På begäran - Ja det kan ingen tro, nåt sånt om Örebro

Startat av Mr G, 26 oktober 2008, 18:50:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Örebro-CF enligt önskemål från Anders Forsberg. Dock inte på linje 6. Du får en sång som plåster på såren istället.

Örebro - Där var du jävligt go'
Örebro - Där isades mitt blo'
Ja, jag hade tur
Jag blev din tjur
Och du, du blev min ko
Ja det kan ingen tro, nåt sånt om Örebro
Örebro - det var mitt Waterloo
Örebro - där isades mitt blo'
Ja, det var en pingst
Jag blev din hingst
Och du, du blev mitt sto
Och du var jävligt go'
En kväll i Örebro
吉先生

bilomnibussen

Hehe! Vem är författaren till detta opus och hur blev det sen? Ja, bussen tillhör den serie CF:are som levererades 1961. Registreringsnumret är också inventarienummer och bussen hade ett annat T-nummer från början. Det byttes nummer vid anskaffandet av 27 nya CR 76:or 1967 så CF:arna hamnade först i 800-serien. Den konstiga skyltningen torde bero på att man avskaffade destinationsskyltningen under en längre period, något som funnits tidigare. Röda Kvarn är numera teater, Nya Teatern, ligger inne på gården. Från biotiden minns jag en gång när vi gick in i porten och under gången under brädtak som ledde fram till bioentren. Framför oss gick ett uppsnofsat yngre par. Plötsligt halkade mannen på en frusen pöl och gjorde en saltomortal. Reste sig och sa: "j***ar i havet va halt de va". Gatuhuset där skylten sitter är rivet och ersatt med ett nybygge sedan några år. Grannhuset hitom detta tillhör ett gammalt byggnadskomplex där jag bor i huset mot nästa parallellgata.
Mvh
Jan G

robbes

den som skrivit den text strofen är galenskaparna o after shave det var en låt i macken om jag ej missminner mig där den texten var med

Mr G

Låten heter Raggarkungen och kommer mycket riktigt  från Galenskaparnas och After Shaves Macken. Egentligen är det flera låtar, men de spelas ihop typ ett potpurri, och handlingen fortsätter genom de olika låtdelarna. Historien börjar i Södertälje och bl a via Örebro slutar den i baksätet någonstans. Texten är oslagbar tycker jag själv.


Raggarkungen
Från: Macken.

Musik:
Rock around the clock: M. Freedman / DeKnight
Heartbreak Hotel: MB Axton/Durden/E Presley.
Teddybear: C Mann/B Love.
Only You: B Ram/A Rand.
Blue suede shoes: C Perkins.



--------------------------------------------------------------------------------

Rock around the clock:
Bilar, oljetryck, hålligång, rock.
Tusen raggare jagar i flock.
Jag är född i en seriekrock,
i en rondell, en kväll, med öppna spjäll.
Så, jag har alltihop i mitt blod.
Bilar, brudar, Johnny B Good.
Oh, bilen är mitt andra hem,
och I'm the kung. Oh, yes I am.
För jag är raggar, raggar, raggarkungen här i stan.

Tal:
Ja, jag säger bara en sak: Man snackar aldrig om en raggares ålder. Man snackar om hur många mil man har gått. Och själv har jag gått cirka 20 000 de senaste tre åren, men det är klart, då har man ju genomgått en hel del underredes-behandlingar också!


Ja, jag har alltihop in my soul.
Bilar, brudar, Kung Creol.
Oh bilen är mitt andra hem,
och I'm the kung. Oh, yes I am.
För jag är raggar, raggar, raggarkungen här i stan.

Heartbreak Hotel:
Den första gång jag såg dig,
det var visst en sommarkväll.
Jag såg din bil, du gled omkring vid
Bristol Hotel.

Ja du var så sexig baby.
Ja du var så sexig baby.
Ja du var så sexig men jag var cool.

Oh, du kom fram och fråga:
"Har du en cigarett?"
"Nej, nej, men ett tändstift har jag",
sa jag, "Det största du har sett!"

Ja du var så sexig baby.
Ja du var så sexig baby.
Ja du var så sexig men jag var cool.

Teddybear:
Sen stack vi iväg, långt, lång bort från stan.
Och du börja bli nervös, för du var ju inte van,
att åka i, en raggarbil.
Först körde vi till Trosa,
Flen körde vi förbi.
Sen körde vi till Hallsberg och där kollade jag din anatomi.

Sånt gör man i, en raggarbil.
Ja man hinner med en del på bara några mil.
Det gör man i, en raggarbil.

Only you
Oh, Örebro. Där var du jävligt god.
Oh, Örebro. Där isades mitt blod.
Ja, jag hade tur, jag blev din tjur.
Och du, du blev min ko.
Ja det kan ingen tro nåt sånt om Örebro.

Ah, ah, ah, ah.
Öh, Örebro. Det var mitt Waterloo.
Oh, Örebro. Där isades mitt blod.
Ja, det var en pingst, jag blev din hingst.
Och du, du blev mitt sto.
Och du var jävligt go, en kväll i Örebro.

