Lite ML-nostalgiska frågor

Startat av Svemicke, 25 oktober 2008, 04:03:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Jag och PSw härifrån Bussnack satt och diskuterade det gamla linjenätet i Malmö. Det som var innan ML lade om linjerna till 10-21 1989. Vissa minns jag ersattes rakt av, men de flesta ändrades. Någon som har tid och lust att redogöra hur linjenätet såg ut innan 1989. Linje 30 minns jag gick som efterföljande 18 mellan Segevång och Toftängen. Minns även att linje 34 slog knut på sig själv och blev väl ersatt av linje 11 som, innan linjeändringen till Kroksbäck, väl gick till Hyllie? Fast 11 måste ha varit en sammanslagning av 37 och 34, för den gick till Rosengård i andra ändan?

40-linjerna tillkom väl i ett senare skede? 40 gick ju ända ut till Arlöv, 41 blev väl linje 12 sedan och 42 och 43 blev väl Oxie-linjer? Vilken linje ersatte spårvagnslinje 4, sedermera linje 10?

Jag hade en tidtabell från ML:s 100-årsjubileum, men den försvann dessvärre då jag flyttade hemifrån.

Jag hade ett vykort från 1987 där jubileumsbussen stod vid korsningen Fersens väg och Regementsgatan skyltad 34. Gick den rakt fram till Rönneholmsvägen och slog på 11:ans väg mot Bellevue (Bällvi) eller följde den 12:ans väg över Regementsgatan-Mariedalsvägen till Lorensborgsgatan?

Jag hade även ett vykort från Stortorget där en Aabenraa-Scania i 400-serien stod som linje 33 med en gammal CR 76/110/111 i bakgrunden. Någon från Spårvägssällskapets musdeiförening som kommer ihåg/känner till dessa vykort för de försvann också då jag flyttade hemifrån.

Sedan har jag för mig att jag köpte ett vykort föreställande en Volvo på Lilla Torg i samband med att jag köpte boken Linje 100. Kan ett sådant vykort också ha existerat?

Var vagn 103 jubileumsbussen eller är det en slump att det är just den bussen museiföreningen tagit tillvara på? Om ni inte kommer ihåg jubileumsbussen eller inte vet vilken jag syftar på, så var den vit med ML:s tre färger i en bård under sidorutorna samt med stor stil skriven 100 År på sidan. Hade även ett klistermärke med samma layout.

Allt jag samlat på mig som liten från ML försvann vid min flytt då jag lämnade föräldrahemmet och flyttade till egen lägenhet. Något jag idag ångrar för jag hade en hel del saker som jag fick av min far då han var anställd vid Malmö Brandkår och på så sätt hade kontakt med lokaltrafiken då brandkåren krävde att ambulansförarna på den tiden skulle ha busskörkort och ML bistod med utbildningen. Jag tror att jag har kvar instruktionsboken som han fick för en Scania CR 112 för han övningskörde med vagn 500.

Finns ovan nämnda prylar fortfarande att få tag på? Man kanske rentav skulle bli medlem i Malmös Spårvägsförening? Är vem som helst välkommen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Anders Forsberg

Hej !

Jag scannade linjeförteckningen för ML:s linjenät 1982-83. Tog även omslaget på Vinterturlistan 1979 vilken hade linjekarta som omslag.

Kanske rätar ut några frågetecken !

Tar även några bilder, jag har nog visat dem förr men kan väl platsa här och nu.

Anders Forsberg




















Staffan Sävenfjord

Vill man fördjupa sig om linjenätet i Malmö fram till 1970-talets början rekommenderas Börje Carlén "Spårvägen i Malmö". Sin titel till trots handlar den också mycket om bussar. Boken kom ut 1972 och är slut på förlaget (Stenvalls förlag) sedan länge men den finns att få tag i antikvariskt. En googling på Börje Carlén +Spårvägen i Malmö ger en del förhoppningsvis användbara träffar.
Utvecklingen från 1972 fram till 1977 finns i ett supplement till boken som kom ut just 1977. Det är naturligtvis ett plus om man kan få med även detta om man köper boken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Anders Forsberg skrivet 25 oktober 2008, 10:46:23 AM
Hej !

Jag scannade linjeförteckningen för ML:s linjenät 1982-83. Tog även omslaget på Vinterturlistan 1979 vilken hade linjekarta som omslag.

