I juni 1989 så tappade SJ Buss stora delar av sin trafik i Östergötland, Norrköpings BTO.
Trafiken i mellersta området (Linköping, Åtvidaberg, Kisa) togs i princip över helt av Linköpings Trafik AB som övertog ett större antal bussar ifrån SJ.
I västra och östra området (Motala/Mjölby/Ödeshög resp Norrköping/Söderköping/Valdemarsvik) så fick även ett antal mindre bolag andelar, såsom Vadstena Buss och Ringarums Busstrafik som båda övertog några bussar var ifrån SJ.
Exakt hur mycket trafik som SJ fick behålla har jag dålig koll på men de behöll ett antal bussar i egen regi som fortsatte vara märkta Nr, dvs Norrköpings Busstrafikområde.
Denna lista är baserad på den interna lista som SJ hade om vart bussarna skulle förflyttas, samt kompletterad men ny info under årens lopp.
I kolumnerna Område samt Övrig info så återfinns vilket BTO (eller annat bolag) som bussarna flyttats till.
Inv. nr. Chassitillv. Chassityp Kaross Område Övrig info
0001 Volvo B71518 SKV NR Veteranbuss
0065 Volvo B71518 SKV NR Skrot
0446 Scania BF7659 SKV NR Skrot
0975 Volvo B58-525T Led Hägglund & Söner NR Skrot
0977 Volvo B58-525T Led Hägglund & Söner NR Skrot
0998 Scania BF7659 Hägglund & Söner NR
1027 Volvo B58-60 Hägglund & Söner NR
1071 Volvo B58-60 Hägglund & Söner NR
1073 Volvo B58-60 Hägglund & Söner NR
1075 Volvo B58-60 Hägglund & Söner NR
1121 Volvo B58-60 Hägglund & Söner NR Skrot
1122 Volvo B58-60 Hägglund & Söner NR Skrot
1123 Volvo B58-60 Hägglund & Söner NR
1124 Volvo B58-60 Hägglund & Söner NR
1125 Volvo B58-60 Hägglund & Söner NR
1132 Volvo B58-60 Hägglund & Söner NR
1287 Volvo B58-65T H. Höglund & Co NR Avreg 981214
1288 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR Vadstena Buss 8751, Skrot
1289 Volvo B58-60T H. Höglund & Co NR Vadstena Buss 8752, Avreg 060831
1290 Volvo B58-65T H. Höglund & Co NR Skrot
1291 Volvo B58-60T H. Höglund & Co NR
1340 Volvo B58-60T H. Höglund & Co NR/HB Skrot
1341 Volvo B58-60T H. Höglund & Co NR/HB Skrot
1342 Volvo B58-60T H. Höglund & Co NR Önnebo Taxi
1343 Volvo B58-60T H. Höglund & Co NR Skrot 1989
1361 Volvo B58-60 Hägglund & Söner NR
1508 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR/M
1509 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR/M Export Holland 1992
1510 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR/M
1511 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR/CK
1563 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR LiTA 5131, Avreg 991229
1564 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR LiTA 5132, Avreg 970704
1565 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR LiTA 5133
1566 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR/CK
1567 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR/CK Ombyggd fordonstransport, Avreg 041025
1578 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR/M Export Holland 921223
1628 Scania CR111M59 CR111M NR
1630 Scania CR111M59 CR111M NR
1643 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR/M
1644 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR/CK Avreg 951106
1653 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR/CK
1672 Volvo B58-60 VanHool 300 NR Ombyggd husbuss
1690 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR
