Linje 146 Malmö - Trelleborg

Startat av Steff, 08 oktober 2008, 10:56:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Jag minns när de visades på en mässa och då var de inte helt färdiga det låg massa skruvar och annat löst lite här och där. Ingången var lite trång då det fanns fällstolar viid framdörren... måste tatt rätt lång tid att lasta dem..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon Bertilsson

Citat från: yngrot skrivet 08 oktober 2008, 16:38:26 PMMåste tatt rätt lång tid att lasta dem..

Samtidigt så var ju resandet rätt enkelriktat. På väg ut från Malmö steg folk på vid hållplatserna, och på väg in i Trelleborg steg folk av. Också vice versa.

Erol

Har åkt med de ett par gånger och jag tyckte det gick fort vid hållplatserna åt båda hållen.

Lasse i Bdn

Har dessa gått efter Norrlandskusten ?


Staffan Sävenfjord

#19
Citat från: Lasse i Bdn skrivet 08 oktober 2008, 17:26:33 PM
Har dessa gått efter Norrlandskusten ?



Nej, det tror jag inte. Så vitt jag vet har de bara gått i linjetrafik mellan Malmö och Trelleborg med reservation för något enstaka inhopp på annan linje med anknytning till dessa orter. Men det har använts andra Megaliner utmed Norrlandskusten.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael Lövgren

Det var ju något snille på skånetrafiken som hade tänkt sig att det skulle byggas speciella busshållplatser för dessa bussarna.
det skulle då vara ingångar på båda planen samtidigt, med typ luftslussar som det finns på flygplatser....
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Möllers

Jag sog en föra året i Landskrona.
fd Swebus 3485.



Simon Bertilsson

#22
Citat från: Cityliner skrivet 08 oktober 2008, 21:16:06 PM
Det var ju något snille på skånetrafiken som hade tänkt sig att det skulle byggas speciella busshållplatser för dessa bussarna.
det skulle då vara ingångar på båda planen samtidigt, med typ luftslussar som det finns på flygplatser....


Ja, det låter ju billigt och bra. Långsiktigt också! Det finns ju inte alls någonting som kallas för tåg, och inte heller en järnväg som bara används för ett tiotal godståg om dagen.  ;)
Varit för mycket i Curitiba i Brasilien?  ;D

eomer

Bussarna var från början ämnade att gå på linje 219/220 Landskrona-Helsingborg-Höganäs, men det visade sig att de var för höga för att angöra Knutpunkten i Helsingborg, därför fick det bli linje 146 istället.
//Eomer

Svemicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 08 oktober 2008, 14:30:07 PM
Fräckt!
Var Slussplan en vanlig ändhållplats då? Idag stannar de ju vid centralstationen, på andra sidan kanalen.
Slussplan är inte längre bussknutpunkt, men 130 och 131 gick till Slussplan och inte Södervärn. På natten fortsatte 130 till Centralen. När lades Slussplan ner? 1999?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Walter

Idag är slussplan rivet och byggnation av ett nytt hus pågår på platsen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: eomer skrivet 08 oktober 2008, 23:37:25 PM
Bussarna var från början ämnade att gå på linje 219/220 Landskrona-Helsingborg-Höganäs, men det visade sig att de var för höga för att angöra Knutpunkten i Helsingborg, därför fick det bli linje 146 istället.
//Eomer

Intressant uppgift. Tydligen kom man dock rätt tidigt på att de inte skulle passa för Landskrona-Höganäs eftersom jag inte kan minnas annat än att det redan vid leveransen stod klart att de skulle användas Malmö-Trelleborg. Om jag inte minns alldeles fel så premiärvisades den första vid SLTF:s kongress i Kalmar hösten 1993.
Var det Swebus eller Ödåkra Buss (dagens Arriva) som körde linje 219/220 år 1994?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

blubb

Citat från: Svemicke skrivet 09 oktober 2008, 03:12:07 AM
Slussplan är inte längre bussknutpunkt, men 130 och 131 gick till Slussplan och inte Södervärn. På natten fortsatte 130 till Centralen. När lades Slussplan ner? 1999?

Efter att Södervärn blev ombygg, så 98 eller 99. Sista linjerna att lämna Slussplan var 130 och 142 om jag minns rätt

Göransson

Emligt rykten jag hört så var dessa bastarder först var tänkta att gå mellan Höganäs-Helsingborg men någon kom på ett par viadukter som dessa bussar inte klarade. Vill minnas att de dessutom sträckte sig över 4.0 meter i höjd.
De hade väl 3 stycken där elaka tungor sa att 2 stod jämnt på verkstad....så skiftade de alteftersom..
Dessutom var de inga roliga bussar på E6an där det blåser sidovind 364 dagar om året och resterande tiden stormar det..
Bussarna styrde i början på alla fyra axlarna, alltså även på drivaxeln vilket snabbt togs bort då detta var rena soppan att få att fungera.
Salzburg var föredömme med sina 12.0 meters dubbeldäckare som gick pendel mellan bussparkeringarna utanför stan till centrum.
Även dessa byggda utan bagage..
/Magnus


Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2008, 08:51:03 AM
Intressant uppgift. Tydligen kom man dock rätt tidigt på att de inte skulle passa för Landskrona-Höganäs eftersom jag inte kan minnas annat än att det redan vid leveransen stod klart att de skulle användas Malmö-Trelleborg. Om jag inte minns alldeles fel så premiärvisades den första vid SLTF:s kongress i Kalmar hösten 1993.
Var det Swebus eller Ödåkra Buss (dagens Arriva) som körde linje 219/220 år 1994?
Det var Ödåkra Buss.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -