H28

Startat av Mr G, 31 oktober 2008, 09:23:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



H28:orna behölls efter dagen H, men byggdes inte om till högertrafik. Några trafikvagnar var de förstås inte, fast de sattes ändå i provtrafik på linje 182 bl a tror jag. Finns iallafall bilder med en stor 182-skylt monterad i fronten. Har för mig att jag sett en bild med annat linjenummer också. 36? Nä jag minns inte.
吉先生

Hagri

Om de inte byggdes om för högertrafik och ändå gick på linjer hur löste man hållplatserna då?

Björn Forslund

De gick som sightseeingbussar med på/avstigning endast på vissa platser, Norrmalmstorg och kanske någon annan plats. Tanken var först att bygga om dem till högertrafik, men de var aldrig anpassade för detta från början, så det skulle blivit för dyrt och det blev skroten på Högdalen istället.

Carl W

Citat från: Hagri skrivet 31 oktober 2008, 09:31:20 AM
Om de inte byggdes om för högertrafik och ändå gick på linjer hur löste man hållplatserna då?

Man backade.  ::)

Mattias

En fråga gällande dessa Büssing, på bilden ser man luckor på vid gavel på den vänstra bussen, då min fråga: hade dessa mittmonterad motor? Och vad var det för motor i dessa? Trevlig bild för övrigt :)

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Peter Rost

Dessa var utrustade med mittmotor, samt manuell växellåda.

/Peter

Mr G

Jag var väl lite otydlig i mitt första inlägg om H28:or i linjetrafik. Detta var något som endast förekom när de var nylevereade (1963 eller 64 tror jag). Har jag förstått det rätt sattes de i trafik på 182:an, men hur länge den trafiken pågick vet jag inte. Kanske var det bara några dagar eller veckor, kanske inte ens så lång tid. Jag vet faktiskt inte.

Sen användes bussarna för trafik på SS sightseeinglinje och även för beställning. De blev kvar efter dagen H, men jag är tveksam till om de användes alls i högertrafik. Absolut inte i linjetrafik iallafall. Och sightseeinglinjen tror jag inte fanns kvar heller då.
吉先生

Peter Rost

Dessa tre trafikerade 182:an på "prov" Hökarängen-Sköndal, mellan den 26/11- 8/12 1963, och var under försöket tillfälligt placerade i Hammarbyhallen. Tanken var att dessa skulle byggas om till högerutförande efter beslut av SL:s styrelse, trots att ombyggnaden skulle bli kostsam, men planerna rann ut i sanden. H28:an användes dock något även efter "dagen H", trots vänsterutförandet, men skrotades i augusti 1970.

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 31 oktober 2008, 09:23:15 AM
H28:orna behölls efter dagen H, men byggdes inte om till högertrafik. Några trafikvagnar var de förstås inte, fast de sattes ändå i provtrafik på linje 182 bl a tror jag. Finns iallafall bilder med en stor 182-skylt monterad i fronten. Har för mig att jag sett en bild med annat linjenummer också. 36? Nä jag minns inte.

Enligt Leif Stolt och hans dubbeldäckare-bok gick H28 på prov på linje 62. Dock var det först tänkt att de skulle gå på linje 36 och i boken finns en bild med en H28 skyltad med 36. Kanske det är den bilden du sett?
Linje 62 var också den första linjen som trafikerades med dubbeldäckare litt H31, alltså de 20 första som SS köpte för ytterligare prov men nu i stadstrafik. På söndagar gick dessa dock även på linje 69 till Blockhusudden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)