Metropolen igen (artikel i Ny teknik)

Startat av Jeppe Hagelbäck, 22 oktober 2008, 08:50:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ingwar Åfeldt

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 22 oktober 2008, 08:50:57 AM
http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kaianders/article433197.ece

Uppgifterna om Capitol var inte helt korrekta i Ny Tekniks artikel. De skriver bl a att Capitolen var en dm smalare än Metropolen, skillnaden var dock endast en cm. Vidare påstår man att max antal passagerare var 66, korrekt antal var 72. Capitol med fast konduktör tog max 69 (70 om bussen kördes utan konduktör).

M v h
Ingwar

Mr G

Inget ovanligt med små sakfel i en sån artikel. Ett annat är att Metropol tog nästan 100 passagerare (fast ingen kan förstås säga emot att 80 är nästan 100). Men i jämförelse med H21 Capitol som tog 72 är skillnaden marginell. Och att Capitolerna var 2 meter kortare. Jag minns inte det exakta måttet, men nog var de längre än 10 meter i alla fall.

Kul artikel ändå, ingen skugga ska falla över den för dessa små tillkortakommanden.
吉先生

HJP

#3
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 22 oktober 2008, 09:08:55 AM
Uppgifterna om Capitol var inte helt korrekta i Ny Tekniks artikel. De skriver bl a att Capitolen var en dm smalare än Metropolen, skillnaden var dock endast en cm. Vidare påstår man att max antal passagerare var 66, korrekt antal var 72. Capitol med fast konduktör tog max 69 (70 om bussen kördes utan konduktör).

M v h
Ingwar
****
Enligt SS:s vagnförteckning, hade bussarna föjande data:

H19 Metropol.

Bredd, största utvändig.........2,45 m.
             korgbredd, utvändig....2,40 m.

Antal passagerare......................80.
    sittplatser......................................48.
    ståplatser......................................32.

H21 Capitol.

Bredd, största utvändig..........2,44 m.
                   korgbredd, utvändig.....2.40 m.

Antal passagerare.......................72.
    sittplatser.......................................36.
    ståplatser.......................................36.

H23 smal Capitol.

Bredd, största, utvändig.........2,36 m.
                   korgbredd, utvändig.....2,32 m.

Antal passagerare........................66.
    sittplatser........................................34.
    ståplatser........................................32.


H23 är den smala variant av Capitol, som kom till efter den svåra bussolyckan på dåvarande smala, Essingebron.

En fråga som inställer sig, är vad det kan vara för skillnad på största utvändig bredd och utvändig korgbredd. Jag ser ingen annan förklaring, än den del av stötfångarnas ändar, som böjer av mot långsidorna.

HJP

HJP

Citat från: Mr G skrivet 22 oktober 2008, 10:06:20 AM
Inget ovanligt med små sakfel i en sån artikel. Ett annat är att Metropol tog nästan 100 passagerare (fast ingen kan förstås säga emot att 80 är nästan 100). Men i jämförelse med H21 Capitol som tog 72 är skillnaden marginell. Och att Capitolerna var 2 meter kortare. Jag minns inte det exakta måttet, men nog var de längre än 10 meter i alla fall.

Kul artikel ändå, ingen skugga ska falla över den för dessa små tillkortakommanden.
****
H19, Metropol, är 12,10 meter lång, enligt SS vagnförteckning - Största länd, över stötfångare.
H21, Capitol, är 10,69 m lång.
H23, smal Capitol, är 10,49 m lång.

HJP

Mr G

OK då - Jämför man med H23 blir det ju nästan rätt

1,61 m längre och 9 cm bredare.

Hur som helst tyckte man att Metropolen var en riktig bjässe. Men jämför man med dagens bussar känns det som att den krympt ihop på något sätt.
吉先生

Peter Öden

Hej !

Varför har man inte satt på den rätta typen av reg.skylt på den i bak ??
Den ska vara fyrkantig med rundade hörn, inte av den typen som tycks sitta på den nu !

Mvh Peter Ö

HJP

Citat från: Peter Öden skrivet 22 oktober 2008, 19:12:44 PM
Hej !

Varför har man inte satt på den rätta typen av reg.skylt på den i bak ??
Den ska vara fyrkantig med rundade hörn, inte av den typen som tycks sitta på den nu !

Mvh Peter Ö
****
Förlåt en yngling, men reg-skylten är fyrkantig, liksom alla reg-skyltar.
Men Jösses! Här har några duktiga entusiaster lag ner ett otroooligt arbete på att renovera Metropolen, och hittar man inte fel typsnitt på i dest-rullen, så hittar man en "icke fyrkantig" reg-skylt.  PETITESSER!

Själv vill jag framföra min åsikt, att ni som ställt denna buss iordning, har utfört ett enastående fint arbete. Tack för det!

HJP

yngrot

Ja visst är det trevligt att det finns några gammla bussar kvar tyvärr är det ju många som är borta som hade vart roliga att ha kvar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Rost

Lite trist att det inte gick att bevara en dubbeldäckad Büssing H31 eller H33.

/Peter

john

Ja det är mycket trist att det inte blev någon Bussing kvar. H33 4299 stod länge kvar i söderhallen med en lapp i vindrutan. Tag inga delar vagnen skall bevaras. Men tyvär så blev det inte så. 4299 som var utrustad med guidemickrofon och ricktig färdskrivare för att klara abonemang.

John.

Björn Forslund

Det var väl den H33 som SvOf hade tänkt bevara. Men det satte dåvarande SL-chef Bäckström stopp för. "Det ska inte stå några gamla dubbeldäckare o skräpa i omgivningarna" hette det.

HJP

Citat från: john skrivet 23 oktober 2008, 21:54:06 PM
Ja det är mycket trist att det inte blev någon Bussing kvar. H33 4299 stod länge kvar i söderhallen med en lapp i vindrutan. Tag inga delar vagnen skall bevaras. Men tyvär så blev det inte så. 4299 som var utrustad med guidemickrofon och ricktig färdskrivare för att klara abonemang.

John.
****
H31 har ju sitt historiska värde, liksom H35, men H33 var i mitt tycke, den klart häftigaste dubbeldäckaren. Snygg, och bra att köra. Synd att ingen finns kvar.

HJP

Björn Forslund

Kan bara hålla med. H33 var nog en av de snyggaste dubbeldäckare som någonsin byggts.  Bortsett då från en klassisk gammal London RT eller RM.

JDS

Citat från: HJP skrivet 22 oktober 2008, 10:11:51 AM
H23 är den smala variant av Capitol, som kom till efter den svåra bussolyckan på dåvarande smala, Essingebron.

Olyckan inträffade 1948 med en trådbuss. Den smala capitolen får väl snarare beskrivas som trådbussarnas ersättare många år senare.