1691 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR/HB
1714 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR Avreg 080531
1715 Volvo B58-65 H. Höglund & Co NR Såld Klingeroth i Gammalkil AB
1754 Volvo B58-65 VBK M50 NR/G
1755 Volvo B58-65 VBK M50 NR/G/UV
1756 Volvo B58-65 VBK M50 NR/G
1757 Volvo B58-65 VBK M50 NR/G
1758 Volvo B58-65 VBK M50 NR/G
1759 Volvo B58-65 VBK M50 NR/JÖ
1760 Volvo B58-65 VBK M50 NR/JÖ
1839 Volvo B10M-65 Säffle NR/JÖ
1896 Volvo B10M-65 VBK M50 NR/G
1897 Volvo B10M-65 VBK M50 NR/G
1898 Volvo B10M-65 VBK M50 NR/G
1899 Volvo B10M-65 VBK M50 NR/G
1900 Volvo B10M-65 VBK M50 NR/G
1901 Volvo B10M-65 VBK M50 NR/JÖ/G
1902 Volvo B10M-65 VBK M50 NR/G
1903 Volvo B10M-65 VBK M50 NR/JÖ
1904 Volvo B10M-65 VBK M50 NR/JÖ
1911 Scania CR112 CR112 NR/CK
1912 Scania CR112 CR112 NR/GÄ
1913 Scania CR112 CR112 NR/GÄ Avreg 010906, Export
1927 Scania CR112 CR112 NR/CK
1928 Scania CR112 CR112 NR LiTA 5175, Avreg 000208, Export Estland
1929 Scania CR112 CR112 NR LiTA 5177
1954 Volvo B10M-60 VanHool Alizée 310 NR Ombyggd husbuss, Avreg 070127
2003 Volvo B10M-65 VBK M50F NR/JÖ
2004 Volvo B10M-65 VBK M50F NR/JÖ
2005 Volvo B10M-65 VBK M50F NR
2006 Volvo B10M-65 VBK M50F NR
2007 Volvo B10M-65 VBK M50F NR/JÖ/HD
2008 Volvo B10M-65 VBK M50F NR/JÖ
2021 Scania CR112 CR112 NR/U Avreg 930802, Export
2022 Scania CR112 CR112 NR/U/GÄ
2048 Volvo B10M-65 Säffle NR/HB
2049 Volvo B10M-65 Säffle NR LiTA 5208
2050 Volvo B10M-65 Säffle NR LiTA 5209
2122 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR/GÄ
2123 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR/M
2124 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR/M
2125 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR/M
2126 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR/GÄ/Cst
2127 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR/GÄ
2128 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR/GÄ Avreg 970124, Export Estland
2129 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR/HB
2130 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR LiTA 5243
2131 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR LiTA 5244
2132 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR LiTA 5245
2133 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR LiTA 5246
2134 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR LiTA 5247
2135 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR LiTA 5248
2136 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR LiTA 5249, Export Estland
2137 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR LiTA 5250
2178 Scania CR112 CR112 NR Avreg 970827
2179 Scania CR112 CR112 NR Avreg 970826
2180 Scania CR112 CR112 NR/U Avreg 971210, Export Ryssland
2181 Scania CR112 CR112 NR/U Avreg 970731
2194 Scania CR112 CR112 NR/CK Avreg 000218
2195 Scania CR112 CR112 NR/CK Avreg 000308
2196 Scania CR112 CR112 NR Export Estland
2206 Volvo B10M-65 Säffle NR LiTA 5182
2207 Volvo B10M-65 Säffle NR/HB
2233 Volvo B10M-65 Säffle NR/HB Avreg 020306
2234 Volvo B10M-65 Säffle NR/HB Skrot 031222
2235 Volvo B10M-65 Säffle NR/HB Avreg 020410
2282 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR/U Avreg 950912, Export
2283 Volvo B10M-55 Led VanHool Alizée 210 NR/U
