Frågor om busshållplatser på Möja & Saltsjöbaden (BSBV)

Startat av esselpost, 02 september 2008, 15:14:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

esselpost

Hej, jag hittade denna bild på gamla hållplatsskyltar på Möja:

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/M/Moja_Buss_o_Transport/slides/Hpl-skyltar_Moeja_950708.html

Är det någon som vet vad alla hållplatserna hette/heter på Möja? Jag antar att det inte finns några hållplatsskyltar idag, men då busslinjen startade (julen 1951?) verkar det ha funnits sådana. Enligt bilden verkar det också som att linjen kallades BSBV linje 30, och det verkar ju rimligt med tanke på att bussen på Djurö som startade 1949 hade nummer 29.

Sen undrar jag också över BSBV linje 10 som startade 1936 eller 1937, som trafikerade Saltsjöbaden-Solsidan över Neglinge och Strandpromenaden (nuvarande Saltsjöpromenaden). Vet någon hur linjesträckningen gick mer exakt, vad hållplatserna hette, och hur länge den trafikerades? 1950 togs linjenumret över av busslinjen till Talludden, så den måste ha slutat trafikeras innan dess.


Ulf Berlin

Hej.
Busshållplatserna på Möja har nog i stora drag alltid varit samma som skärgårdsbåtarna
har trafikerat d v s:Möjaström,Berg,Löka,Ramsmora och Långvik.
Under vintertid när isen ligger kraftig har ofta båtarna inte gått längre än till
Möjaström/Berg och därefter har bussen kört till de övriga byarna/bryggorna.
(Detta förekommer ju även nuförtiden under båtarnas vintertidtabell,ofta med f d SL H15 5528.)
Under"SL-tiden"har Möjabussen haft ett inofficiellt linjenummer"479".

Såhär ser den nuvarande båttidtabellen ut för att visa hur bryggorna ligger
från söder till norr på Möja./Ulf

http://www.waxholmsbolaget.se/webroot/pdf/tidtabeller/14Ahost08.pdf

(Till Dragedet finns ingen bilväg,så dit har det aldrig gått någon buss.)


esselpost

Tack för svaret. Ja, förmodligen stämde bryggorna och hållplatserna överens. Men med bussen finns ju möjlighet till tätare stopp, så jag tänkte att det kanske fanns hållplatser emellan, t.ex. vid Norrsundshagen, som vägen går igenom. Enligt en annan bild på bussmickes hemsida
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/M/Moja_Buss_o_Transport/slides/Tidtabell_1953_Moeja_950708.html

så verkar det på 50-talet ha funnits ytterligare en brygga på Möja, belägen mellan Ramsmora och Långvik. Ser inte exakt vad den heter men en gissning är att det är Långviksnäs. Skulle det kunna ha varit en hållplats även för bussen? 

Staffan Sävenfjord

Citat från: esselpost skrivet 15 september 2008, 10:42:38 AM
Tack för svaret. Ja, förmodligen stämde bryggorna och hållplatserna överens. Men med bussen finns ju möjlighet till tätare stopp, så jag tänkte att det kanske fanns hållplatser emellan, t.ex. vid Norrsundshagen, som vägen går igenom. Enligt en annan bild på bussmickes hemsida
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/M/Moja_Buss_o_Transport/slides/Tidtabell_1953_Moeja_950708.html

så verkar det på 50-talet ha funnits ytterligare en brygga på Möja, belägen mellan Ramsmora och Långvik. Ser inte exakt vad den heter men en gissning är att det är Långviksnäs. Skulle det kunna ha varit en hållplats även för bussen? 

Det var väl inte så noga på Möja utan bussen stannade där man ville utmed ordinarie linje.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Berlin

Citat från: esselpost skrivet 15 september 2008, 10:42:38 AM
...så verkar det på 50-talet ha funnits ytterligare en brygga på Möja, belägen mellan Ramsmora och Långvik. Ser inte exakt vad den heter men en gissning är att det är Långviksnäs. Skulle det kunna ha varit en hållplats även för bussen? 

Hej igen.
Det är mycket riktigt att en(vänd)hållplats hette Långviksnäs.
Innan nuvarande bryggan Långvik invigdes(ev 1957;NHK borde veta mer...)så slutade båtarna vid Långviksnäs.
Även i nuvarande tid händer det att Möjabussen kör till Långviksnäs för avstigande.
Detta hände t ex 2003-01-28 då jag åkte med f d SL H15 5528(=nuv.Möjabussen)upp dit och släppte av en resande./Ulf

esselpost

Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 september 2008, 00:43:30 AM
Hej igen.
Det är mycket riktigt att en(vänd)hållplats hette Långviksnäs.
Innan nuvarande bryggan Långvik invigdes(ev 1957;NHK borde veta mer...)så slutade båtarna vid Långviksnäs.
Även i nuvarande tid händer det att Möjabussen kör till Långviksnäs för avstigande.
Detta hände t ex 2003-01-28 då jag åkte med f d SL H15 5528(=nuv.Möjabussen)upp dit och släppte av en resande./Ulf
Hej. Det var intressant... Vet du om vändhållplatsen Långviksnäs låg längs vägen till Långvik, eller vid Långviksnäs brygga? Eller någon annanstans? Är osäker på om det fanns bilväg till Långviksnäs brygga på 50-talet. Har kollat på ekomiska kartan från 1952, där det framgår att den nuvarande vägen till Långviksnäs ännu inte var byggd då. Se bild: Långviksnäs 1952 & idag

Ulf Berlin

Hej igen.
Den "nuvarande" vändplatsen vid Långviksnäs är där den lilla helsvarta vägen mot
Tornösund utgår ifrån.
Angående Långviksnäs bryggas`placering och årtal håller jag på och letar fakta omkring.
I systerforumet"Busssnack"har jag lagt ut en bild på SL-bussen på Långviksnäsvägen./Ulf

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=17133.0

Ulf Berlin

Här kommer dessutom en inscannad tidtabell från 1952 över sommartrafiken till/på Möja.
Observera de olika(buss-)anslutningarna från Stockholm där bl annat det var färja över
där den nuvarande Djuröbron finns och att det var betydligt fler buss- än båt-
förbindelser från Möjaström till Långvik./Ulf


HB

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 oktober 2008, 15:58:47 PM
Här kommer dessutom en inscannad tidtabell från 1952 över sommartrafiken till/på Möja.
Observera de olika(buss-)anslutningarna från Stockholm där bl annat det var färja över
där den nuvarande Djuröbron finns och att det var betydligt fler buss- än båt-
förbindelser från Möjaström till Långvik./Ulf



Har du möjlighet att scanna in tidtabellen i andra riktningen med? Tacksamt Henrik

esselpost

#9
Roligt att se turlistan! Synd bara att bussens färdväg och hållplatser inte redovisades mer utförligt. Man kan ju anta att den då liksom nu stannade vid behov längs vägen, men det verkar ju uppenbarligen även ha funnits hållplatsskyltar.
Har hittat en karta som visar Långviksnäs bryggas läge. (Från 1975)
Se bild: Långviksnäs 1975