Blue suede shoes
En del bor i villa, en del i palats.
En del i tält på en kampingplats.
Men vi bor alla i baksätet (bak, bak, baksätet)
Ja där har vi vårt hem, där bor vi i baksätet.

När vi har en fest då blir det bråk.
För vi har inte någon egen kåk.
Alla har fest där hemma förstås,
men vi får inte ha fest hos oss.
För vi bor alla i baksätet (bak, bak, baksätet)
Ja där har vi vårt hem, där bor vi i baksätet.

Tal:
Ja det är taskigt med oss raggare, va, ibland så händer det att snuten kommer och låser in en av gubbarna i framsätet, men vi säger som vi alltid har sagt att: Förlorar vi en i framsätet, så gör vi en ny i baksätet!

(Bak, bak, baksätet) Jaa!
(Bak, bak, baksätet) Jaa!
(Bak, bak, baksätet) Jaa!
(Bak, bak, baksätet) Jaa!
Ja, det vi förlorar där fram, det gör vi i baksätet!
(Bak, bak, baksätet) Yeah!
吉先生

bilomnibussen

Rasande roligt! För att något anknyta till ämnet som nog ligger ett stycke från bussarna - ehuru där också har hänt saker i baksätet - har här i Örebro under lång tid funnits en man som skrev texten till "Raggen går" en låt i en film som jag tror hette Raggare.
Mvh
Jan G

Anders Forsberg

Man bugar och tackar!

Det var ju som så att den lille (dåtid) parveln som var på besök från Eskilstuna i Örebro och som sökt sig till sexans ändhållplats i Tybble både där och även på andra CF-bussar just lagt märke till att man då skyltade linjenummer och i destinationen hade namnet exepelvis Linje 1, Linje 2 o s v. Detta tyckte en ung man i tio årsåldern då såg lite udda ut. Tydligen så togs det bort och bussarna skyltades som på Din bild Mr G.

Tusen år senare, några år senare så var jag med på öppethus hos Lokaltrafiken i Örebro. Då stod några CF avställda. Men här ser vi en destlista.



Jag gillade Örebros ljusblåa färger.

Anders


Anders Forsberg

Öh hittade bilderna på de nämnda avställda CF bussarna på garagegården i Örebro. De tycks alla ha linjenummer i mitten.

Glömde trevlig låt, mycket galenskap...he he  ;D




Ersa

Citat från: Anders Forsberg skrivet 27 oktober 2008, 14:34:34 PM
Det var ju som så att den lille (dåtid) parveln som var på besök från Eskilstuna i Örebro och som sökt sig till sexans ändhållplats i Tybble både där och även på andra CF-bussar just lagt märke till att man då skyltade linjenummer och i destinationen hade namnet exepelvis Linje 1, Linje 2 o s v. Detta tyckte en ung man i tio årsåldern då såg lite udda ut.

Den skyltningen skulle vara kul att se på bild.

Fredrik Mattsson

Citat från: Mr G skrivet 27 oktober 2008, 11:55:18 AM
Låten heter Raggarkungen och kommer mycket riktigt  från Galenskaparnas och After Shaves Macken. Egentligen är det flera låtar, men de spelas ihop typ ett potpurri, och handlingen fortsätter genom de olika låtdelarna. Historien börjar i Södertälje och bl a via Örebro slutar den i baksätet någonstans. Texten är oslagbar tycker jag själv.

hittade den på Youtube

http://www.youtube.com/watch?v=vZJy4gXmFYk

bilomnibussen

Garageanläggningen är från 1952. Nu sjunger den på sista versen. Om något år ska det bli en ny depå på Norr där vi får nya gasbussar men också dieselbussar på samma ställe, de måste tydligen vara placerade ett stycke ifrån varandra. Nuvarande utrymme är för litet och kommunen vill ha bort alla industrier och verkstäder från hela området till förmån för bostäder. Ännu kan man känna lukten av gammaldags diesel som man håller på att suga upp ur ett stort hål i marken där en gammal läckande tank varit nedgrävd.
Mvh Jan G

Camilla


Ola Almquist

Undrar om det var med avsikt G&AS valde Bristol Hotell i Södertälje som utgångspunkt. Detta hotell drevs tydligen av en källarmästare Roy Hellström i början av 1960-talet...

Egentligen är det garageområdet i Örebro som jag undrar över. Är det gasverket som skymtar i bakgrunden? Finns det något kvar av detta idag? Apropå gasdrivna bussar alltså. ::)

M.v.h.
Ola

Anders Forsberg

Har en till bild från Garaget i Örebro där Gastanken eller gas..öh.. va kallas det för egentligen  :P? syns. Bilden är tagen vid något tillfälle när jag passerade förbi och tog några bilder genom staketet. Men det står lite avställda Scania CF i bakgrunden.

Anders


Bengt Jönsson

Det är en gasklocka!  ;D
När den fylls med gas kan den eller snarare "locket" expandera uppåt och "locket" hålls i styr av ledskenorna som även de syns på bilden  8)

/B

Anders Forsberg

Jaaavist klocka är det ju ......i bland letar amn efter ett ord just när man sitter och skriver.

Tack

Anders