2315 Volvo B10M-65 Säffle/Horten NR/JÖ
2329 Volvo B10M-65 Säffle NR/HB
2334 Volvo B10M-65 Säffle NR/HB
2335 Volvo B10M-65 Säffle NR LiTA 5210
2336 Volvo B10M-65 Säffle NR
2337 Volvo B10M-65 Säffle NR LiTA 5211
2363 Volvo B10M-65 Säffle NR
2392 Volvo B10M-55 Led Säffle NR
2393 Volvo B10M-55 Led Säffle NR/CK
2394 Volvo B10M-55 Led Säffle NR/CK
2395 Volvo B10M-55 Led Säffle NR/CK
2396 Volvo B10M-55 Led Säffle NR LiTA 5269
2397 Volvo B10M-55 Led Säffle NR LiTA 5270
2398 Volvo B10M-55 Led Säffle NR LiTA 5271
2399 Volvo B10M-55 Led Säffle NR LiTA 5272
2400 Volvo B10M-55 Led Säffle NR LiTA 5273
2401 Volvo B10M-60 VanHool Alizée 310 NR
2402 Volvo B10M-60 VanHool Alizée 310 NR/M
2430 Volvo B10M-70B VanHool Alizée 310 NR
2431 Volvo B10M-70B VanHool Alizée 310 NR
2469 Volvo B10M-55 Led Säffle NR
2472 Volvo B10M-55 Led Säffle NR
2480 Volvo B10M-65 Säffle NR/JÖ Avreg 000112, Export Litauen 991208
2481 Volvo B10M-65 Säffle NR
2482 Volvo B10M-65 Säffle NR
2514 Volvo B10M-65 Säffle NR LiTA 5212
2515 Volvo B10M-65 Säffle NR LiTA 5213
2527 Volvo B10M-65 Säffle NR Avreg 050217
2585 Volvo B10M-55 Led Säffle NR
2586 Volvo B10M-55 Led Säffle NR PTS 3002
2587 Volvo B10M-55 Led Säffle NR LiTA 5274
2588 Volvo B10M-55 Led Säffle NR LiTA 5275
2589 Volvo B10M-55 Led Säffle NR
2590 Volvo B10M-55 Led Säffle NR LiTA 5276
2602 Volvo B10M-60 VanHool Alizée NR
2609 Volvo B10M-70B VanHool Alizée 310 NR Avreg 000322, Export Litauen 000219
2610 Volvo B10M-70B VanHool Alizée 310 NR
2619 Volvo B10M-70B VanHool Alizée 210 NR/G/JÖ
2628 Volvo B10M-55 Led Säffle NR/GÄ
2629 Volvo B10M-55 Led Säffle NR/GÄ
2630 Volvo B10M-55 Led Säffle NR/GÄ Avreg 990210, Export Lettland
2631 Volvo B10M-55 Led Säffle NR
2643 Volvo B10M-70B Säffle NR
2644 Volvo B10M-70B Säffle NR
2712 Volvo B10M-70 Säffle NR
2713 Volvo B10M-70 Säffle NR
2714 Volvo B10M-70 Säffle NR
2715 Volvo B10M-70 Säffle NR Ringarums 8623
2716 Volvo B10M-70 Säffle NR LiTA 5214
2717 Volvo B10M-70 Säffle NR LiTA 5215
2762 Volvo B10M-70B VanHool Alizée 210 NR
2773 Volvo B10M-60 VanHool Alizée 310 NR
2791 Volvo B10M-55 Led Säffle NR LiTA 5277
2792 Volvo B10M-55 Led Säffle NR
2846 Volvo B10M-70 Säffle NR
2847 Volvo B10M-70 Säffle NR/GÄ
2848 Volvo B10M-70 Säffle NR Ringarums 8624
2849 Volvo B10M-70 Säffle NR/HB
2873 Volvo B10M-70 Säffle NR
2902 Volvo B10M-60 VanHool Alizée 310 NR/JÖ Avreg 020626
2903 Volvo B10M-60 VanHool Alizée 360 NR Avreg 081207
2919 Volvo B10M-55 Led Säffle NR Avreg 020508, Export Ryssland
2941 Volvo B10M-70 Säffle NR/JÖ
3015 Drögmöller E330/3 E330 NR Avreg 010105
3041 Volvo B10MA-55 Led Säffle NR
3171 Volvo B10M-60 VanHool Alizée 310 NR Avreg 000529, Export Litauen 000521
3172 Volvo B10M-60 VanHool Alizée 310 NR
3173 Volvo B10M-70B VanHool Alizée 310 NR
Oj, det var sannerligen ingen dålig lista du tillförde, mycket mer än de Van Hool bussar vi pratade om, tack!
Ser att 2124, 2125 samt 2130 här är fotograferade i Åtvidaberg 19890603 så det var väl precis innan de lämnade. www.svenskbusshistoria.se/go?id=24239
Ja det var strax innan skiftet.
De flesta VanHoolerna fortsatte vara SJ-orangea även hos LiTA hela sin livstid.
Det som står som första placering på länken stämmer inte, de kom nya till Norrköpings BTO.
Vilka var det som kom nya till Nr BTO?