Kanske rätar ut några frågetecken !

Tar även några bilder, jag har nog visat dem förr men kan väl platsa här och nu.

Anders Forsberg



Jättetrevligt Anders! Uppskattas verkligen. Något jag upptäckte då jag bara snabbt skummade igenom linjeförteckningen var att det fanns två hållplatsförändringar längs S. Förstadsgatan. Smedjegatan och Bergsgatan. Kan det vara nuvarande Smedjegatan som då hette Bergsgatan? Upptäckte även att Södervärn inte omnämns utan istället står det Spårvägsgatan. Ser ut som att linje 43 sedermera blev linje 16.

Citat från: Anders Forsberg skrivet 25 oktober 2008, 10:46:23 AM
Var någonstans är detta?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Anders Forsberg

Ja Du det kan man undra......... ;D

Nej det är slingan i Limhamn, Stranden där spårvagnarna på fyran även vände.

Fick Du ut något av det jag la ut...

Anders

Svemicke

Citat från: Anders Forsberg skrivet 25 oktober 2008, 13:41:37 PM
Ja Du det kan man undra......... ;D

Nej det är slingan i Limhamn, Stranden där spårvagnarna på fyran även vände.

Fick Du ut något av det jag la ut...

Anders
Jag fick ut en hel del. Tack så mycket!

Stranden i Limhamn? Där finns väl ingen slinga idag. Idag går alla bussar på dåvarande linje 4:s motsvarighet till Bunkeflo och Klagshamn. Antar att bussen gick på linje 41B.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Anders Forsberg

Jo det stämmer flertalet av 41:ans turer vände här vid Stranden i Limhamn.

För några månader sedan lade jag ut en tidtabell för 41:an här. Vi tar den igen.

Anders










Svemicke

Enormt trevlig nostalgifrossa! Någon som förstod texten längst ner i den gula tidtabellen?

"Resande skall tillåtas stiga på vid hpl i vändpl. bl. a. på grund av det där befintliga regnskyddet."

Jag hängde inte med där riktigt, men antar att det fanns ett regnskydd där så folk kunde "skula". Annars var det väl inte vanligt, vill jag minnas, att folk inte fick gå på bussen i vändslingorna för det var förarens chans till att vara ensam. Vill minnas att det fanns en hållplats en bit bort från vid alla ML:s vändslingor.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Kollektivtrafikentusiast

Citat från: Svemicke skrivet 25 oktober 2008, 16:10:57 PM
Enormt trevlig nostalgifrossa! Någon som förstod texten längst ner i den gula tidtabellen?

"Resande skall tillåtas stiga på vid hpl i vändpl. bl. a. på grund av det där befintliga regnskyddet."

Det är med stor sannolikhet förarens körschema, där h*n uppmanas låta passagerare stiga på i vändslingan eftersom hållplats Sibbarp mot Centrum saknar regnskydd. Jämför t ex dagens hpl Stenkällan där bussarna på linje 5 som kommer från Kvarnby angör ett hållplatsläge som saknar regnskydd och resenärerna således enbart erbjuds detta om de reser med en buss som utgår ifrån Stenkällan (det hållplatsläget har regnskydd).

För övrigt en rolig nostalgitripp!

Svemicke

Citat från: Kollektivtrafikentusiast skrivet 28 oktober 2008, 23:05:23 PM
Det är med stor sannolikhet förarens körschema, där h*n uppmanas låta passagerare stiga på i vändslingan eftersom hållplats Sibbarp mot Centrum saknar regnskydd. Jämför t ex dagens hpl Stenkällan där bussarna på linje 5 som kommer från Kvarnby angör ett hållplatsläge som saknar regnskydd och resenärerna således enbart erbjuds detta om de reser med en buss som utgår ifrån Stenkällan (det hållplatsläget har regnskydd).

För övrigt en rolig nostalgitripp!
A-ha! Då klarnade det. Vilket årär körschemat från?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Anders Forsberg

Jag hade tänkt att vara smått pedagogisk och visa en bild från Sibbarp med hållplatsskydd. Men riktigt så bra var det inte. Jo från Sibbarp har jag en bild som Ni ser, den är tagen 1978 men var väntkuren fanns vet jag inte. På bilden syns den inte. Tågtidtabellen eller körschemat för 41 tåg 6 är från 1976.

Men här kommer bilden med eller utan kur.

Anders