det vara intet annat...

snabba fingrar  :P

A

Mr G

Jag tycker inte skylten "Förbud mot trafik med fordon" kan placeras där över huvud taget. Bevisligen pågår det fordonstrafik bakom skylten, även om man kört in från andra hållet. Vad jag förstår bryter GS mot lagen här. Skyltningen är verkligen udda, jag antar att rätt skylt borde ha varit "Förbud mot infart med fordon".


Förbud mot trafik med fordon


Förbud mot infart med fordon








吉先生

Jonas Gustafsson

Citat från: Wetjo skrivet 02 november 2008, 09:21:03 AM
Går inte Folkungagatan upp från denna Terminal mot Ullevi???  :-\
Mina morföräldrar bodde på nian, med en fransk balkong.
Lutade man sig ut såg man ena halvan av den bortre planhalvan på nya Ullevi... :o

Nej nu är du ute och cyklar ;D. Eketrägatan ligger på Hisingen!

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.