Citat från: zjbus skrivet 10 november 2019, 13:41:19 PM
Vilka var det som kom nya till Nr BTO?
På den länk till SBH du la ut står det första placering Malmö vilket är fel.
Citat från: Tommy H skrivet 10 november 2019, 13:45:55 PM
På den länk till SBH du la ut står det första placering Malmö vilket är fel.
Såg det nu under övrig information, det är angivet
2124 ----------
2125 Första placering Malmö
2130 Första placering Norrköping, endast 2130 som stämmer alltså.
1124 första placering Hallstahammar
1125 första placering Köping
1132 första placering Västerås
Citat från: SJ Buss skrivet 11 november 2019, 19:52:45 PM
1124 första placering Hallstahammar
1125 första placering Köping
1132 första placering Västerås
Tack för kompletterande info.
Nr bussregion (Nr pbr) lades ned och resterna,i huvudsak den västra delen,Motala, blev kvar, gick upp i Jönköpings bussregion (Jö pbr)
Bussarna 2942 och 2943 hämtades från Säffle torsdagen och stod på fredagenpå Kruthusgatan i Göteborg.Samma fredag som det omtalades att SJ förlorat trafiken. Tyrärr har jag glömt vilken fredag det var. Men var det i november ?
De båda Säffle bussarna fick återgå till Säffle för viss ombyggnad och sattes sedan i Skene BTO/G pbr. För att då Ajokki Express anlände flyttas till Ulricehamn. Men 2942 eller 2943 kunde ibland ses i både Stockholm och Uppsala. Gick ofta på veckoslutsturer.
Mig veterligt fanns 0001 i Finspång. Denna flyttades sedermera till garaget som SJ hade i Gnosjö.
1901 flyttades till Gislaved inom Jö pbr. På slutet flyttades den till Skene. Den ställdes sedan upp i Kungälv. Möjligen fick den röra på sig litet.
Bussen 1744 Skene inom G pbr lär ha ställts upp i Kungälvs samtidigt. Denna "försvann" plötsligt och var påförd G pbr som försvunnen. Ett titt på TV visade att den möjligen hamnat i Trollhättan som rekvisita i filminspelning. Man "låtsades" att bussen hade personbilsbromsar och hydrauloljan rann ut.
Bromsen tog inte och det hände en olycka på filmen. Ja skratta inte. Motorvagn Yo2 hade sådan broms innan ombyggnad.
inv nr 1954 är återbesätt nr efter att ursprungliga 1954 skrotats.
2401 och 2402 är byggda efter andra normer än SJ. (köpta av bilhandlaren?)
2902 hade tidigare tillhört Alfredssons Buss AB (i Borås) sedan såld till Ljungskilebuss och sedan av Brandt till SJ. 2903 såld bättre begagnad av Volvo avd 89111 (komb prov och demo).
Tack för sammanställningen. Läsarna kan ju tänka på att även om bussarna även i fortsättningen var märkta Nr så tillhörde de Jönköpings bussregion som också tillfördes Motala kommuns busstrafik.
Citat från: S Svensson skrivet 11 november 2019, 20:45:05 PM
Nr bussregion (Nr pbr) lades ned och resterna,i huvudsak den västra delen,Motala, blev kvar, gick upp i Jönköpings bussregion (Jö pbr)
Bussarna 2942 och 2943 hämtades från Säffle torsdagen och stod på fredagenpå Kruthusgatan i Göteborg.Samma fredag som det omtalades att SJ förlorat trafiken. Tyrärr har jag glömt vilken fredag det var. Men var det i november ?
De båda Säffle bussarna fick återgå till Säffle för viss ombyggnad och sattes sedan i Skene BTO/G pbr. För att då Ajokki Express anlände flyttas till Ulricehamn. Men 2942 eller 2943 kunde ibland ses i både Stockholm och Uppsala. Gick ofta på veckoslutsturer.
Mig veterligt fanns 0001 i Finspång. Denna flyttades sedermera till garaget som SJ hade i Gnosjö.
1901 flyttades till Gislaved inom Jö pbr. På slutet flyttades den till Skene. Den ställdes sedan upp i Kungälv. Möjligen fick den röra på sig litet.
