(http://forumbilder.se/GAHPD/scania-vanhool-provbus-1.jpg) (http://forumbilder.se/GAHPD/scania-vanhool-provbus-1)
Tiden går... - alldeles strax 2018, dessa bussar såg jag för över 30 år sedan.
/LYR
Kallad H29 hos SL enl Ledbusshäftet från`81./Ulf
Trevligt Scania Van Hool :) vi hade 2 I Borås en lång period
Citat från: Ulf Berlin skrivet 31 december 2017, 18:58:08 PM
Kallad H29 hos SL enl Ledbusshäftet från`81./Ulf
Blev sedan Linjebuss 701 och användes av Linjebuss linje 900 mellan Lund och Köpenhamn tillsammans med en Säffle-led 700 FFO421. Linjen delades med Jörgen Andersen, Ballerup Bybusser.
Citat från: LYR skrivet 31 december 2017, 17:46:10 PM
Tiden går... - alldeles strax 2018, dessa bussar såg jag för över 30 år sedan.
/LYR
Härligt, har aldrig sett denna Van Hool i Huddinge förut.
Körde H34 4434 på 724:an 17 juni 1972...
Mvh Gunnar
Det finns en historia om den där provbussen som kanske är sann kanske inte. Skall ha skett vid Huddinge stn. Kanske för att det var en provbuss så hade Scania satsat speciellt på att isolera motorrummet som ju var bak. En förare i Huddinge fick inte igång bussen utan påkallade hjälp. Hjälpen kom och man lyfte på motorhuven och konstaterade att motorn var igång men chauffören hade inte hört den. Kanske detta ska tas med en nypa salt men det skulle ju vara kul om det finns någon annan som kan bekräfta om detta är sant eller inte? Det finns ju trots allt andra sätt än hörsel att märka om en motor är igång, mätare ex.vis.
/Mr H
Citat från: Mr H skrivet 01 januari 2018, 11:35:22 AM
Det finns en historia om den där provbussen som kanske är sann kanske inte. Skall ha skett vid Huddinge stn. Kanske för att det var en provbuss så hade Scania satsat speciellt på att isolera motorrummet som ju var bak. En förare i Huddinge fick inte igång bussen utan påkallade hjälp. Hjälpen kom och man lyfte på motorhuven och konstaterade att motorn var igång men chauffören hade inte hört den. Kanske detta ska tas med en nypa salt men det skulle ju vara kul om det finns någon annan som kan bekräfta om detta är sant eller inte? Det finns ju trots allt andra sätt än hörsel att märka om en motor är igång, mätare ex.vis.
/Mr H
Det stämmer säkert. Det hände i alla fall lite då och då på de efterföljande Scanialedbussarna H30/H30A och H31.
Det var faktiskt svårt att höra motorn i dessa på tomgång men som Mr skrev, man kunde ju kika på varvmätaren förutsatt att den fungerade.
// Niclas
På SL så brukade det ofta "lösa sig" efter första servicen när verkstäderna hade rensat ut lite i ljudabsorbenterna som var i vägen för deras pul.
/Mr H
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 01 januari 2018, 13:02:05 PM
Det stämmer säkert. Det hände i alla fall lite då och då på de efterföljande Scanialedbussarna H30/H30A och H31.
Det var faktiskt svårt att höra motorn i dessa på tomgång men som Mr skrev, man kunde ju kika på varvmätaren förutsatt att den fungerade.
// Niclas
Frågan är om BR112A hade varvräknare eller om det var som på CR112 att denna saknades.
(http://forumbilder.se/H5K05/scania-vanhool-provbus-3.jpg) (http://forumbilder.se/H5K05/scania-vanhool-provbus-3)
Eftersom det blev många svar på bilden, så kompletterar jag med ytterligare två bilder
som visar mer av provbussen,
/LYR
(http://forumbilder.se/H5K05/scania-vanhool-provbuss-2.jpg) (http://forumbilder.se/H5K05/scania-vanhool-provbuss-2)
Tack för dessa bilder!
Hur länge kan Scania/Van Hool ha gått i Huddinge?
/Gunnar
Kan bidra med en reprisbild
(https://s20.postimg.org/80dtmjpil/4554_724_Hu_Sj-_B.jpg)
Härliga bilder på denna buss.
Hur var färgsättningen på bandet?Blå-röd-blå?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 januari 2018, 21:23:00 PM
Hur var färgsättningen på bandet?Blå-röd-blå?/Ulf
Hej!
Jag skulle nog säga mörkt lila - ljust lila - mörkt lila, med den mörkare lila färgen stötande i brunt.
Emellertid synes tillgången på färgbilder på denna H29 4554 vara begränsad.
Vagnsnumret 4554 användes f ö flera gånger av SL på olika provbussar som t ex den första Scania CR112:an i SL-trafik; H10 4554.
Sedan även på en inlånad boggivagn; H39 4554 Scania K112/Ajokki, som synes i länken:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=69616.0
mvh K R
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 januari 2018, 07:52:52 AM
Blev sedan Linjebuss 701 och användes av Linjebuss linje 900 mellan Lund och Köpenhamn tillsammans med en Säffle-led 700 FFO421. Linjen delades med Jörgen Andersen, Ballerup Bybusser.
Det som är Gråhundbus idag?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 02 januari 2018, 12:09:02 PM
Det som är Gråhundbus idag?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Samma ägare men ett annat trafikupplägg. Linje 900 Lund-Malmö-Köpenhamn via färjan Limhamn-Dragør drevs på kommersiell grund av Linjebuss och Jørgen Andersen. Linjen trafikerades med vanliga linjevagnar och gärna ledbussar. Andersen körde också en och annan dubbeldäckare. Bussarna hade alltså inte ens stolar med höga ryggar och ännu mindre AC och toalett.
Provbussen i färg. Här verkar den dock fuska på annat distrikt än Botkyrkas:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/SL_H29_4554_provbuss_zpsmjvyttft.jpg~original)
Blev det några vagnar av samma typ beställda för trafik hos SL? Eller blev det endast denna provbuss? Om inte, var provet inte lyckat eller vad kan det ha berott på?
Citat från: AO skrivet 02 januari 2018, 19:39:28 PM
Blev det några vagnar av samma typ beställda för trafik hos SL? Eller blev det endast denna provbuss? Om inte, var provet inte lyckat eller vad kan det ha berott på?
SL köpte aldrig några BR 112 ledbussar, först när CN 112 kom i produktion som ledbuss blev det sådana beställda 1985
Tack för denna färgbild.:)
Rätt så fasansfull stripning,men den skulle ju visa uppmärksamhet.../Ulf
Tack för färgbilden - visst var det ett lila/violett inslag i dekoren.
Kände mig osäker tidigare och därför avstod att uttala mig om färgen....
/LYR