Bussen 1744 Skene inom G pbr lär ha ställts upp i Kungälvs samtidigt. Denna "försvann" plötsligt och var påförd G pbr som försvunnen. Ett titt på TV visade att den möjligen hamnat i Trollhättan som rekvisita i filminspelning. Man "låtsades" att bussen hade personbilsbromsar och hydrauloljan rann ut.
Bromsen tog inte och det hände en olycka på filmen. Ja skratta inte. Motorvagn Yo2 hade sådan broms innan ombyggnad.
inv nr 1954 är återbesätt nr efter att ursprungliga 1954 skrotats.
2401 och 2402 är byggda efter andra normer än SJ. (köpta av bilhandlaren?)
2902 hade tidigare tillhört Alfredssons Buss AB (i Borås) sedan såld till Ljungskilebuss och sedan av Brandt till SJ. 2903 såld bättre begagnad av Volvo avd 89111 (komb prov och demo).
Tack för sammanställningen. Läsarna kan ju tänka på att även om bussarna även i fortsättningen var märkta Nr så tillhörde de Jönköpings bussregion som också tillfördes Motala kommuns busstrafik.
Stort tack för din information, en hel del intressanta upplysningar.
1629 Scania CR111M59 CR111M NR saknas var placerad i Finspång.
(https://i.postimg.cc/JzmYYrmM/SJ-2873-Kalmar-C-19880708.jpg) (https://postimg.cc/XpHgp0pz)
Tack för intressant lista med kompletteringar!
1988 verkar ha varit stationerad i trafikområde Kalmar. Den dök i alla fall upp i Kalmar på KLT-linje 160 sommaren 1988, utan vare sig märkning "Nr" eller "KaC". Men Norrköpings trafikområde kanske hade turer på "rena" KLT-linjer?
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 november 2019, 09:41:32 AM
(https://i.postimg.cc/JzmYYrmM/SJ-2873-Kalmar-C-19880708.jpg) (https://postimg.cc/XpHgp0pz)
Tack för intressant lista med kompletteringar!
1988 verkar ha varit stationerad i trafikområde Kalmar. Den dök i alla fall upp i Kalmar på KLT-linje 160 sommaren 1988, utan vare sig märkning "Nr" eller "KaC". Men Norrköpings trafikområde kanske hade turer på "rena" KLT-linjer?
Tillhörde kanske Västervik Norrköping inom SJ?
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 november 2019, 09:41:32 AM
(https://i.postimg.cc/JzmYYrmM/SJ-2873-Kalmar-C-19880708.jpg) (https://postimg.cc/XpHgp0pz)
Tack för intressant lista med kompletteringar!
1988 verkar ha varit stationerad i trafikområde Kalmar. Den dök i alla fall upp i Kalmar på KLT-linje 160 sommaren 1988, utan vare sig märkning "Nr" eller "KaC". Men Norrköpings trafikområde kanske hade turer på "rena" KLT-linjer?
Stort tack för din mycket trevliga bild, det var alltså inte SJ som normalt körde linje 160 Kalmar-Västervik?
Mvh zjbus
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 november 2019, 09:41:32 AM
(https://i.postimg.cc/JzmYYrmM/SJ-2873-Kalmar-C-19880708.jpg) (https://postimg.cc/XpHgp0pz)
Tack för intressant lista med kompletteringar!
1988 verkar ha varit stationerad i trafikområde Kalmar. Den dök i alla fall upp i Kalmar på KLT-linje 160 sommaren 1988, utan vare sig märkning "Nr" eller "KaC". Men Norrköpings trafikområde kanske hade turer på "rena" KLT-linjer?
Jag tycker lacken på denna är väldigt lik UL-bussar från den tiden :)
Citat från: Walter skrivet 12 november 2019, 10:49:25 AM
Tillhörde kanske Västervik Norrköping inom SJ?
Så kan det mycket väl ha varit. En tanke som slog mig var att det kanske fanns någon linjer från Västervik vidare till Östergötland och att det var en buss från Norrköping hela vägen ner till Kalmar fast olika linjer. När jag drar mig till minnes kan det t o m ha funnits en KLT-linje på hela sträckan Norrköping-Kalmar. Någonstans har jag för mig att numret 180 låter bekant.
Citat från: zjbus skrivet 12 november 2019, 11:15:39 AM
Stort tack för din mycket trevliga bild, det var alltså inte SJ som normalt körde linje 160 Kalmar-Västervik?
Mvh zjbus
Roligt att du uppskattade bilden! Jo, SJ hade stora delar av KLT-trafiken. SJ Kalmar var en egen region (KaC).
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 november 2019, 11:29:26 AM
Jag tycker lacken på denna är väldigt lik UL-bussar från den tiden :)
Håller med! :)
Apropå stationering vid olika BTO så flyttades inte bussarna runt utanför länen på det viset före 1973 när vi hade dom gamla skyltarna då det dessutom skulle medfört en omregistrering, bussarna blev i regel kvar i sitt hemlän under hela sin verksamma tid.
Jo Niclas har rätt. Färgsättningen liknar den som Uppsala hade. Men det är SJ färgsättning LF,som betyder helturist färg.
SJ körde buss på de linjer man hade trafiktillstånd för. Och 1988 hade inte detta ändrats. Däremot är det möjligt att det rör sig om en busstur som gick Göteborg-Norrköping-Västervik-Kalmar (och åter, ev över Kristianstad till Göteborg). Jämför 1674 från Ck som gick i ett eget omlopp med linje 830 och 335+(?)163
2974 har samma utförande.Vill minnas den hade LF färgsättning. Tvåaxliga bussar med 7 m axelavstånd. Det fanns några Säfflebussar med fällbara säten och toalett. Färgsättning antingen linjeturist (röd med creme linje) eller LF turistfärg. Denna senare tillkom 1985 och bussarna 2403-2434. Sedan förekom det också Säfflebussar. 3084,3085 (båda Jö),3086 (reserv GL express), några till Skövde-tjänstgöring i Skövde och till/från Göteborg. 2931 hade också samma färg som 2873 och gick Västervik-Nässjö-Jönköping (KLT/Jö 325).
Ni som fotograferade runt 1985 kanske har en bild. Jag vill minnas jag har foto på 2873 i Borås (åkte den till Ulricehamn).
Citat från: zjbus skrivet 12 november 2019, 14:01:00 PM
Apropå stationering vid olika BTO så flyttades inte bussarna runt utanför länen på det viset före 1973 när vi hade dom gamla skyltarna då det dessutom skulle medfört en omregistrering, bussarna blev i regel kvar i sitt hemlän under hela sin verksamma tid.
Observera för de som tittar i äldre papper att bussar tillhörde ca 1963 till 1982 billinjegrupper (1968 busslinjegrupper)
I bilregister finns uppgifter. Det är inte alltid dessa stämmer. Länsbokstäver: A = Stockholm och Huddinge.
N är Hallands län men Halmstad omfattar sedan Hd slagits ihop med Gullbrandstorp i stort sett hela fd HNJ nät. Bussar med N regbokstav finns alltså även i F-län. Några bussar i Hd blg har F dock.
Borås blg har P rakt över. Men bussar som kör i Borås blg kan ha Uv också. Uddevalla (Uv) hade O och P, eftersom Uddevalla omfattade (sedan cirka 1952/1963) Bohuslän och Älvsborgs län, norra delen.
Göteborg blg hade O (möjligen också OB) i regnr från ungefär 1963. Fram till ca 1963 hade man också N för några bussar i Kungsbacka.
Sedan finns det olika reg bokstäver i Norrland också.
SJ Buss organisation var olika genom åren. Under 40-talet (ca 1944) togs viss verksamhet över från Postverket. SJ hade en större omorganisation 1952.Vad gäller Västsverige så hade SJ tagit över trafik. Bussar med huvudort Göteborg och Borås hade Göteborgslinjer och Boråslinjer. Se dåtidens Sveriges Kommunikationer. Försvann gjorde Älvsborgslinjerna och Härrydalinjerna. Älvborgslinjerna delades och tillfördes Uddevalla och till viss del Göteborg. Härrydalinjerna delades på Göteborg och Borås (de senare Härryda-Sätila/Hyssna-Skene) Se gärna målningen på Göteborgs Central över linjerna till och från Göteborg från äldre tider. Finns i takhöjd i en av hallarna. 1963, och officiellt 1964 ny distriktsorganisation vid SJ. Bussregioner tillkom ca 1982 och (officiellt) 1 feb 1983.
Tänk på att bokstäverna vid inv nr, en period inte gällde busslinjegrupp och/eller liknande, utan vilken bussverkstad som de tillhörde. Sedan finns det lite undantag. Bussen 3250 samt några ytterligare tillhörde Göteborg men var placerade i Vänersborg. När GDG och SJ samordnades (olika datum) kunde det hända med olika placeringar. Borås verkstad hade hand om bussar i Sollebrunn,Alingsås förutom de tidigare Borås,Skene och Ulricehamn.
Se även en artikel om bussar i TÅG årg 1987.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 november 2019, 09:41:32 AM
(https://i.postimg.cc/JzmYYrmM/SJ-2873-Kalmar-C-19880708.jpg) (https://postimg.cc/XpHgp0pz)
Tack för intressant lista med kompletteringar!
1988 verkar ha varit stationerad i trafikområde Kalmar. Den dök i alla fall upp i Kalmar på KLT-linje 160 sommaren 1988, utan vare sig märkning "Nr" eller "KaC". Men Norrköpings trafikområde kanske hade turer på "rena" KLT-linjer?
Går man fram några år till 1995 så var 2873 lackad i Östgötatrafikens färger och var märkt 2873 Nr under framrutan.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=68315.0 (https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=68315.0)
Citat från: S Svensson skrivet 12 november 2019, 17:50:04 PM
Observera för de som tittar i äldre papper att bussar tillhörde ca 1963 till 1982 billinjegrupper (1968 busslinjegrupper)
I bilregister finns uppgifter. Det är inte alltid dessa stämmer. Länsbokstäver: A = Stockholm och Huddinge.
N är Hallands län men Halmstad omfattar sedan Hd slagits ihop med Gullbrandstorp i stort sett hela fd HNJ nät. Bussar med N regbokstav finns alltså även i F-län. Några bussar i Hd blg har F dock.
Borås blg har P rakt över. Men bussar som kör i Borås blg kan ha Uv också. Uddevalla (Uv) hade O och P, eftersom Uddevalla omfattade (sedan cirka 1952/1963) Bohuslän och Älvsborgs län, norra delen.
Göteborg blg hade O (möjligen också OB) i regnr från ungefär 1963. Fram till ca 1963 hade man också N för några bussar i Kungsbacka.
Sedan finns det olika reg bokstäver i Norrland också.
SJ Buss organisation var olika genom åren. Under 40-talet (ca 1944) togs viss verksamhet över från Postverket. SJ hade en större omorganisation 1952.Vad gäller Västsverige så hade SJ tagit över trafik. Bussar med huvudort Göteborg och Borås hade Göteborgslinjer och Boråslinjer. Se dåtidens Sveriges Kommunikationer. Försvann gjorde Älvsborgslinjerna och Härrydalinjerna. Älvborgslinjerna delades och tillfördes Uddevalla och till viss del Göteborg. Härrydalinjerna delades på Göteborg och Borås (de senare Härryda-Sätila/Hyssna-Skene) Se gärna målningen på Göteborgs Central över linjerna till och från Göteborg från äldre tider. Finns i takhöjd i en av hallarna. 1963, och officiellt 1964 ny distriktsorganisation vid SJ. Bussregioner tillkom ca 1982 och (officiellt) 1 feb 1983.
Tänk på att bokstäverna vid inv nr, en period inte gällde busslinjegrupp och/eller liknande, utan vilken bussverkstad som de tillhörde. Sedan finns det lite undantag. Bussen 3250 samt några ytterligare tillhörde Göteborg men var placerade i Vänersborg. När GDG och SJ samordnades (olika datum) kunde det hända med olika placeringar. Borås verkstad hade hand om bussar i Sollebrunn,Alingsås förutom de tidigare Borås,Skene och Ulricehamn.
Se även en artikel om bussar i TÅG årg 1987.
Du är ju en enastående kunskapsbank när det gäller SJ Buss (mycket annat också för den delen), stort tack för denna information där en del var känt och mycket nytt.